Jag funderar på att skaffa en kamin till fritidshuset, funderar på Westbo Victoria 100 eller 125, är det någon som har några erfarenheter av dem? Hur står den sig i daglig användning, är Westbo Victoria mest lämplig för lite myseldning, eller är den ett bra alternativ till t.ex jötul f3 eller f400 som kanske är med beprövade för "vardagseldning"?
 
Bump, jag har samma fundering och väljer också mot en F3.
 
  • Gilla
snoddas2
  • Laddar…
Jag får inte den här (nya) westbo victoria att fungera. Har provat en vecka nu med olika sorts ved, loggs, gjort små hus av stickor och papper, öppnat fönster, gjort korsddrag i huset. Ja spjället är förståss öppet, men det är som den inte får luft. Det ryker i skorstenen, men det är inget drag här. det ryker in så in i helvete!
När man öppnar luckan tar det sig lite, men då står ju ett moln upp från den.. så fort in med mer stickor då. Men när luckan stängs dör elden. inget drag..(skorstenen är nygjord. Ge mig tips på nåt att göra.
 
Om det är mycket rök kan det tyda på fuktig ved. Annars är väl den där förberedd för tilluftsanslutning, används den? Kan den anslutningen vara blockerad på något sätt? Är huset nybyggt och lufttätt?
 
  • Gilla
evalouise
  • Laddar…
N nochl skrev:
Om det är mycket rök kan det tyda på fuktig ved. Annars är väl den där förberedd för tilluftsanslutning, används den? Kan den anslutningen vara blockerad på något sätt? Är huset nybyggt och lufttätt?
Såg filmen efteråt. Strunta i fuktig ved kommentaren. Känns som problem med tätt hus/ventilation eller någon blockerad rökkanal.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
N nochl skrev:
Såg filmen efteråt. Strunta i fuktig ved kommentaren. Känns som problem med tätt hus/ventilation eller någon blockerad rökkanal.
Klättrade upp på taket idag och konstaterade att rökkanalen var fri iallafall. Kan inte vara att det är för tätt för jag har även provat att öppna fönster och dörrar. Det känns som att hålen som är baktill i stenarna där röken ska gå ut är väldigt små. 5 mm stora, en liten rad i bakkant. Eller så beror det kanske på att utrymmet fortfarande är ganska kallt eftersom jag inte har någon annan värme där än. Men iallafall så verkar det funka bäst med att försöka få eld väldigt snabbt och sen stänga luckan så fort som möjligt, elden kommer nästan att kvävas när man stängt luckan men har man tur så tar det sig därinne och man behöver inte öppna luckan och få ett rökmoln i fejan.
Sen när det brunnit ut och det blivit en glödbädd - då kan man öppna luckan utan att det ryker in. Då lägger man in tre nya vedträn och så stänga luckan snabbt. för så fort det börjar brinna ryker det in igen. slutsats - man kommer inte att kunna grilla korv med kaminluckan öppen iallafall. trist. Jag ska ringa dem på måndag och klaga ändå, för på en vecka har kaminen blivit alldeles svart på glasen och det är överdrivet sotigt inuti den så nån vajsing är det.
 
evalouise evalouise skrev:
Klättrade upp på taket idag och konstaterade att rökkanalen var fri iallafall. Kan inte vara att det är för tätt för jag har även provat att öppna fönster och dörrar. Det känns som att hålen som är baktill i stenarna där röken ska gå ut är väldigt små. 5 mm stora, en liten rad i bakkant. Eller så beror det kanske på att utrymmet fortfarande är ganska kallt eftersom jag inte har någon annan värme där än. Men iallafall så verkar det funka bäst med att försöka få eld väldigt snabbt och sen stänga luckan så fort som möjligt, elden kommer nästan att kvävas när man stängt luckan men har man tur så tar det sig därinne och man behöver inte öppna luckan och få ett rökmoln i fejan.
Sen när det brunnit ut och det blivit en glödbädd - då kan man öppna luckan utan att det ryker in. Då lägger man in tre nya vedträn och så stänga luckan snabbt. för så fort det börjar brinna ryker det in igen. slutsats - man kommer inte att kunna grilla korv med kaminluckan öppen iallafall. trist. Jag ska ringa dem på måndag och klaga ändå, för på en vecka har kaminen blivit alldeles svart på glasen och det är överdrivet sotigt inuti den så nån vajsing är det.
Torr ved har jag. det vet jag. fin björkved huggen förra året.
 
Ja det ser till och med ut som det rinner tjära ut ur kaminen.
Dra ut kaminen och kontrollera rökgången.
Lägg en ihopknycklad pappersbit i rökgången och ta eld på den, det ska bli sånt drag så den brinnande pappersbiten flyger iväg, fungerar nu när det är snö ute.

Eller, har du läst instruktionen och glömt dra i något reglage eller har du ett spjäll på skorstenen?
 
