Hej,

Tidigare ägare har dragit kabel till elementet utanpå väggen. Rummet ska nu spacklas och målas så jag undrar hur jag smidigast kan dölja den?

Om jag försöker dra ett Flexirör med kabeln i så lär ju reglar/isolering ställa till det..

Idéer? Synlig elektrisk kabel längs med en vägg och golv i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
Funkar det inte att klamra på sockellisten?
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Det snyggaste är att helt enkelt ta bort gipsskivan och dra slang hela vägen dit du vill ha elementet. Reglar borrar du di igenom på ett par minuter.

Enklast är att klamra kabeln längs listen eller om du vill ha en ihålig list och gömma kabeln i denna. Listerna av det slaget är inte alltid så snygga.
 
  • Gilla
El-Löken66 och 3 till
  • Laddar…
Det ser ut att vara ett enkelt lager träskiva på väggen och du ska spackla....sååå jag skulle spåra ur dessa vid reglerna, jacka ur regeln och sedan fiska fram en tumstock mellan skiva och isolering. Därefter fästa en flexslang och dra tillbaka. Går det att enkelt skruva bort skivan är ju det en bra ide.

Är det dubbla lager skivor kan det räcka med att spåra på utsidan hela vägen.

Du ska alltså ta dig mellan den befintliga infällda dosan till vänster till doshålet till höger, och passera förbi den befintliga dosan till höger? Dosor brukar sitta vid reglar. Kanske har du en regel mellan dosorna till höger, och på vänster/höger sida om dosan till vänster. Då får du försöka smita tätt under dosan som ska passeras. Befintliga dosor kan borra ett hål i sidan på.
 
  • Gilla
3tumkubik
  • Laddar…
Jag skulle såga ur en rejäl bit av skivan (hela vägen mellan dosorna) och dra en slang. Sedan sätta lite kottlingar och skruva tillbaka den bit jag sågat ut samt spackla i skarven.
 
  • Gilla
El-Löken66 och 2 till
  • Laddar…
Tack för svar!

Tagit loss en skiva och det är då ganska trångt mellan byggplast/isolering/reglar.

Enklaste vore ju att spåra ur en regel men det är relativt klena reglar, 45mm, och spåret för röret blir ju ca 20mm. Det är dessutom borrat innan för samma typ av dragning i reglarna. Väggen är dock ej bärande.

Sen är det bara att laga fuktspärren med byggfolietejp? En korrugerad rörledning installerad mellan byggplast, isolering och träreglar i en väggkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Borra eller jacka är vad man gör. Skivorna håller ihop det hela sedan. Det är inte ju så att hela väggen vilar på dessa 2-tumsreglar.
 
  • Gilla
3tumkubik
  • Laddar…
Jag skulle borra, det påverkar hållfastheten minst. Men det spelar ingen större roll.
 
  • Gilla
3tumkubik
  • Laddar…
Åsa Lund
Enklare att jacka så kan du bara trycka in slangen i spåret utan att behöva koppla loss den
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.