Köpte Julas rörbock för 100 spänn för att bocka 10 mm vanliga kromade rör.
Hade en föraning om att det skulle vara skit till det priset, men faktum är att jag inte hittade så mycket för 10 mm rör i en rimligt prisnivå. Mycket riktigt är det skit också, passformen är katastrof, den klämmer ena sidan på röret redan när man förspänner tången och ovansidan på röret blir tillplattat.
Någon som har ett tips på ett bra bockverktyg som tar 10 mm rör och inte kostar en förmögenhet?
Hade en föraning om att det skulle vara skit till det priset, men faktum är att jag inte hittade så mycket för 10 mm rör i en rimligt prisnivå. Mycket riktigt är det skit också, passformen är katastrof, den klämmer ena sidan på röret redan när man förspänner tången och ovansidan på röret blir tillplattat.
Någon som har ett tips på ett bra bockverktyg som tar 10 mm rör och inte kostar en förmögenhet?
Det där har mycket att göra med röret också..C cpalm skrev:Köpte Julas rörbock för 100 spänn för att bocka 10 mm vanliga kromade rör.
Sen ska man spänna lagom hårt, och gärna smörja den delen av verktyget man "drar runt" med också..
Jo, och även med handlaget så klart.Violina skrev:
Men jag testbockar lite på gamla skrotade rör som har fina bockar sedan tidigare, så det är inget fel på röret iallafall. Man ser tydligt på verktyget att passformen inte är särskilt bra. Det är lackat obearbetat gjutgods, så det är väl också vad man kan förvänta sig.
Stukningen som uppstår på ena sidan av röret bara genom att sluta backen runt röret. Ingen direkt kraft applicerad alltså. Ser bättre ut på bilden än i verkligheten:
Här ser man röret i verktyget där stukningen uppstår i ingången till formstycket:
Röret efter bockning. Rillorna kanske man kan undvika med smörjning, men man ser också en antydning till att röret plattas till. Återigen ser det bättre ut på bild än i verkligheten:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här ser man röret i verktyget där stukningen uppstår i ingången till formstycket:
Logga in
Skapa konto
Röret efter bockning. Rillorna kanske man kan undvika med smörjning, men man ser också en antydning till att röret plattas till. Återigen ser det bättre ut på bild än i verkligheten:
Logga in
Skapa konto
Ska du göra ett engångsjobb så undrar jag om det inte är vettigare att vända dig till din lokala maskinuthyrare, Cramo, HLL etc. och hyra ett "riktigt" verktyg för någon hundralapp, typ en Fromax 55.
Alternativt fråga en lokal rörfirma om du får hyra en rörbock.
Jag köpte ett par kalle-anka-bockar billigt, slutade med att jag köpte en Fromax 55 på Tradera, värt dom 500kr. Tyvärr 12mm, annars hade jag kunnat låna ut min!
Alternativt fråga en lokal rörfirma om du får hyra en rörbock.
Jag köpte ett par kalle-anka-bockar billigt, slutade med att jag köpte en Fromax 55 på Tradera, värt dom 500kr. Tyvärr 12mm, annars hade jag kunnat låna ut min!
Det är en dålig bockare helt enkelt,har en likadan som jag inte använder längre,den ger för dåligt stöd åt röret runt om,väldigt oexakt utformning,har en annan bock från jula,helt ok,hjälper inte TS dock.
https://www.jula.se/catalog/verktyg...allverktyg/rorbojare/rorbockare-439000/#tab04
https://www.jula.se/catalog/verktyg...allverktyg/rorbojare/rorbockare-439000/#tab04
Exakt. Alldeles för dåliga toleranser helt enkelt.Handyman 1 skrev:
Finns inget att justera om man inte plockar fram filen.
Har inga förhoppningar om att kunna uppnå ett godtagbart resultat med det verktyget.
Men, frågan kvarstår vad jag införskaffar istället?
Har inget problem att lägga en betydligt större slant än vad jag betalade för Jula-skräpet, men då skall det vara något som är erkänt bra och lite mer universellt än 6,8,10 mm.
Mer universellt är svårt att få, men erkänt bra finns det iaf bockverktyg som ärC cpalm skrev:Exakt. Alldeles för dåliga toleranser helt enkelt.
Finns inget att justera om man inte plockar fram filen.
Har inga förhoppningar om att kunna uppnå ett godtagbart resultat med det verktyget.
Men, frågan kvarstår vad jag införskaffar istället?
Har inget problem att lägga en betydligt större slant än vad jag betalade för Jula-skräpet, men då skall det vara något som är erkänt bra och lite mer universellt än 6,8,10 mm.