Jag har letat tomt, även bebyggd, sen i somras men inte lyckas få tag i någon som jag gillar. Jag kollar hemnet och blocket varje dag. Har också åkt ut på småvägarna och kollat efter mark där jag skulle kunna tänka mig en tomt. Hört med markägaren om dom vill stycka av men fått avslag från samtliga två stycken.

Ska jag bara fortsätta som jag gör och hoppas att jag hittar en innan jag blir utslängd hemifrån eller har ni några andra tips?

 
Hemmakatten
Helt rätt väg du är inne på!! :D Vi höll på i 2½ år innan vi hittade vår tomt (av en ren händelse, på Blocket.se). Ge inte upp, en dag står du vid just DIN tomt!
 
Hittade en riktigt fin tomt som var perfekt. Lån, bygglovsritningar och allt var klart, skulle bara skriva kontrakt med mäklaren. 2 timmar innan jag skulle till mäklaren sa han att en annan bjudit högre. Jag fattade genast misstankar då tomten vart till salu i 2 år och jag hade haft kontakt med mäklaren i säkert 2 månader utan någon indikation på någon annan skulle vara intresserad. Sen var helt plötsligt ytterligare en intresserad och hade bjudit 20% över då rådande budet. Jag vågade helt enkelt inte bjuda över då det verkade skumt. Nu ska tydligen tomten vara såld för 35% över utgångspris.

Detta var den enda tomten jag hittat som varit bra sedan jag började leta ordentligt i somras och jag undrar verkligen hur lång tid det tar innan jag hittar en igen. Hittar jag ingen innan kommande sommar är slut, då kommer jag bli riktigt desperat.

Jag har fått tips att kolla med kommunen om dom har tomter till salu men jag är tveksam, ser annonser varenda dag där husföretag m.fl. vill köpa tomter.
Fick också tipset att höra med lantmäteriet om det finns obebyggda avstyckade tomter. Skulle då enligt tipsaren kunna vara tomter som var till salu för många många år sedan som aldrig blev sålda och sedan rann ut i sanden.

Har ni några andra tips?
 
Du gör precis det man kan göra. Sen är det bara att hoppas på tur! Att hitta den rätta tomten tar tid. Det är inte som att köpa en begagnad bil.
Kommunerna har för det mesta tomter till salu, men de tomterna är ofta inte så roliga.
Du skriver "innan jag blir utslängd hemmifrån". Ska vi tolka det som att du bor hos dina föräldrar och därifrån direkt tar steget till att bygga ditt eget hus? Modigt, i så fall. Tänk också på att hitta tomten är bara första steget. Sen ska du ha dit ett hus också. Många hade nog flyttat till en hyresrätt medan de fick sitt hus färdigt.
 
andersmc skrev:
Du gör precis det man kan göra. Sen är det bara att hoppas på tur! Att hitta den rätta tomten tar tid. Det är inte som att köpa en begagnad bil.
Kommunerna har för det mesta tomter till salu, men de tomterna är ofta inte så roliga.
Du skriver "innan jag blir utslängd hemmifrån". Ska vi tolka det som att du bor hos dina föräldrar och därifrån direkt tar steget till att bygga ditt eget hus? Modigt, i så fall. Tänk också på att hitta tomten är bara första steget. Sen ska du ha dit ett hus också. Många hade nog flyttat till en hyresrätt medan de fick sitt hus färdigt.
Off topic men ja, jag bor hemma hos mina föräldrar. Jag tittat på att köpa hus men insett att jag inte hittar ett hus och tomt som passar. Inte ens om min plånbok var dubbelt så tjock. Därav tittar jag nu på att hitta rätt tomt och kan bygga det hus jag vill ha, dessutom är byggandet i sig något jag ser fram emot. Många flyttar till lägenhet eller liknande men det har aldrig varit något för mig förutom en kort period när bredband och en dator var total lycka i livet. Jag har bott hela mitt liv på landet och har intressen därefter, skulle inte trivas att bo i lägenhet eller liknande. Till och med en bank jag pratade med ville att jag skulle flytta till lägenhet först och spara pengar. Konstigt resonemang, kan knappast spara lika mycket pengar som jag gör nu eller när jag bor i tillfälliga boendet under tiden jag bygger mitt hus. Visst är det ett stort steg att bygga sitt eget hus, men husbyggande är inte helt obekant. Huset jag bor i nu har vi i familjen byggt och jag jobbar även i byggbranchen.
 
