Hej har fått installerat en Daikin caldo xhr 30, men den värmer inte tillräckligt. Ställt 24 grader, full fläkt, appen visar att det endast är 16 grader i rummet. Trots att den har tagit 49 kwh på ett dygn. Är detta rimligt ?

Huset är ett 1 1/2 plans, nyare pvc 2 glas fönster, sten hus, öppen planlösning. Totalt 100kvm.

Tacksam för era svar.
 
Åsa Lund
Om du har minusgrader utomhus låter det rimligt.
 
Frågan är även ställd i vp forum och frågan är vad en vanlig termometer visar i rummet där innerdelen sitter och inte bara temperatur via givaren på innedelen som kan vara utsatt för kallras.

Det var tydligen ca -3 ute i Skåne där fastigheten befinner sig.

Antingen är det väldigt dåligt isolerat och kräver betydligt högre effekt redan vid få minusgrader eller så är det något fel som tex köldmediebrist.

Slå på annan värmekälla är det första jag skulle göra betydligt tidigare än det är 16 grader inomhus om det är den verkliga temperaturen :)
 
De ska värma på bra. Det borde bli varmare.
Hur kallt är det ute?
Antar att pumpen inte är nyinstallerad för dagen? (Det kan ta lite tid att jobba upp värmen i ett stenhus om det blivit lite nerkylt.)
Vad var det för uppvärmning tidigare?
Hur mkt värmeenergi drar huset?
 
A
Du behöver vara på plats irl istället för att vara app-slav för att göra korrekta iakttagelser.

är det ett hus som består av uppstaplade gråstenar utan isolering på insidan lär du behöva många flera värmepumpar för att motverka kyleffekten från stenen.
 
Har nu även satt ett el element ovanvåning sedan en vecka, gjort kodtest med fjärr, inga felkoder.

Ngn som vet vad max förbrukning är på en caldo xrh 30?
 
  • Skärmdump av en Daikin värmepumps styrapp som visar inställd temperatur på 20 grader Celsius.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Energianvändningsdiagram i en app som visar aktuell och tidigare förbrukning av värme och kylning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmavbild av energianvändningsgraf i en mobilapp visande daglig förbrukning av värme i kWh.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
Jag kan bidra med att en god vän fick en likadan pump installerad i sin marklägenhet på 75-80m2 från tidigt 1980-tal, svinkalla golv på betongplatta. Den värmer som bara den. Gav klart varmare luft vid -20C och samma flöde än min Mitsubishi FH35 så det gick att ha 25C utan vidare om man ville vid -20 ute. Var imponerad.

Som jämförelse måste jag ha flera kilowatt extra elvärme i de perifera delarna för att klara 20C, vid -20 ute, i mitt dåligt isolerade 1,5-planshus på 114m2, men med bästa sortens 3-glasfönster. Vid -15C går det fortfarande bra (vilket jag är nöjd med), men sedan går det relativt snabbt utför. Caldon verkar som sagt klart effektivare vid riktigt låga temperaturer men är ju också en bra mycket nyare konstruktion.

Apropå förbrukning så lyckas jag inte förbruka 45kWh per dygn inklusive hushållsel så länge det är -15C eller varmare och jag slipper annan värme än Mitsun. Vid -25C är jag helt plötsligt på det dubbla pga elvärmen som går in.

Edit: Vad är det för app som visar 5,4kWh för Daikinen? Det är utan tvivel avgiven värmeffekt isf och inte tillförd el. Inte en chans den drar ens i närheten av det, möjligen en tredjedel.
 
Redigerat:
  • Gilla
Prc
  • Laddar…
Ett element på ovanvåningen gör nog varken till eller från utom just i det aktuella rummet iom att värme stiger uppåt...
 
  • Gilla
Prc
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Du behöver vara på plats irl istället för att vara app-slav för att göra korrekta iakttagelser.

är det ett hus som består av uppstaplade gråstenar utan isolering på insidan lär du behöva många flera värmepumpar för att motverka kyleffekten från stenen.
Hej nej det är ett stenhus ca 40 cm. 2 glas isoler pvc fönster.
 
MultiMan
Vadå nej? Vad är det för isolering i väggarna? Gamla gråstensväggar kan utan vidare vara 40cm men helt utan isolering. När är det byggt?
 
MultiMan MultiMan skrev:
Jag kan bidra med att en god vän fick en likadan pump installerad i sin marklägenhet på 75-80m2 från tidigt 1980-tal, svinkalla golv på betongplatta. Den värmer som bara den. Gav klart varmare luft vid -20C och samma flöde än min Mitsubishi FH35 så det gick att ha 25C utan vidare om man ville vid -20 ute. Var imponerad.

Som jämförelse måste jag ha flera kilowatt extra elvärme i de perifera delarna för att klara 20C, vid -20 ute, i mitt dåligt isolerade 1,5-planshus på 114m2, men med bästa sortens 3-glasfönster. Vid -15C går det fortfarande bra (vilket jag är nöjd med), men sedan går det relativt snabbt utför. Caldon verkar som sagt klart effektivare vid riktigt låga temperaturer men är ju också en bra mycket nyare konstruktion.

Apropå förbrukning så lyckas jag inte förbruka 45kWh per dygn inklusive hushållsel så länge det är -15C eller varmare och jag slipper annan värme än Mitsun. Vid -25C är jag helt plötsligt på det dubbla pga elvärmen som går in.

Edit: Vad är det för app som visar 5,4kWh för Daikinen? Det är utan tvivel avgiven värmeffekt isf och inte tillförd el. Inte en chans den drar ens i närheten av det, möjligen en tredjedel.
Stämmer att det angiven värme effekt, medan det andra visar förbrukad el 24 timmar, tidigare.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Vadå nej? Vad är det för isolering i väggarna? Gamla gråstensväggar kan utan vidare vara 40cm men helt utan isolering. När är det byggt?
Ok det byggt 49, inte isolering, uppfattade att du menade endast grund i sten resten trä.
 
MultiMan
Du skriver i ditt första inlägg att pumpen "tagit" 49kWh. Tagit brukar innebära förbrukat, dvs elenergi. Hur är det uppmätt?

Oavsett, om en Daikin av din modell inte klarar av att värma huset med några få minusgrader ute så måste antingen pumpen vara defekt eller så har du extremt dålig isolering och/eller tvärdrag genom huset som kyler ut det.
 
Huset är ju gammalt och kräver väl mer energi helt enkelt. Din pump levererar kanske som bäst ca4,5kW vid -15°. Gamla dragiga hus kräver ibland upp emot 100W/m2 när det är som kallast. Så du kanske saknar effekt på flera kW som du enklast tillför med några elelement under fönstren som stöttar pumpen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Prc
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.