Jag som hantverkare som ständingt jobbar ute hos privatpersoner e lite intresserad av hur just NI tycker en hantverkare ska vara när man kommer för att göra ett jobb hos er...

Då man gör detta varje dag så blir man ganska inkörd på sin sak och man kör på som vanligt, och tänker inte så ofta på hur kunden tänker och känner...

Så det skulle vara kul att höra hur ni tänker att en hantverkare borde vara...
 
Jag skulle rekommendera alla hantverkare att läsa en artikel av Christian Grönroos. Den heter "Marketing services: the case of a missing product".

I korthet handlar den om att kvaliten på tjänster uppdelas i två delar, teknisk och funktionell kvalité.

Teknisk kvalité: Slutresultatet, taxibilen tog mig från a-b eller mäklaren sålde huset till ett för mig acceptabelt pris

Funktionell kvalité: Tjänsteprocessen, allt från uppträdande mot kunden till hur kläder och lokaler ser ut. För mäklaren kan det vara hur ofta han har kontakt med klienten, för taxin att man kör kortast möjliga sträcka och på ett säkert sätt.

När då den tekniska kvalitén är uppfylld beror den upplevda kvalitén på hur tjänsten har utförts.

Hur hjälper detta dig då?
Ett tips kan vara att se till att du har med dig allt du behöver så att du inte bara försvinner helt plötsligt, klä dig vettig, slutför allt på en gång och framförallt kommunicera med kunderna om hur lång tid det tar, varför du åker iväg eller varför det inte blir klart i tid.

Det bästa svar jag kan ge dig är att fundera på hur du kan förbättra ditt utförande av tjänsten, och då inte enbart med sikte på det faktiska slutresultatet utan även på vägen fram till slutresultatet.
 
Tillhör inte den skara som vill att hantverkare skall göra sitt jobb så snabbt som möjligt så billigt som möjligt. Vill gärna ha en dialog så att jag vet att hantverkaren fått klart för sig hur jag vill ha det. Passar även på att lära mig genom att fråga. Är medveten om att det tar längre tid och är beredd att betala för det.

Något jag retat mig på hos en del (OBS! - drar inte alla över en kam här) hantverkare:

* Om hantverkaren inte respekterar att man tagit ledigt från jobbet för att kunna möta upp vid bestämd tid, utan behagar dyka upp när det passar eller inte alls. Oftast orkar vedebörande inte ens lyfta telefonen för att meddela att han inte kommer.

* Hantverkare som inte förstått att det är mitt privata hem de besöker och beter sig därefter. Skräckexemplet är sotaren som visserligen torkade upp efter sig - med med våran finaste gästhandduk (jo, det är sant). Och vi vill inte ha några smutsiga elektrikerskor på vårt matsalsbord -- säg till så fixar vi en stege. Plattsättaren får hemskt gärna sitta på våra stolar när han äter sin lunch, bara han torkar bort allt kakelfix och silikon från byxorna först (eller lägger någonting emellan). :)
 
Jag är själv i branschen och försöker göra mitt jobb bra genom att;

- Utföra ett gott hantverk, och alltid lämna ett resultat som är minst så bra att det skulle duga i våra egna hem.
För oss är det bara ytterligare ett badrum, men för kunden är det ofta något dom drömt om att göra och lägger ner en väldans massa pengar på. Vi måste respektera det och göra vårt yttersta för att lämna ett så bra resultat som möjligt efter oss. Detta inkluderar att vara lyhörd för kundens önskemål, och inte köra över densamma med dåliga ursäkter bara för att det t.ex. var lättare att skruva i fogen än granitkeramiken.
Det gäller även att hålla sig uppdaterad på gällande regler och anvisningar så att allt blir rätt -alltför många hantverkare gör som dom alltid har gjort/blivit lärda, utan att det för den sakens skull är rätt. Ofta vet dom inte om att dom gör fel heller.