Off topic här med, men iallafall - helt rätt tänkt tycker jag. Hörde om en kille i Sthlm som minsann inte skulle köpa lägenhet med lån o allt. Han skulle spara ihop till insatsen, o hyra under tiden. Låter duktigt, men 8 år senare, 2002, var det bara att ge upp. Lägenheterna hade gått upp typ 300%, och bankboken hade väl inte riktigt hängt med. Att skaffa eget boende, särskilt villa, är det mest ekonomiska man kan göra, önskar att jag själv köpt hus när jag var 20 och inte 30!!

När det gäller tomterna, kan det också vara idé att själv kontakta de hustillverkare som du tror är aktiva i ditt område. Enligt min erfarenhet håller de ibland på tomter lång tid innan de tar sig för att "lägga ut dem". Tänk på att mäklare o dyl. är mycket lata av naturen, och kan behöva att man ligger på själv för att de ska få ändan ur vagnen ;-). Om man ringer upp (o kollar husföretags-hemsidor, ofta finns fler tomter där än på Hemnet) kan man tex. få veta att de har något på gång efter en avstyckning vid bodelning etc.

/A
 
Jag har kollat på hustillverkarnas hemsidor och dom har en del tomter. Men måste man inte köpa deras hus då? Det är inte intressant för mig.
 
Inte alltid att du måste köpa via dem. Jag vart intresserad av tomter som Smålandsvillan annonserade på sin hemsida. Ringde dem och först lät det som om de ägde tomterna men sedan försa sig försäljaren och det visade sig att de inte alls ägde alla tomterna utan bara en men de hoppades väll få till det med de andra också. Jag tog reda på vem som sålde tomterna och det visade sig vara en privatperson och han var villig att sälja till oss direkt och han hade inget specielt avtal på övriga tomter med Smålandsvillan heller.

Så det är mycket möjligt att vi ska köpa denna tomt nu av honom och i så fall bygger vi med Skidstahus istället.
 
putte82 skrev:
Jag har kollat på hustillverkarnas hemsidor och dom har en del tomter. Men måste man inte köpa deras hus då? Det är inte intressant för mig.
Instämmer med vad trolltyg sa ovan.

Samma sak med oss (även om vi till slut köpte färdigt hus, ej helt nöjda med tomternas lägen) - I ena fallet snubblade jag av en slump på en tomt (skylt vid tomten helt enkelt) i centrala Uppsala, för den som inte känner till Uppsala, kan jag säga att det är som att hitta en fyrklöver, man tror det nästan inte. Den tomten var inte ute på Hemnet, men jag hittade den på den aktuella hustillverkarens (ganska ovanlig) hemsida.
Säljaren ville förstås bygga ett av deras hus på tomten, men pga lågt intresse (förståeligt om den inte ens låg ute på Hemnet!), försökte de senare bara sälja tomten. Till slut kom den ut på Hemnet, som "fri" tomt.

I ett annat (ej Uppsala) fall frågade vi mäklaren till ett färdigt hus (såldes som hus med stor tomt som "troligen" skulle avstyckas innan försäljning) om de kunde säga något mer om de eventuella tomter som skulle bildas. Fick nummer till fastighetsbolaget som nu höll på att köpa loss tomterna, de hänvisade till att de höll på att skriva avtal med en hustillverkare (dock skulle fastighetsbolaget ändå äga tomterna, inte husbolaget), men eftersom vi ringde så tidigt, kunde vi få köpa en "fri" tomt, även om köpet skulle gå via husbolaget.

Så visst kan det finnas utrymme för diskussion, inget står skrivet i sten, värt att vara lite extra frammåt i de här sammanhangen!

/A
 
Låter intressant. Så jag kan altså kontakta hustillverkarna och se om dom har någon bra tomt. Sedan om dom presenterar en tomt jag vill ha så kan jag kolla om det verkligen är hustillverkaren som äger tomten. Om inte så höra med ägaren om dom vill sälja den direkt till mig?

Är för övrigt just i Uppsala jag söker.
 
Precis, hittar du en tomt som du gillar men som "säljs" via en hustillverkare så kan du kolla om de verkligen äger den annars leta reda på den riktiga säljaren. Lycka till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.