2011 fick jag en bergvärmepump installerad och jag har inte haft några större problem med den förutom ett.
Bergvärmepump och anslutna kopparrör med expanderkärl och mätinstrument.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den tappar trycket i golvvärmesystemet. Det här problemet har jag haft i stort sett sedan den installerades men jag upplever att det blivit värre med åren. På ungefär en veckas tid tappar den ca 0,2 bar (tidigare tog det kanske 2-4 veckor att tappa så mycket), uppmätt vid det röda expanderkärlet i bild. Jag har inte under alla dessa år hittat någon antydan till vattenläcka trots att jag måste ha fyllt på 10-tals liter om inte mer. Min egen fundering kring var problemet kan ha sitt ursprung är att golvvärmeslingan i köket upplevs för ”lång” i förhållande till övriga slingor (köket är stort med många fönster så det blir lätt kallt vintertid). Dvs för att hålla behaglig temperatur i köket har jag varit tvungen att dels öppna fördelarna till max för köksslingan och framförallt även höja temperaturkurvan till vad jag tror (?) är högre än rekommenderat. Min fundering är att pumpen då får jobba extra hårt och varmt vatten pyser ut genom någon ventil och vidare ut i överflödesröret vid golvbrunnen. Något som stöder den teorin är dels att överflödesröret tycks ha en del vatten i sig samt att fenomenet att systemet tappar tryck är lägre/obefintligt på sommaren då inte lika mycket varmt vatten för golvvärmen behövs. VVS firman som installerat pumpen och även gjort en del underhåll (senast för några månader sedan i ett ovidkommande(?) ärende) hävdar dock att temperaturkurvan är inom det normala och har ingen egentlig teori kring var felet ligger.
Skärm på en bergvärmepump visar temperatur och systemstatus, användaren beskriver tryckförlust i golvvärme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har inga rumstemperaturgivare till fördelarna utan bara yttertemperaturgivare till värmepumpen.
Teorier och förslag kring hur jag kan lösa problemet emottages tacksamt!

Kan det trots allt vara en läcka i ett golvvärme-rör någonstans? Hur tar man reda på/åtgärdar det? Finns det någon ”punkasprej” man kan fylla på i systemet?

Om det är för hög temperaturkurva - skulle det hjälpa om jag byter ut shunten till en kraftigare variant och därmed får bättre skjuts på varmvattnet genom köksslingan och därmed kunna sänka temperaturkurvan?
 
...och kanske ska man kolla igenom forumet innan man postar en egen fråga... denna tråd skulle kunna ge lösningen på mitt problem. Åtminstone värt att skruva upp värmepumpen o kolla kopplingar. Även om tråden säger att vattnet förångas borde jag se tecken av tiotals liter läckande vatten, t.ex kalkrester, tänker jag... https://www.byggahus.se/forum/threa...i-bergvaermepumpen.402408/page-2#post-4028585
 
Ok... då är det verifierat att det inte läcker innanför plåtskåpet i vart fall. Dock verkar både de säkerhetsventilerna som är markerade med pilar i bilden nedan läcka. Kan det vara roten till mitt problem, och är det vanligt säkerhetsventiler behöver bytas ut? Värmesystem med kopparledningar, säkerhetsventiler (markerade med pilar) och expansionskärl.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Säkerhetsventil i mässing märkt med rött lock och vit text, kopplad till kopparrör, potentiell läckageplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rördelar och säkerhetsventiler under ett plåtskåp, med fuktspår som kan tyda på läckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den svarta säkerhetsventilen är till tappvattnet och där är det normalt att det kommer ut några dl per dygn beroende på hur mycket varmvatten man förbrukar. Den röda ventilen ska inte läcka ut nåt om man har rätt tryck och expansionskärlet funkar som det ska.
 
useless useless skrev:
Den svarta säkerhetsventilen är till tappvattnet och där är det normalt att det kommer ut några dl per dygn beroende på hur mycket varmvatten man förbrukar. Den röda ventilen ska inte läcka ut nåt om man har rätt tryck och expansionskärlet funkar som det ska.
Tack, misstänkte väl att den röda säkerhetsventilen inte skulle läcka. Det ligger 1 bar tryck i systemet och en rörmokare kollade ballongen i expansionskärlet för bara någon månad sedan och mer avancerat än så gissar jag att ett expansionskärl inte är?
 
