Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag försöker hjälpa dig med hur konsumenttjänstlagen är upplagd, det är lagen som du måste förhålla dig till. Att avtala om timpris men inte antal timmar bygger ju på att du räknar med att du har en avtalspart som verkligen levererar under de där timmarna. Det är en vansklig lösning när man inte känner sin avtalspart och med tanke på rötan i branschen därför ett vågspel.

Om du vill vara chef för hantverkare är lösningen att anställa dem i egenskap av arbetsgivare. Inte trivialt. Men visst kan du reglera hur arbetet ska utföras även i ett avtal med ett tjänsteleverantörsföretag. Men jag tvivlar att någon vill sluta ett sådant detaljerat avtal med dig om du vill att det ska reglera raster, lunch och telefontid för företagets arbetare.
@Mikael_L
 
Ja den här tråden väcker ju många känslor…

Det jag tycker är tydligt är att en affärsmodell (där allt material måste köpas från hantverkare) som tidigare regerat håller på att falla sönder och enda anledningen till att den INTE gjort det ännu är att det är brist på rörmokare.

Anledningen, till att den håller på och kommer att ändra sig, är för att Internet ger transparens av priser och det blir tydligt vilken marginal som en rörmokare har på produkter utöver sin tid. Att man låter produktförsäljningen ”subventionera” sitt timpris är för mig helt obegripligt dumt.

Jag byggde garage med övervåning för fem år sedan. På övervåningen förberedde jag för en liten toalett.

Rörmokare 1 var med under byggnationen och han tyckte att det var bättre att jag köpte porslin, blandare och varmvattenberedare (!) så skulle han komma och installera… det var fem år sedan det…

Rörmokare2 tittade på jobbet, lämnade offert på jobbet. Ett pris som var något högre pris än vad jag tänkt mig men den var tydlig. Jag tackade ja för att få det gjort… Helt tyst, svarar inte på mail eller telefon..

Rörmokare3 var här och tittade ”Jajamensan det här kan jag fixa på torsdag”… svarar inte heller på telefon.

Jag hör ord som ”hantverkarförakt” och då från hantverkare… som i min värld påvisar ett tydligt kundförakt!

Vi som finns här har olika erfarenheter men de är ju baserade på erfarenheter.

Som tur är har jag kontakt med en toppenbra snickare som levererar kvalitet och om jag skall vara ärlig tycker jag nog att han är för billig (ja, jag har faktiskt sagt det till honom).

Elektriker… har jag passerat igenom ett antal innan jag hittat några vettiga så det känns bra.

Rörmokare… njaaa där är ju inte mina erfarenheter så bra.
 
  • Gilla
kortis och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Intressant. En av de skickligaste plattsättare jag känner till (en som mer än en gång fått göra om när andra misslyckats) rekommenderade min syster att köpa kakel på Bauhaus och det blev kanonbra utfört. Dock kollade vi om den modellen var ok innan vi slog till, så kanske var det en bättre modell, vad vet jag?!

Han hade däremot en annan kund som kommit över mosaik billigt... Haken var att de inte satt på ark, utan låg i en säck. Materialet var billigt, monteringen däremot tog tid och det kostade därefter. :crysmile:
Jag var lite otydlig som vanligt. Jag skrev ”billigt kakel”. Med det menade jag kakel som ofta är på lockpriser och skulle/ska klassas som 2:à sortering. Problemet är att dom inte vet eller skyltar om detta så frekvent. Det finns BRA kakel på Bauhaus också.

vi får se om någon plattsättare i tråden orkar komma in och förklara lite mer detaljer.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Abbe W Abbe W skrev:
Jag tror jag skall öppna grossist firma med utkörning till enskilda rörisar. Givetvis med Frukostpåse ock Fika bröd "gratis" vid köp över xxxx:- per månad.
Gör inte det. Du får så mycket ovänner bland dina polare i tråden då.:crysmile:
 
  • Haha
Abbe W och 1 till
  • Laddar…
Det tokigaste i hela grejen är ju att utomstående skall bestämma vilka produkter du använder i ditt hus.

