Joni414 Elinav skrev:
Värmegolvet sattes på typ 2-2,5 månader efter att badrummet var klart. Så det var ett tag där i mellan för de va högsommar och varmt...
Då är det inte att golvvärmen sats på för tidigt.
 
  • Gilla
Joni414
  • Laddar…
Har du inga bilder från renoveringen?
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Knacka med tex. Baksidan på en morakniv (där handtaget är av plast)
 
  • Gilla
Joni414
  • Laddar…
Joni414
Njae, har typ en bild när badrummet revs å sen när klinkers låg på plats... vi höll ju på med annat medan hantverkarna jobbade på, så blev inte att vi fotade.
D Danne213 skrev:
Har du inga bilder från renoveringen?
 
Joni414 Elinav skrev:
Njae, har typ en bild när badrummet revs å sen när klinkers låg på plats... vi höll ju på med annat medan hantverkarna jobbade på, så blev inte att vi fotade.
Om du har en bild på bjälklaget efter rivning så lägg ut den
 
Joni414
Ska kolla om jag hittar den på datorn sen!
Krille-72 Krille-72 skrev:
Om du har en bild på bjälklaget efter rivning så lägg ut den
 
A
Husbocken har tagit bjälklaget
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Hur har det gått? Har du krupit runt och knackat med baksidan på en morakniv?
Lyssnade på din video igen. Det måste fan vara flytspacklet som släppt från underlaget och då bör det låta bomt när du knackar.
 
Joni414
Jag knackade idag, både badrummet uppe å nere. Men inget ihåligt ljud och tycker det låter likadant när jag knackar... så vad jag uppfattar - Inger bomljud. Men som du hör på videon så är det ju väldigt ”ytligt” knakande ljud, varför jag också tror det är spacklet, men konstigt att det inte märkts på andra sätt. Förutom att fogen mellan golv å vägg tryckts bort på vissa ställen då.
Krille-72 Krille-72 skrev:
Hur har det gått? Har du krupit runt och knackat med baksidan på en morakniv?
Lyssnade på din video igen. Det måste fan vara flytspacklet som släppt från underlaget och då bör det låta bomt när du knackar.
 
Märkligt ljud, om spånskivan tillåts flexa kan det vara så att det börjar släppa under flytspacklet vilket möjligen skulle förklara ljudet. Verkar dock märkligt att det skulle kunna flexa så mycket med förstärkningen av reglarna.
 
Joni414 Joni414 skrev:
Jag knackade idag, både badrummet uppe å nere. Men inget ihåligt ljud och tycker det låter likadant när jag knackar... så vad jag uppfattar - Inger bomljud. Men som du hör på videon så är det ju väldigt ”ytligt” knakande ljud, varför jag också tror det är spacklet, men konstigt att det inte märkts på andra sätt. Förutom att fogen mellan golv å vägg tryckts bort på vissa ställen då.
Trycks fogen bort så måste du ha rörelser. Har man rörelser brukar det bli bomt. Börjar fundera i banor att det skulle vara för liten springa mellan spån och vägg så att spånet reser sig. Då skulle faktiskt flytspacklet kunna sitta kvar på spånskivan ändå. Problemet är bara att det inte känns som att ljudet stämmer.
Riktigt, riktigt klurigt. Och intressant. Tyvärr känns risken för en vattenskada stor. Så därför borde det verkligen ligga i entreprenörens intresse att ta detta på allvar.
 
L Lassebo skrev:
Märkligt ljud, om spånskivan tillåts flexa kan det vara så att det börjar släppa under flytspacklet vilket möjligen skulle förklara ljudet. Verkar dock märkligt att det skulle kunna flexa så mycket med förstärkningen av reglarna.
Tänkte lite samma tanke. Skrev precis om detta i inlägg. Problemet i mitt huvud är att Ts säger att det inte låter bomt. Brukar höras direkt när det släpper från underlaget. Och har det inte släppt så fattar jag inte ljudet....
 
Kan vara att det bara delvis har släppt varför det uppfattas som stumt. Delar uppfattningen att det bör åtgärdas innan tätskiktet tar skada och kan orsaka vattenskada.
Fanns det någon bild från utförandet? Låter det bara ca 30-40 cm från väggen (mellan reglar) eller kommer ljudet från hela golvytan?
 
A
Kan det redan vara en vattenskada som orsakar ljudet,låter ju som om golvet sväller om fogen pressas ut?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Joni414
Jag hittar ingen bild tyvärr... men ska göra ett nytt letande idag på hårddisken där vi har lite bilder också. Jag tycker det låter från hela golvytan, oavsett vart jag går. Men högst låter det precis när man tar 1-2 steget i badrummet. Jag vet iaf att reglarna är tätt satta, 30-40 cm.
L Lassebo skrev:
Kan vara att det bara delvis har släppt varför det uppfattas som stumt. Delar uppfattningen att det bör åtgärdas innan tätskiktet tar skada och kan orsaka vattenskada.
Fanns det någon bild från utförandet? Låter det bara ca 30-40 cm från väggen (mellan reglar) eller kommer ljudet från hela golvytan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.