- Sköta jobbet snyggt. Då menar jag rent.
Vara hel och ren, och se respektabel ut tycker jag är en självklarhet. Likaså är det en självklarhet att man håller rent och snyggt omkring sig när man är hemma hos folk.
Skyddstäckning, dammsugning och ett samlat arbetsområde som städas av varje kväll.
Om badrummet blir renoverat utan att kunden märker att man är där så har man lyckats.

- Höra av mig om något gör att jag inte kan komma, eller avsluta, som lovat. Man får se kunden som chefen man hade som anställd. Skötar man sig inte så får man sparken -ingen skillnad där.

- Hålla överenskommna priser. Jag lämnar hellre en dyr offert som är komplett än att jag tilläggsdebiterar i efterhand. Om fördyrande omständigheter dyker upp tar jag det direkt med kunden.

Hittills verkar alla nöjda och jobben fortsätter att komma in, så ovanstående verkar som ett bra recept.
 
Jag tror det viktigaste är kommunikationen.

Kommunicera med kunden, fråga gärna hur ofta dom vill ha avrapportering exempelvis. Det är ju så olika, en del kanske inte vill bry sig alls en del kanske vill ha uppföljning hela tiden, det är deras val det är ju dom som betalar. Ett sätt som jag använder mot mina kunder (jag är elkraftkonsult) är att ha förslag på vissa hållpunkter då jag avrapporterar (nu kan jag väldigt lite om din branch) och utifrån detta brukar man kunna få fram ett vettigt koncept.
 
Ett tips är att leverera lite lite mer än jag förväntar mig. En sådan gest gör ju att man som kund blir salig över sitt kloka val av hantverkare. Och rekomenderar vidare till alla som vill lyssna.

Firman som bytte tak hos oss för några år sedan tog på eget bevåg våran rostiga takstege till sin verkstad och målade den. Vi hade kommit överens om att ny takstege inte skulle ingå i det fasta priset, de skulle komma med ett förslag på vad jag behövde när dom gjorde jobbet. Efteråt sa de bara att den gamla stegen var OK men behövde målas lite, så de gjorde dom, och tyckte det var för lite att debitera för. Då var det fasta priset redan lågt, så lågt att jag var lite orolig när jag valde dem.

Firman verkar inte finnas längre tyvärr. Tror att ägaren råkade ut för en olycka.

En kompis renoverade sin nyinköpta lägenhet, bytte bla. all el. Elektrikern som jobbade på fastpris upptäckte att det behövdes mer spackel på en vägg. Målaren skulle komma och måla dagen efter. Elektrikern fixade på mer spackel på eget bevåg "när han ändå var där". Får bara hoppas att målaren uppskattade det.

Den elektrikern var mitt första val när jag skulle börja leta elektriker, tyvärr blev han upptagen på annat håll.

Vad gäller hur rent hantverkaren jobbar etc. Här ser jag en klar skillnad mellan hantverkare som man anlitar för större dyrare projekt, typ bygga badrum. Och hantverkare som kommer in lite snabbt och exempelvis reparerar en tvättmaskin.

I det lite större projektet har jag inget emot att behöva städa efter hantverkaren, så länge inte skräpet ställer till bestående skador på ex. golv eller möbler. Då prioriterar jag att få jobbet lite billigare. När det är en mer "normal" besökare som kanske skall laga tvättmaskinen så förväntar jag mig nog mer att besöket inte skall märkas.
 
Jag tycker sandhall slog huvet på spiken med sina klagomål och mycket av det "så här borde det skötas" som skrivits är ju bra också. För mig så får hantverkare också gärna komma med förlsag (innan de utförs) så att jag kan ta del av deras faktiskt överlägsna erfarenhet. Det är ju därför jag anlitar dem.

Vi har hantverkare hemma precis nu och de sköter sig precis som man kan önska. Kommer när de säger, skitar inte ner och levererar det man kommit överens om till överenskommet pris - eller frågar hur de ska göra om något oväntat dyker upp. De föreslog också att vi skulle ha plyfa innanför gipset i innerväggarna för att det ska bli lättare att skruva i - skitsmart ju och inte hade jag tänkt på det. Modulent hade ju inte gjort så i resten av huset t.ex. och det är ett helsike att behöva plugga för minsta småsak som ska upp på en vägg.

