Vad kan man göra för att undvika att kondens i form av rimfrost smälter och rinner ner på vindens isolering när utetemperaturen stiger igen? I normala fall är kondensens tillväxt i någorlunda balans med avdunstningen, men när det är längre perioder av kyla så verkar det som att rimfrosten växer till tjocka lager. När det sedan blir töväder så smälter stora mängder rimfrost på kort tid och smältvattnet fuktar ned innertaksisoleringen. På ett ställe, under en takstol, har fukten trängt ner till brädtaket på rummet därunder.
Rimfrost på insidan av ett gammalt tak och droppande smältvatten på vindens isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rimfrost på takets undersida som smälter och rinner ner på vindens hyvelspånsisolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rimfrost på undersidan av en takstol och vattendroppar på isolering av hyvelspån i en äldre vind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilderna, från två olika tillfällen, visar rimfrosten på takplåtens undersida och hur smältvattnet droppar och rinner ner på isoleringen vid töväder. Huset är 240 år gammalt, alla stockar är prima kärnvirke och isoleringen är både hyvelspån och något som ser ut som grus och krossad betong?!
Jag är livrädd att göra något som förändrar fuktvandring och ventilation på något destruktivt sätt när huset har stått så länge i samma skick. Vi håller rummen på övervåningen väldigt svala under vintern för att minimera att varm luft stiger upp i katt- och krypvinden. Fuktproblemet verkar vara begränsat till denna enda punkt. Är det någon som har tips och idéer på lösningar?
 
Det är troligen fukt från bostadsdelen som kondenserar och fryser till rimfrost. Förr inträffade inte detta fenomen så lätt du murstocken i gamla hus var varm och höll vinden någorlunda frostfri...
 
  • Gilla
Naskovit och 1 till
  • Laddar…
Är kondensskyddet som syns under bandtäckningen diffusionstät? Av bilderna att dömma ser det inte ut att vara någon större ventilation av vinden och är det då diffusionstät duk tar det längre tid för fukten underifrån att vandra ut, men jag skulle gissa det kvittar det i det här fallet ifall det är diffusionsöppet eller inte, ångtransporten är nog för långsam ändå.

Istället för att satsa på hålla det svalt i rummen under vinden skulle jag satsa på att få ner ånghalten inomhus istället och hålla samma temperatur som övriga byggnaden. Du får då mindre ånga till vinden och förmodligen släpps det även upp lite värme som sänker daggpunkten under yttertaket.

Är vindsbjälklaget orört i övrigt? Dvs. är det stora gap mot vinden eller kan det hjälpa att foga bakom taklister för att minska läckage?
 
Det är troligen inte någon underlagspapp under bandtäckning
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Det är troligen inte någon underlagspapp under bandtäckning
Tycker mig se grön kondensväv mellan takvirket. Gissar på det ventilerat rätt bra tidigare genom de springorna.
 
Tack för era svar. För att komplettera: Det man ser i springorna mellan bakarna är takplåtens lackade undersida. Den uppvärmda delen av övervåningen består av två sovrum, ett i vardera änden av huset samt en svalgång. Resten är kattvindar och två murstockar varav en skymtar i en av bilderna. Vi eldar i två kakelugnar, en per skorsten, men bara typ tre ggr i veckan och mer sällan för murstocken i bild. Rummen på övervåningen är väl avbalkade från den ouppvärmda vinden och isolerade med dubbla dörrar på fyra ställen. Vinden är frostfri med undantag av den nakna takplåten. Men visst vandrar fukten upp från rummen via taken och via springor - även från undervåningens tak upp i kattvindarna.
Vinden är välventilerad med springor längs takfötterna och gavelventiler.
Bilderna visar sovrummets tak, en knapp våningshöjd över springan vid takfoten.
Men eftersom felet är så lokalt - kan jag prova att lägga en plåtbricka under det kritiska stället och samla vattnet där? Kanske bara som en test nu när kylan så småningom ger sig och all rimfrost smälter.
En annan variant vore väl någon torkare som tar ner luftfuktigheten. Jag skulle föredra det framför att värma upp utrymmet.
 
En avfuktare löser säkert problemet, men då ska du göra vinden så tät som möjligt annars avfuktar du hela tiden ny luft som kommer utifrån.
 
  • Gilla
Naskovit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.