Hej
Jag har en pellex brännare som har varit avstängd länge och nu inte vill gå ordentligt.
Jag har tömt förådet och skruven på spån och efter det så går den något bättre.
Den startar och går några minuter upp till någon timme innan den stannar. Men det brinner jätte dåligt och den orkar inte få upp någon värme i huset.
Det är ungefär som att den inte orkar bränna ut pelletsen och sen matar den på tills det blir fult upp i röret. Känns som att den inte får tilräkligt med luft. men det är bra drag i skorstenen, det är nysotat och uraskat och fläkten går. Kan det vara då att fläkten går för långsamt? Den snurrar ca 3varv/sekund under driftfasen och går upp på max då och då. Jag har ställt fläkten på max.
Det går att få den att gå om man sitter och handmatar den med minimalt med pellets.
Det kommer ojämn, svart, svag, kall rök ur skorstenen men när fläkten går upp på max blir röken finare.
Har pratat med reparatör på telefon men de tycker inte det är lönt att skruva med gammla grejer. Men tyvärr har jag inte råd att byta ut den.
Finns det någon här som är duktig på pelletsbrännare?
 
  • Gilla
c alle
  • Laddar…
B
Har inte svar på frågan, men kan tipsa om ett forum som handlar om pelletsfrågor, kolla där också:

https://pellets.info/
 
Hej

Denna liknar min brännare, har haft samma fel plus en jädra massa till. Man måste rengöra den ordentligt till att börja med, dvs skruva av yttre brännarröret och få bort all skit där som hindrar luften att komma vidare.
plus kolla alla små hål att de inte är igensatta
Rengöra "ögat" eller fotosensorn som ser om det brinner eller inte
Matar den sen för mycket pellets bör man ställa ner startdosen och/eller skruva ner effekten

Lågan skall vara orange till vit ej röd när den lirar bra med luft o bränsle
 
Kör inte fläkten på max minska fläkthastigheten så fungerar den bättre
 
Sök på injustering Pellx pelletsbrännare så får du massor med bra beskrivningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.