Fast, är det inte konstigt att man i vissa branscher (tyvärr ofta hantverkare och bilmekar - och givetvis inte alla...) ska behöva se detta som tursamt och över förväntan? Jag menar, om jag kommer några timmar sent till kundmöten, gör jobbet litet som jag vill och fakturerar dubbla vad som kommit överens om så skulle jag ju åka ut med huvudet först, minst.

Och appropå att skita ner... hos syrran i Danmark så lyckades några hantverkare få till en läcka i vattenradiatorerna så att gammalt rostigt vatten rann ut på golvet och om det inte var illa nog så tog de hennes linnelakan och dukar - arvegods och handbroderade av vår nu bortgågna mormor - för att torka upp på golvet...

Hur man kan göra så är för mig ett mysterium och som svar på hur en hantverkare ska vara: Inte så, helt enkelt. Utan de ska väl vara precis som folk i alla andra branscher: Ärliga, hjälpsamma och punktliga. Inte så svårt egentligen.
 
jag har haft tur att träffa en kakelsättare som kom med goda råd. När man planerar som amatör så vet man ju ibland inte vad som är vetigt ;). Ville ha en inbyggd hylla i en yttervägg i duschen men fick snabbt en god förklaring varför det var en dum idee . Skulle ha en bord och där fick jag också en bättre förslag. Jag frågade om råd och fick dom på löpande band :). Han byggde sin första vägg av glasbetong hos oss (med hjälp av en mer erfaren kompis ). Jobbet blev gjort exemplariskt. När vi ville anlita honom igen hade han redan öppnat egen firma och hade lång kö med kunder.
Han som installerade vår nya panna gjorde sitt bästa för att få snygga rördragningar av gamla rörvirvar vi hade - man bara stod och gapade när han var klar med detta :).
I övrigt hade vi tur att träffa enbart skickliga handverkare dom gånger vi anlitade några. No ja, utom en golvslippare som var mycket duktig på att slippa golvet men ej lika duktig på att lacka det, han gjorde sitt bästa i alla fall, tror jag.
Jag vet faktisk inte varför vi slapp bli missnöjda men en bra komunikation är kanske det viktigaste - att diskutera undervägs för att få bästa möjliga resultat i slutändan. Vi har mest renoverat och möjligheter är ofta mer begränsade av gamla synder :) än när man bygger nytt enligt en ritning. Då är det mer frågan om man överhuvudtaget kan utföra det vi vill ha och en mycket detalierad diskusion är ofta nödvändig och nyttig för båda sidor. Städning och oanmäld frånvaro var det aldrig problem med, som jag minns det.
Vi bor i Skåne
gaia
 
Totte_S
Jag skulle vilja tillägga att något som alla "kunder" inte alltid tänker på är att deras eget beteende till stor del påverkar hur de bemöts av "säljaren/hantverkaren". Det funkar inte att bara gå runt och förvänta sig exemplariskt beteende och perfekt utfört arbete om man skickar "fel" signaler. Lösningen på detta om man inte besitter förmågan att på ett bra sätt läsa andra människor är som nämnts ovan; kommunikation. Och kommunikationen skall bygga på en positiv grundsyn. Att med ilsken underton ifrågasätta en hantverkares prestation ökar knappast hans motivation att slutföra arbetet vettigt.
Jag vill med detta inte säga att det inte finns mindre lämpade yrkesmän bland hantverkarna, utan bara nyansera lite för alla som har synpunkter på sina hantverkare.
Mina erfarenheter är att bland mina bekanta som anlitar hantverkare så är det "missnöjesmänniskorna" som oftast får hem "värdelösa hantverkare", även om vi ofta anlitar samma företag :rolleyes:.

Till Plattsättare som skapade tråden vill jag säga att jag tror inte att du har några större problem med ditt beteende på dina arbetsplatser eftersom du är medveten om att det kan uppstå problem, och att du och ditt beteende spelar roll för hur det upplevs.:)

"Peace, Love and Understanding" funkar väl bra som ledstjärna i den här debatten! :p
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.