Hej!

Vi har köpt hus, äntligen! En markägare äger dock mestadels av vår tomt som ni kan se på bilden. Det finns bara ett muntligt avtal att vi få utnyttja biten som han äger mot att vi klipper och håller undan sly. Vi vill såklart köpa denna del (och ev lite till).

Marken ligger i Ulricehamn och enligt skatteverket var taxeringsvärdet för hans mark på 1 041 911 m2 var värdet 8.2mkr uppdelat:

Jordbruksvärde
132 000 kr

Skogsbruksvärde
7 377 000 kr

Skogsimpedimentsvärde
28 000 kr

Ekonomibyggnadsvärde
29 000 kr

Tomtmarksvärde
180 000 kr

Bostadsbyggnadsvärde
520 000 kr

Om man räknar pris mer m2 är det då ca 1300:- enligt taxeringsvärdet för det vi vill köpa. Vi vill köpa 8000m2 - 10000m2. Kruxet är att han ej vill sälja enligt förra ägare, men jag tänker om man ger ett tillräckligt bra erbjudande så kanske han vill sälja? Man ska tydligen inte vara "för på" med honom utan bara hålla med så är det inga problem

Min fråga är alltså till er vad för fördelar jag kan ta upp om jag presenterar ett pris, samt vad skulle ett rimligt pris vara för det vi vill köpa?
 
  • Flygbild över en fastighet med markområden markerade i olika färger som visar tomtgränserna och områden ägda av markägare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1300sek/m2.?? Det blev nog fel i din uträkning där...?

Generellt kan ju taxeringsvärdet ibland ligga långt under marknadsvärdet så det är väl inte så konstigt om han inte vill sälja till detta.
 
Har jag förstått rätt, ni har köpt 1:12 och har ett muntligt avtal att ni får använda grannens mark för att komma in och ut med bilen?
 
Har ni kollat att Lantmäteriet godkänner en sådan fastighetsreglering av 1 ha, de brukar stoppa vid runt 1500m2 för vanlig bostadsfastighet beroende av markförutsättning. Omvandling till mindre hästgård kan lyckas.
Vi har haft liknande dialog inom en släktgård där vi var tre som ville omfördela från skogsfastigheten men blev nej.
Hade 900 m2 från början och utifrån förutsättning fick vi utöka till 1300m2, från början ville vi ha till strandkant och då hade vi behövt ca 4000m2. Fick dock ok på att dela skogsfastigheten men då hade det blivit 15 ha skog och 10 ha vatten.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
S skyisthelimit skrev:
1300sek/m2.?? Det blev nog fel i din uträkning där...?

Generellt kan ju taxeringsvärdet ibland ligga långt under marknadsvärdet så det är väl inte så konstigt om han inte vill sälja till detta.
Jag tog taxeringsvärdet delat på kvadratmeter, fick en summa per kvadratmeter och gångrade detta med så mycket vi vill köpa.

Jag sa förövrigt ingenting om att vi erbjudit detta. Vi är beredda på att betala 100.000:- för biten. Exkl lantmäteriets kostnader
 
A AndersS skrev:
Har ni kollat att Lantmäteriet godkänner en sådan fastighetsreglering av 1 ha, de brukar stoppa vid runt 1500m2 för vanlig bostadsfastighet beroende av markförutsättning. Omvandling till mindre hästgård kan lyckas.
Vi har haft liknande dialog inom en släktgård där vi var tre som ville omfördela från skogsfastigheten men blev nej.
Hade 900 m2 från början och utifrån förutsättning fick vi utöka till 1300m2, från början ville vi ha till strandkant och då hade vi behövt ca 4000m2. Fick dock ok på att dela skogsfastigheten men då hade det blivit 15 ha skog och 10 ha vatten.
Detta har jag inte hört om innan. Varför skulle man inte få köpa mark man vill som säljaren är villig att sälja?
 
P Plutus skrev:
Har jag förstått rätt, ni har köpt 1:12 och har ett muntligt avtal att ni får använda grannens mark för att komma in och ut med bilen?
Hur tänker du nu? Det har ingenting med vägen att göra. Vi har ca 4000kvm bar gräsmatta på baksidan som vi får nyttja ifall vi klipper gräset.

Vi vill köpa detta så vi kan odla lite och inte känna en risk att han någon dag kan plantera där
 
Elmgrenen Elmgrenen skrev:
Detta har jag inte hört om innan. Varför skulle man inte få köpa mark man vill som säljaren är villig att sälja?
Det får du fråga lantmäteriet och de som gjort regelverk om. ;)
Finns även lite trådar om det i forumet.
Och jag säger inte att det är omöjligt men gör en förfrågan till Lantmäteriet.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Elmgrenen Elmgrenen skrev:
Hur tänker du nu? Det har ingenting med vägen att göra. Vi har ca 4000kvm bar gräsmatta på baksidan som vi får nyttja ifall vi klipper gräset.

Vi vill köpa detta så vi kan odla lite och inte känna en risk att han någon dag kan plantera där
Går inte vägen till er fastighet över grannfastigheten?
 
Har också svårt att se hur siffrorna går ihop?
Med 1300:-/m2 är fastigheten taxerad för:
1 041 911 m2 x 1300:-/m2=1 354 484 300.
Alltså 1.3 miljarder.
Kan ju vara bra med en korrekt uträkning innan du ger ett bud.
100.000kr verkar däremot vara i rätt storleksordning för beräkningen, men ingen aning hur det budet står sig.
10000m2 räcker ju till att bygga 10 villor på (om nu detaljplanen skulle tillåta det).
Det borde vara värt betydligt mycket mer är 100k.
 
  • Gilla
skyisthelimit och 1 till
  • Laddar…
äger du det som är gult?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.