Hej,
vi bor i ett gammalt hus byggt ca 1910 med en ca 2 meter hög stenfot. Denna består av två murar och källarväggarna är således ca 60 cm tjocka. Mellanrummet mellan murarna ger råttor (vi bor i en stad) fri passage upp i bjälklaget där de gärna boar med urinlukt som följd (eller ännu värre dofter när de dör av råttgift). I samband med ett golvbyte tänker vi försöka göra någonting åt detta.

Kan man fylla igen utrymmet med grus/lecakulor/annat ( som djuren inte kan klättra i på samma sätt). Leca kan väl dra fukt, så i sådana fall gäller det väl att inte fylla hela vägen upp till bjälklaget?
Kan man gjuta en "hatt" av betong och täppa till mellanrummet i överkant, eller skapar man ngt problem i grunden då?
Synpunkter?
 
Kan ha fel, men troligtvis är utrymmet mellan murarna redan fyllt. Om inte så går lecakulor fint. Se bara till att det är sådana som tål fukt och minusgrader. (Det finns olika kvaliteter beroende på ändamål. Kommer tyvärr inte ihåg de olika benämningarna, men det går säkert att googla fram. Annars bör det vara samma som man använder i mark till grunder.)

Om det redan är fyllt så kan ni mura igen toppen. Gamla (natur-)stengrunder kan ev röra på sig lite, men det gör inget. Dvs huruvida den murade toppen spricker eller inte. Gnagarna kan/vill ändå inte gnaga upp tillräckligt stora hål i murbruk/betong.
Så, det bör bara vara att mura/putsa toppen på grunden. Jag hade inte använt betong, utan vanligt murbruk.

Har själv som sista utväg använt murbruk för att täppa till en springa mellan golvspån och ett avloppsrör där gnagarna hela tiden tog sig igenom. Det gjorde susen. Har hållit ute gnagarna sedan dess, åtminstone 10 år nu.

Edit: Ni kan/bör alltså mura/putsa igen toppen oavsett om den är fylld redan eller efter att ni fyllt den med Lecakulor. Man kan inte vara säker på att lösa Lecakulor enbart räcker för att stoppa gnagare.
 
  • Gilla
frekth
  • Laddar…
S
Perlit har jag använt mellan två murar i mitt hus. Lätt, enkelt och inte speciellt dyrt.
Jag köpte 200L / 16kg säckar för 370kr i början av år 2017 från vår lokala Bolist butik.
  • Kapillärbrytande
  • Sjunker inte ihop.
  • Isolerar
  • Brandsäkert
  • Låg vikt
  • Kliar inte
http://perlite.nu/om-perlite/
https://shop.folkesbygg.se/perlite-200l-sack-bestallningsvara-p-5529-c-149.aspx

Perlit använt som isolering mellan två murar, visar textur och placering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mellan murarna.

Säckar med perlit isoleringsmaterial på ett byggarbetsgolv, använd för isolering mellan murar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Säck med Perlit

En översiktlig bild av en hink fylld med perlit på en betongyta, använd för isolering mellan murar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spann med Perlit
 
Redigerat:
  • Gilla
frekth
  • Laddar…
Update: I mellanrummet mellan murarna låg det en del stenar av olika storlekar men med massa håligheter däremellan. Vi plockade bort en del sten för att blottlägga större håligheter. Sedan körde vi på Perlite-spåret. I en hålighet mellan murarna rann det ner 3 kubikmeter (sic!) Perlite. Vi hoppas att detta sätter stopp för råttorna...
 
S DanielF skrev:
Perlit har jag använt mellan två murar i mitt hus. Lätt, enkelt och inte speciellt dyrt.
Jag köpte 200L / 16kg säckar för 370kr i början av år 2017 från vår lokala Bolist butik.
  • Kapillärbrytande
  • Sjunker inte ihop.
  • Isolerar
  • Brandsäkert
  • Låg vikt
  • Kliar inte
[länk]
[länk]

[bild]
Mellan murarna.

[bild]
Säck med Perlit

[bild]
Spann med Perlit
Intressant, jag tänkte använda perlite under mitt eldfast tegel i botten av den murade grillen för att skydda betongplattor från hög värme. Hur blandade du perlite för att kunna gjuta med den?
 
S
A Alko skrev:
Intressant, jag tänkte använda perlite under mitt eldfast tegel i botten av den murade grillen för att skydda betongplattor från hög värme. Hur blandade du perlite för att kunna gjuta med den?
Blanda? Jag hällde det mellan två murar så det agerade som isolering.

