Gult synglas låter inte bra (Ser dock inte att den är gul på min skärm, men det är den såklart om du säger att det är så)

Kompressor/hetgas temperatur ser helt orimlig ut. Givaren är inte av någon under av kvalitet så givarfel är inte helt osannolikt. Lätt att kontrollera med tex en stektermometer för att verifiera om värdena stämmer med verkligheten.

Går jordfelsbrytaren enbart till värmepumpen?
 
K KjellTimell skrev:
Nu är jag inne på offtopic;
Ingen riktig bugg, men dom snålade med antalet bit'ar där värdet sparas. När den räknat upp till 65536 så börjar den räkna upp från -65536 :D
Men din pump har snurrat minst (65536-20733)+65536 = 110.000 timmar, vilket inte är helt orimligt med tanke på den dimensioneringen och 12-15 år gammal.

Hur många tillskottstimmar har du?
475h varav endast 3h själva sen vi flyttade in
 
B byggatefat skrev:
Gult synglas låter inte bra (Ser dock inte att den är gul på min skärm, men det är den såklart om du säger att det är så)

Kompressor/hetgas temperatur ser helt orimlig ut. Givaren är inte av någon under av kvalitet så givarfel är inte helt osannolikt. Lätt att kontrollera med tex en stektermometer för att verifiera om värdena stämmer med verkligheten.

Går jordfelsbrytaren enbart till värmepumpen?
Nej dessvärre hela huset
 
K
Fast om du har samma JFB till allt i huset, så kan det ju vara i princip vad som helst som löser ut JFB eller att det är summan av alla små felströmmar som löser ut den.
Annars är belysning/uttag utomhus blir ju starkt misstänkta när det snöat så mycket.
Försök planera in en separation, underlättar ju definitivt felsökning. i framtiden:)
 
K KjellTimell skrev:
Fast om du har samma JFB till allt i huset, så kan det ju vara i princip vad som helst som löser ut JFB.
Belysning/uttag utomhus blir ju starkt misstänkta när det snöat så mycket.
Försök planera in en separation, underlättar ju definitivt felsökning. i framtiden:)
Jo jag vet... Nu först värmepump vad som pågår där. Det tar vi imorgon.
Sen elektrikern har jag pratat med fram och tillbaka idag så han får separera och byta ut elcentralen.

Det tråkiga är attt allt händer på samma gång, usch.
 
  • Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
Kompressorn har tuffat på hela natten och ingen jfb har gått. Tillskottselen har varit blockerat hela natten. Värme finns i raddarna,skönt. Vi får se vad domen säger av värmepumpskillarna om jag får tag på dem idag.

Tillskottet verkar således ha triggat igång jfb. Antingen fel på den alternativt fel att allt ligger under samma jfb.
 
Med stor sannolikhet är det elpatronen som triggat utlösandet av jfb enligt vp firman.
Sitter lugnt i båten till måndag då de var restade.
 
  • Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
Det är verkligen inte osannolikt OM felet ligger i värmepumpen, men hur kom ni fram till det? Eller byter de på ren chans?
 
B byggatefat skrev:
Det är verkligen inte osannolikt OM felet ligger i värmepumpen, men hur kom ni fram till det? Eller byter de på ren chans?
  • Det hände när det var som kallast
  • Allt funkar när eltillskottet är blockerat
  • Inga nya tillskottstimmar har överhuvudtaget inte kunnat registrerats.
  • Inga larm har rapporterats

De mäter hursomhelst upp först innan ett ev byte. Vi hade kunnat ta hit elektriker som kunde ha mätt men eftersom vi ändå behöver service och genomgång så gör vi på detta sätt.

Visar det sig sen att det snarare är att allt ligger på samma jfb som är problemet så får elektrikern fixa detta.
 
Nuså, lite rättelse i tråden för om någon annan upplever samma problematik.

Låg kompressor temp var mycket lätt åtgärdat, givaren hade lossnat:crysmile:

Borrhålet är 135m, inte 100 som jag kanske tidigare nämnt.

Pumpen servad och allt i sin ordning. Inget fel på elpatronen. Blev lite skraj när killen sa "Nu blir du säkert glad" Det bara knöt sig i magen innan han pekade på de låga tillskottstimmarna och log...

Nästa steg elektriker som får göra om och göra rätt från förra ägarna.
 
  • Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.