Hej
Jag bor i ett funkishus från 1950. I källaren finns en tvättstuga med tvättmaskin och torktumlare. Problemet är att där de sår är det såpass stort fall att det är omöjligt att få maskinerna att stå i väg. Uppskattningsvis skiljer det 5-8 cm på golvets höjd där maskinenerna står.
Jag är rätt händig och utför de flesta arbeten i huset själv, målar, snickrar osv men golvavjämning har jag aldrig vågat mig på.

Har några frågor jag hoppas att kunna få stöd med av alla trevliga typer på detta forum:

1. Kan jag gjuta en klack under maskinerna?
2. Går det att gjuta denna klack direkt på klinkerplattona eller måste klinkerplattona bort?
3. Vad använder jag för produkt?
4. Vad bygger jag formen av?

Supertacksam för svar.
 
J jorren skrev:
Hej
Jag bor i ett funkishus från 1950. I källaren finns en tvättstuga med tvättmaskin och torktumlare. Problemet är att där de sår är det såpass stort fall att det är omöjligt att få maskinerna att stå i väg. Uppskattningsvis skiljer det 5-8 cm på golvets höjd där maskinenerna står.
Jag är rätt händig och utför de flesta arbeten i huset själv, målar, snickrar osv men golvavjämning har jag aldrig vågat mig på.

Har några frågor jag hoppas att kunna få stöd med av alla trevliga typer på detta forum:

1. Kan jag gjuta en klack under maskinerna?
2. Går det att gjuta denna klack direkt på klinkerplattona eller måste klinkerplattona bort?
3. Vad använder jag för produkt?
4. Vad bygger jag formen av?

Supertacksam för svar.
Hej. Slipa lite lätt på klinkers först. Sen ska det primas innan gjutning. Du behöver alltså inte ta bort klinkers.
Bygg formen av vanliga brädor till önskad höjd. Du lär få figursåga lite med en sticksåg.
Lägg den längsta brädan i våg. Ta sen en penna som du lägger på golvet. Sen drar du pennan hela vägen så har du ritat av fallet på golvet.
Sen kan du dra lite latex på insidan så ingen rinner ut utanför formen.
Köp sen vanlig grovbetong och gjut. Kasta ner ett armeringsnät med någon liten distans från golvet.
Om du ska klä in klacken med klinker och inte vill vänta 4 v kan du köpa tex. Weber ABS 318
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.