Mycket av attityden, arbetssätten och företagen i sverige kommer ju ur miljonprogrammet. Det satte liksom organisationen för svensk byggbranch. Innan miljonprogrammet hade byggnadsstyrelsen ett experiment där tanken var att ta totalentrepenadstänket ännu längre. Man skulle inte ens upphandla stolar och bord utan endast tex. arbetsplatser. Entrepenören skulle då lösa detta med hängmattor, stolar, sacco säckar helt efter eget huvud. Det blev aldrig mer än tankeexperiemnt även om delar implementerades. Jag har hört ordet funktionsentrepenad dyka upp igen på senare tid. Det är en extrem och dålig idé men är chockerande nog inte så långt ifrån hur byggbranchen de fakto fungerar i sverige. Man räknar med att inte kunna styra i detalj hur bygget kommer att se ut. Försöker man göra det kommer det att gå åt helvete för väldigt få har kompetensen att göra annat än som vanligt och kommer att göra som vanligt oavsett.

Enskilda hantverkare menar alltså att de ska styra över vad som installeras hos kund. Det betyder att innan man har upphandlat enskilda hantverkare kan man alltså inte planera vilka produkter som skall användas. Olika produkter har olika krav och kräver olika väggtyper och andra utrymmen. Tänk vägghängd WC med dold cistern. Byter man märke kan väggen behövas flyttas/ändras då kan hela planlösningen fallera pga. tillgänglighetskrav.

Processen fungerar då bara om allt som ritas och byggs är generellt, icke specifikt och att alla inbyggda dolda eller tight anpassade lösningar samt ovanlig ytfinish helt räknas bort. Att alla försök att kontrollera elinstallationer, vvs etc som verkligen behövs för att dessa grejer inte skall ta över måste glömmas. Svaret på frågan man får utomlands varför sverige inte längre kan bygga hus "ni var ju bäst i världen, varför är ni så dåliga nu?" verkar gå att hitta någonstans i den här tråden.
 
Redigerat:
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Gör inte det. Du får så mycket ovänner bland dina polare i tråden då.:crysmile:
Eg bryr jag mig bara om det där med extremdebiteringen på delar för det är sjukt.
Annars är jag full av beundran för rörisar och deras kunskap. Funderar helt seriöst på att byta bana de sista 10 åren av livet och köra vvs med inriktning på värmepumpar. Fast upplägget ovan skulle ju bli billigare för "polarna" än Dahl, Ahlsell osv :D
 
K Krillehus skrev:
Ska bygga hus och de rörmokare jag pratar med är inte intresserad av jobbet om de inte får sälja allt material inkl. Värmepanna och wc stolar.

Jag vill betala för din tid, inte för att du ska leka återförsäljare.

Finns det hantverkare inom någon annat segment som beter sig så här eller är det unikt för VVS branschen?
Hejsan, Jag har jobbat som rörmokare i 13 år och har varit med och drivit bolag. Absolut finns det en ekonomisk apsekt men också ansvar & åtagande del som man måste täcka upp. Men varför man som företagare vill sälja allt materiella är den största anledningen att privatperson kräver att man tillämpar
Konsumenttjänstlag (1985:716) vilket betyder att man kan komma dragandes med reklamation efter 3 år, men när man enbart köper min min tid så är det 2 år på arbetet. Den ekvationen går inte ihop och det tror jag du också förstår. Men väljer man att gå den vanliga vägen dvs man köper både arbetskraft samt materiellt så får man 2 år på arbetet och 5 år på delarna. Så innan du börjar kasta dig ur att vi rörmokare inte vill jobba så kolla lagarna. Dessutom sysslar inte vi med välgörenhet utan det är vårt leverbröd och ett hantverk som få klarar av. Jag brukar säga att dom som klagar över våra priser kan själva bära ut sin skit, hämta sitt eget vatten och elda upp sin varmvatten över spis. Då brukar vi mötas på mitten. Mvh Rörkrökarn
K Krillehus skrev:
Ska bygga hus och de rörmokare jag pratar med är inte intresserad av jobbet om de inte får sälja allt material inkl. Värmepanna och wc stolar.

Jag vill betala för din tid, inte för att du ska leka återförsäljare.

Finns det hantverkare inom någon annat segment som beter sig så här eller är det unikt för VVS branschen?
 