  • Gilla
NiliEmma och 2 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Ja det ser till och med ut som det rinner tjära ut ur kaminen.
Dra ut kaminen och kontrollera rökgången.
Lägg en ihopknycklad pappersbit i rökgången och ta eld på den, det ska bli sånt drag så den brinnande pappersbiten flyger iväg, fungerar nu när det är snö ute.

Eller, har du läst instruktionen och glömt dra i något reglage eller har du ett spjäll på skorstenen?
Spjället sitter ju under kaminen, det drar man ut förståss så det är öppet. Igår plockade jag bort de bakre stenskivorna (mycket sotbeläggning på skivornas baksida) och då ser man ju rakt in i skorstenen. Lade en ljuskälla där inne och klättrade upp på taket o tittade ner, ingenting i vägen, rent och rakt o fint. Manualen säger inte så mycket. Funktionerna är ju väldigt enkla, ett spjäll/luftreglage, och ett reglage för att vrida två hjul i botten då askan ramlar ner i asklådan. Undras om de hjulen ska vara öppna eller stängda mär man eldar? Framgår inte i manualen. Har provat båda, men ingen skillnad. Sen står ju kaminen ganska nära skorstenen, typ max 10 cm, funderade på om röret borde vara längre egentligen? Har sett kaminer som står 40 cm ut från väggen, men man tänker att det är ju inte nödvändigt när man inte har brännbart material bakom. Tacksam för respons och hjälp med det här.
 
N nochl skrev:
Om det är mycket rök kan det tyda på fuktig ved. Annars är väl den där förberedd för tilluftsanslutning, används den? Kan den anslutningen vara blockerad på något sätt? Är huset nybyggt och lufttätt?
Vad menar du med tilluftsanslutning? Är det nån mojäng man kan köpa till?
 
Har en likadan kamin och "hjulen" ska vara stängt ner mot asklådan. De fem små hålen är tilluft, röken går ut i framkant på den övre stenskivan.
 
  • Gilla
evalouise
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Har en likadan kamin och "hjulen" ska vara stängt ner mot asklådan. De fem små hålen är tilluft, röken går ut i framkant på den övre stenskivan.
TACK! Ja idag har jag hjulen stängda när jag eldar. Kanske har luften gått fel på nåt sätt när jag har haft dem öppna? Konstigt att det inte står i manualen. Instinktivt tänker man ju att man öppnar allt som finns när det ryker in. Den övre skivan i framkant? Ok då måste det ju vara ett mellanrum där? Mellan järnet o skivan? Ska kolla det. Har får mig att den vilar på sidostyckena och att det sitter rätt tajt däruppe..
 
evalouise evalouise skrev:
TACK! Ja idag har jag hjulen stängda när jag eldar. Kanske har luften gått fel på nåt sätt när jag har haft dem öppna? Konstigt att det inte står i manualen. Instinktivt tänker man ju att man öppnar allt som finns när det ryker in. Den övre skivan i framkant? Ok då måste det ju vara ett mellanrum där? Mellan järnet o skivan? Ska kolla det. Har får mig att den vilar på sidostyckena och att det sitter rätt tajt däruppe..
Ja det är ett mellanrum där ja. Ska prova idag och se om det blir bättre nu. Tack.
 
När jag lägger i ny ved så gläntar jag lite försiktigt på luckan innan jag tar upp ett vedträ och lägger i.
Öppnar jag för fort så ryker det in. Vår sotare är inte särskilt förtjust i när kaminer har så stor lucka som dessa, han säger att det är det som är kruxet med inrykning.
Tänder alltid brasan underifrån oxå.
Kan tyvärr inte ladda upp nån video på det sen jag bytte telefon, annars hade jag gjort det.
 
  • Gilla
evalouise
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
När jag lägger i ny ved så gläntar jag lite försiktigt på luckan innan jag tar upp ett vedträ och lägger i.
Öppnar jag för fort så ryker det in. Vår sotare är inte särskilt förtjust i när kaminer har så stor lucka som dessa, han säger att det är det som är kruxet med inrykning.
Tänder alltid brasan underifrån oxå.
Kan tyvärr inte ladda upp nån video på det sen jag bytte telefon, annars hade jag gjort det.
Brinnande och förkolnad ved i en öppen braskamin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lill72 Lill72 skrev:
När jag lägger i ny ved så gläntar jag lite försiktigt på luckan innan jag tar upp ett vedträ och lägger i.
Öppnar jag för fort så ryker det in. Vår sotare är inte särskilt förtjust i när kaminer har så stor lucka som dessa, han säger att det är det som är kruxet med inrykning.
Tänder alltid brasan underifrån oxå.
Kan tyvärr inte ladda upp nån video på det sen jag bytte telefon, annars hade jag gjort det.
Nu brinner det och när jag öppnar luckan försiktigt ryker det faktiskt inte in!! Men veden ser väldigt förkolnad ut, tycker du inte? Tänder underifrån? Hur menar du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.