S
Hej,
Vi ska nu till sommarn bygga en ny stuga ca 6 m x 4 m med pulpettak.

Den totala beräknade materialkostnaden:
Stomme inkl plintar: 12844.56 :-
Isolering: 5048.055:- (45 x 120 i yttervägg c/c 600 och 45 x 195 i bottenbjälklag c/c 600)
Ångspärr: 600:-
Invändiga gipsskivor: 1896.743:- (c/c 600)
Vindskivor: 2298.519:-
Spånskiva golv: 1988.96:-
Panel: 6184.6:-
Takpapp: 949.4:-
Råspontsluckor: 3733.263:- (c/c 600 takbalkar)


Som ni ser landar kalaset på på totalt 36000:- En bidragande faktor är just panelen, räknat 13.55 kr/m. Blir ca totalt 50 kvm som det ska sättas upp panel på (120 mm bredd). Finns det några billigare alternativ till panel? Finns det övriga "besparingar" som ni kan tänka er? Stugan är tänkt att användas mestadels på sommaren men även ett par enstaka gånger under vintern.
 
Redigerat:
Ska det inte vara några innerväggar, ytskikt, kök, badrum, värmesystem mm?
 
... å jag skulle då kosta på typ osb skiva eller liknande på väggarna, skönt att ha nånting under gips när man ska sätta upp något
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
R Rubank666 skrev:
Ska det inte vara några innerväggar, ytskikt, kök, badrum, värmesystem mm?
Vad ska han med det till när han varken har rör eller el? :crysmile:
 
  • Gilla
Turbo_Tail
  • Laddar…
S
U Utdelning skrev:
Vad ska han med det till när han varken har rör eller el? :crysmile:
Tack
 
S
V Vector skrev:
... å jag skulle då kosta på typ osb skiva eller liknande på väggarna, skönt att ha nånting under gips när man ska sätta upp något
Absolut, men i detta fall är det inte något problem eftersom vi lär inte hänga upp något. Kan sätta ditt lite kortlingar lite här och var annars.
 
Hur har du räknat gipsskivorna? Borde bli 1896.744:-

Skämt åsido, du bör lägga på 10-15% för spill på dina priser.
 
  • Gilla
Peter_Ker
  • Laddar…
S scorp1on skrev:
Hej,
Vi ska nu till sommarn bygga en ny stuga ca 6 m x 4 m med pulpettak.

Den totala beräknade materialkostnaden:
Stomme inkl plintar: 12844.56 :-
Isolering: 5048.055:- (45 x 120 i yttervägg c/c 600 och 45 x 195 i bottenbjälklag c/c 600)
Ångspärr: 600:-
Invändiga gipsskivor: 1896.743:- (c/c 600)
Vindskivor: 2298.519:-
Spånskiva golv: 1988.96:-
Panel: 6184.6:-
Takpapp: 949.4:-
Råspontsluckor: 3733.263:- (c/c 600 takbalkar)


Som ni ser landar kalaset på på totalt 36000:- En bidragande faktor är just panelen, räknat 13.55 kr/m. Blir ca totalt 50 kvm som det ska sättas upp panel på (120 mm bredd). Finns det några billigare alternativ till panel? Finns det övriga "besparingar" som ni kan tänka er? Stugan är tänkt att användas mestadels på sommaren men även ett par enstaka gånger under vintern.
Jag förstår inte riktigt dina siffror. T.ex. "Isolering: 5048.055:-" Menar du att isoleringen kostar exakt femtusenfyrtioåtta kronor och fem och ett halvt öre?

Du måste väl köpa hela förpackningar av allting? Dvs om det behövs 50 m² isolering så blir det 9,45 paket. Men du måste köpa 10 paket.

Likadant med panel. Du kan inte räkna med exakt de kvadratmeter som går åt. Du får köpa panel i de längder som finns och sedan såga bort en del. Klarar du dig med mindre än 20% spill har du varit duktig.

Du kan inte ha bara ha panelbrädor. Du måste ha lockläkt också. Så där har du en kostnad till.

Annars kan du sätta board som panel. Inte så snyggt, men det funkar.
 
  • Gilla
Peter_Ker
  • Laddar…
Och summan blir 35 544,100 kronor!!
 
S
A andersmc skrev:
Jag förstår inte riktigt dina siffror. T.ex. "Isolering: 5048.055:-" Menar du att isoleringen kostar exakt femtusenfyrtioåtta kronor och fem och ett halvt öre?

Du måste väl köpa hela förpackningar av allting? Dvs om det behövs 50 m² isolering så blir det 9,45 paket. Men du måste köpa 10 paket.

Likadant med panel. Du kan inte räkna med exakt de kvadratmeter som går åt. Du får köpa panel i de längder som finns och sedan såga bort en del. Klarar du dig med mindre än 20% spill har du varit duktig.

Du kan inte ha bara ha panelbrädor. Du måste ha lockläkt också. Så där har du en kostnad till.

Annars kan du sätta board som panel. Inte så snyggt, men det funkar.
Priset för isolering är per kvm, så jag har fått ut antal kvm isolering från min modell. Men det blir en liten avrundning uppåt som du säger, men försumbar. Likaså för panel, där har jag räknat virkesåtgången.
 
Redigerat:
S
Lulaua Lulaua skrev:
Hur har du räknat gipsskivorna? Borde bli 1896.744:-

Skämt åsido, du bör lägga på 10-15% för spill på dina priser.
Hahaha, jag förstår att priserna ser lite konstiga ut men så blir det automatiskt i beräkningarna, men visst ett påslag är nog bra att beakta
 
S
P Peter_Ker skrev:
Och summan blir 35 544,100 kronor!!
Du får ju avrunda förstår du väl :)
 
Ingen isolering i taket eller missade jag något? Skulle ta 220- skivor och även räkna in material för luftspalt. T.ex. oljeboard och sedan 45x45 ovan och därefter råsponten.
 
S
Kretikos Kretikos skrev:
Ingen isolering i taket eller missade jag något? Skulle ta 220- skivor och även räkna in material för luftspalt. T.ex. oljeboard och sedan 45x45 ovan och därefter råsponten.
Grejen är att jag vill att takbalkarna ska vara synliga, hur lägger man isoleringen då?
 
S scorp1on skrev:
Grejen är att jag vill att takbalkarna ska vara synliga, hur lägger man isoleringen då?
Antingen fäller du in några snygga stockar/balkar som dekoration under innertaket eller så tar du tillräckligt höga takbjälkar så du får nog med isolering samtidigt som du kan få en del synlig och då fälla in takpanel eller gips mellan varje. Skulle inte ha mindre än 195 isolering i taket om du har tänkt isolera i övrigt och ha nån form av värme i stugan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.