  • Gilla
larsson r och 1 till
  • Laddar…
Abbe W Abbe W skrev:
Jag tror jag skall öppna grossist firma med utkörning till enskilda rörisar. Givetvis med Frukostpåse ock Fika bröd "gratis" vid köp över xxxx:- per månad.
Det blir väl som när jag på 70 talet föreslog att firman skulle köpa på Konsum för det var billigare där an deras inköpspris. Nej det har Verkstadsindustrin sagt att vi inte får vi fick inte handla på Konsum för då blev det böter
 
  • Haha
Abbe W och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
D Rågvägen skrev:
ett hantverk som få klarar av.
Med risk för att bli tjötig. Vid nästa stora lågkonjungtur, kommer du att märka, att det finns väldigt mång "få" som klarar av ditt jobb.

Staffan
 
  • Gilla
  • Haha
David L och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ja detta är tråden som fastställer att mina fördomar är helt korrekta.
Jag har i många år ansett att det är just rörmokare som är allra svårast att hitta någon som är vettigt, det är t.o.m att jag ser det hos "kollegor" på byggena, majoriteten är helt enkelt skumma med konstiga idéer och värderingar.

Ibland frågar någon ifall jag kan tipsa om någon, jag som ändå rör mig bland hantverkare, men nej, jag har aldrig några tips, men jag kan räkna upp en massa jag gärna varnar för.
Jag har en kompis (tja .. vi har inte haft kontakt på flera år nu, så det är ju inte så jättemycket kompis, men jag har hört på omvägar rykten, så det är inte heller någon jag skulle tipsa om)
Den som var hos mig i början av husbygget varnar jag också för, så mycket jag bara kan.

Jag vet dock en rörkrökare som är riktigt riktigt bra, har jobbat med han ibland, och man märker snabbt att här är det en som har alla rätt, hela vägen. Problemet är att han är totalt ointresserad av starta och köra eget, eller jobba en kväll eller något sådant, och företaget ifråga är knappast ett där man kan begära vem som ska komma på jobbet man beställer. Så det är tyvärr inte heller någon jag kan föreslå.
Så jag vet faktiskt inte riktigt vad det är fel på just rörmokarna.


edit:
Fast när jag tänker efter kommer jag faktiskt på en till.
Han driver firma och har ett par-tre anställda. Den killen verkar också ha det mesta rätt. Men de är mest intresserade av lite halvstora jobb, där de kan vara i någon/några dagar, gärna två också. Sen har han nog några ramavtal där det petas in sånt som kallas service.
 
  • Ledsen
  • Gilla
  • Arg
El-Löken66 och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Med risk för att bli tjötig. Vid nästa stora lågkonjungtur, kommer du att märka, att det finns väldigt mång "få" som klarar av ditt jobb.

Staffan
vad menar du ?
 
Mikael_L
D Rågvägen skrev:
vad menar du ?
Det kommer du upptäcka ...
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det kommer du upptäcka ...
haha, juste du verkar vara en sån som tror att vi går på toa mindre under lågkonja, Du kanske har sovit dom senaste 10 åren men vi har byggt extremt mycket och all den här skiten kommer vi få ta hand om kommande åren, lägg därtill alla miljonprogram som förfaller. Jag har jobba kanske 5 % med lyxrenoveringar resten är ren och skär drift & underhåll. Sov vidare snickare Micke
 
D Rågvägen skrev:
haha, juste du verkar vara en sån som tror att vi går på toa mindre under lågkonja, Du kanske har sovit dom senaste 10 åren men vi har byggt extremt mycket och all den här skiten kommer vi få ta hand om kommande åren, lägg därtill alla miljonprogram som förfaller. Jag har jobba kanske 5 % med lyxrenoveringar resten är ren och skär drift & underhåll. Sov vidare snickare Micke
Domedagen kommer var så säker. Frågan är bara när? 210221 kanske?
eller 240424?
Vad tror du @Staffan2000 ?
 
K Krillehus skrev:
Ska bygga hus och de rörmokare jag pratar med är inte intresserad av jobbet om de inte får sälja allt material inkl. Värmepanna och wc stolar.

Jag vill betala för din tid, inte för att du ska leka återförsäljare.

Finns det hantverkare inom någon annat segment som beter sig så här eller är det unikt för VVS branschen?
en orsak är att vi kontrollansvarig kräver säker vatten dokument vid slutsamråd och det skriver inte auktoriserade rörföretag ut utan att de fått leverera delarna. Du behöver det också för försäkringsbolagen kräver det vid skada. Du får inget ut vid exempelvis vattenskada. Detta gäller även när man köper renoverat hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.