Nej, det är inte mer än så. Om säkerhetsventilen läcker så kan det hjälpa att vrida på vredet snabbt några varv så att eventuell smuts som har lagt sig på fel ställe försvinner.
 
Ok... nu verkar det trots allt inte vara säkerhetsventilen som läcker... och jag hittar inga spår efter läckage i värmepannan heller. Eller kring fördelarna (värmeslingor i bottenplattan i källarplan samt två boendeplan), eller på golvet i källarplan eller i taken med slingor i golven ovan. Ändå tappar systemet ca 0.1-0.2 bar PER DAG nu när vi har -10, -15 grader utomhus... dvs betydligt större tryckfall när det är kallare ute än när det är varmare.
Vad kan vara problemet? Hur kan jag felsöka vidare? Om det trots allt är ett läckage i en golvslinga (gud förbjude), vad kan jag göra då? ”Punkasprej” som man har till bildäck? :)
 
K
Ventilen i sig kanske inte läcker, men det kan ju vara så att den löser ut och därför sänker trycket? Prova att ställa ett tråg i andra änden av dräneringsröret som går ut från säk-ventilen. och håll koll på tråget om något vatten ligger där.

Kontrollera expansionskärlet genom att plocka bort plastskyddet under, där finns en cykelventil. Tryck ner piggen en kort stund. Skall bara komma luft. Kommer det vatten därifrån så läcker membranet och kärlet har inget grundtryck. Byt ut expansionskärlet.

Edit: Kommer det varken luft eller vatten, så kan du prova att pumpa upp trycket med en pump som har manometer till 0,5 Bar, Se dock till att du inte har tryck på vattensidan när du trycksätter med luft i kärlet.
Pyser luften ur, så kan du byta bara ventilen och behålla resten av kärlet.
 
Redigerat:
Ställde en liten burk under dräneringsröret för några veckor sedan, men den är snustorr. Cykelventilen under expansionskärlet släpper bara ut luft när jag trycker på den.
Jag stängde idag av golvvärmen vid fördelaren i källaren för att verifiera/utesluta läckage i bottenplattan. Antar att jag behöver stänga av både till- och från-flöde enligt bild för att undvika att vattnet rinner bakvägen till någon läckande slinga?
Golvvärmefördelare med röda pilar som pekar på till- och frånflödesventiler som ska stängas för att testa läckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K
Hmm okej.. Ja då låter det som en läcka någonstans..

Ja, det är nog rätt tänkt att stänga av både tillopp och retur för att isolera felet.
Som jag förstod det så uppkom problemet i samband med installationen av pumpen, installerades golvvärmen samtidigt som värmepumpen?

När du tappar tryck, stannar den någonsin på något absolut minimum eller går det ner till 0?

Du kan ju trycktesta golvvärmen med en provpump, med betydligt högre tryck ä du har i värmekretsen och på sätt hitta en läcka snabbare än att vänta 1 vecka. Dessutom är ju 0,1-0,2 Bar inom normala fluktuationer, så blir ju svårt att bedöma om det är en läcka eller normalt.

Kollat efter läckage vid avtappningen till arbetstanken//volymtanken/knäpptanken?
Avdunstar väl fort, men borde synas något spår iaf om den läckt.
 
Pumpen installerades separat av annan firma än de som lade rör o fördelare, och inte mer än några månader emellan.
Jag har aldrig låtit trycket falla till dess jag känt att det nått botten, men om jag glömt att fylla på någon vecka kan trycket ha fallit nedåt 0,5 bar. Eftersom jag aldrig upplevt att trycket ökat känns det inte som inom normala fluktuationer trots allt... jag har heller inte sett några tecken/spår kring arbetstanken.

om det nu visar sig att det läcker någonstans i betongplattan, vad gör man då? Går det att laga utan att behöva bila upp golvet på måfå i jakt efter en läcka? ...ser som sagt inga tecken på vattenskada på något av golven trots många års läckage...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.