Hink med perlite använd för isolering mellan murade lecaväggar på ett bygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hink med Perlite
En säck med Perlite för isolering står i ett underkonstruktionsrum med verktyg och tomma behållare på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Säck med Perlite
Perliteskor mellan två murade väggar som isolering under uppbyggnaden av en lecavägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Perlite som vi hällt ner mellan de två väggarna efterhand som vi murade upp lecaväggen.
Byggplats med lecavägg nära färdigställning, hink och perlite isolering synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lecaväggen nästan klar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Alko
  • Laddar…
S DanielF skrev:
Blanda? Jag hällde det mellan två murar så det agerade som isolering.

[bild]
Hink med Perlite
[bild]
Säck med Perlite
[bild]
Perlite som vi hällt ner mellan de två väggarna efterhand som vi murade upp lecaväggen.
[bild]
Lecaväggen nästan klar.
Aha, tyckte det såg ut att vara gjutet. Gediget bygge där!
 
Äntligen lite information om att det finns nån som använder perlite! Jag har köpt några säckar och hällt i utrymmet mellan betonggolv och trägolv (mellan gammal och ny del av huset) Vad jag förstår häller man ut det, och paddar eller stampar det så det blir packat, sen kan man gjuta ovanpå det.
I ett annat utrymme jag har här med riktigt gamla bräder och ett tomrum under på 30 cm (och svinkallt. och ett litet lager tång i botten :) där har jag brutit upp brädan närmast fönstret och hällt ner perlite och knött in så långt jag nått, fyllt på mer och tryckt in längre. Perliten är lätt och "rinner" iväg lätt och täpper till upp mushål och kalldrag från hål. Funderar nu på att ta upp hål på strategiska ställen i huset där det är gamla trägolv och ösa ner perlite i grunden, det verkar ju hjälpa mot golvdrag. dock ska man ju ha munskydd när man håller på med det, det dammar en del. så man hoppas det ligger still när det väl kommit på plats i grunden.
 
Hej, perlite är ett fuktbindande material för växtodling så känns ej ok att ha i grunden mot trävirke pga mögelrisken.

Man kan lyfta kantbrädorna och vidtäta plus isolerara mot vägg
 
S
H håbbe1961 skrev:
Hej, perlite är ett fuktbindande material för växtodling så känns ej ok att ha i grunden mot trävirke pga mögelrisken.

Man kan lyfta kantbrädorna och vidtäta plus isolerara mot vägg
Perlite är ett isoleringsmaterial som
• Inte påverkas eller transporterar fukt. Kapillärbrytande
• Fyller ut minsta skrymsle och är stabilt över tid. Inga sättningar
• Isolerar bra samtidigt som den är diffusionsöppen och brandsäker
• Har mycket låg vikt.

Obrännbar och oorganisk
Perlitens vulkaniska ursprung och de rena obrännbara beståndsdelarna möjliggör en hög användningstemperatur. Materialet kan inte ruttna, komprimeras eller nedbrytas. Den kan inte heller vara en grogrund för mikroorganismer och svampar och den avger inte någon form av fukt eller lukt.

Tekniska egenskaper
Lambdavärde 0,040 w/mK
Volymvikt ca 80 kg/m3
Ångdiffusionstal μ = 3
Tryckhållfasthet (efter 17% komprimering) 0,09 N/mm²
Partikelstorlek 05-60 (inga nano-partiklar förekommer)
Hydrofoberad med silikat
Kapillärbrytande efter 6 cm

Läs mer:
https://perlite.nu/om-perlite/
 
  • Gilla
Snickeboa och 1 till
  • Laddar…
Vermikulite är väl fuktbindande, icke att förväxlas med perlite.
 
Markisolering mot sten och betong ok, men tror ej att det skall packas mot träkonstruktionen men svårt o fram här exakt vad
 
S
H håbbe1961 skrev:
Markisolering mot sten och betong ok, men tror ej att det skall packas mot träkonstruktionen men svårt o fram här exakt vad
Kapillärbrytande efter 6 cm
Den kan inte heller vara en grogrund för mikroorganismer och svampar och den avger inte någon form av fukt eller lukt.

Säger en hel del.
 
  • Gilla
evalouise
  • Laddar…
Trä är en grogrund för mikroorganismer och svampar och minskar du möjligheten till att fukten i trä avleds på ett bra sätt så blir det problem var väl min tanke om detta. Perlite är inte luftavfuktande vilket kräver andra kemikalier för detta men den tillför ingen egen fukt heller förstås
 
  • Gilla
Alko
  • Laddar…
S
H håbbe1961 skrev:
Trä är en grogrund för mikroorganismer och svampar och minskar du möjligheten till att fukten i trä avleds på ett bra sätt så blir det problem var väl min tanke om detta. Perlite är inte luftavfuktande vilket kräver andra kemikalier för detta men den tillför ingen egen fukt heller förstås
Har man fuktvandring upp i virket alternativt extremt fuktig miljö under golvet så är knappast någon typ av isolering en lösning. Då får man bryta fuktvandringen med tjärpapp, dränera och likande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.