Joni414 Elinav skrev:
Ja de hade ju varit gött om de slapp riva allt. Men vi får se. Det vi upptäckt är ju några fogsprång å att silikonen mellan vägg å golv är nästan obefintlig på vissa ställen. Så känns ju som de rör sig lite redan nu.
Menar du att det är något som blivit förändrat med silikon och fog sen arbetet blev klart? Om det är så. Försök att beskriva mer
 
Låter rimligt att sprickor i fog först uppkommer längs spånskivornas kanter om de inte sitter fast ordentligt. Högre temperatur i golvet kan bidraga till expansion av golvmaterialen som ”spänner” fast golvet och minskar rörelsen och ljud. Tror inte att silikonfogen påverkar ljudet.
 
Joni414
Asså det har blivit lite fogsprång, att någon platta ligger högre än nån annan. Har för mig de kallas fogsprång? [men någon millimeter är väl ok har jag för mig... sen om du tänker fogen/silikonen där golv möter vägg, så är den tex 1cm tjock, längs med väggen så har fogen blivit smalare å smalare. Som att golvet tryckt bort fogen på vissa ställen. QUOTE="Krille-72, post: 4073040, member: 405632"]Menar du att det är något som blivit förändrat med silikon och fog sen arbetet blev klart? Om det är så. Försök att beskriva mer[/QUOTE]
 
Joni414 Elinav skrev:
Här kommer en liten video iaf! Hoppas de går å klicka upp den.
[video]
Det där va inte ljudet jag hade förväntat mig. Du pratade om knarr. Då tänkte jag på typ ett knarrande parkettgolv eller trappa fast mycket svagare eftersom du har flytspackel och klinker över spånskivan.

Det hörs väldigt tydligt på videon men det är otroligt svårt ändå. Ner i grunden om lyssna underifrån.
Jag röstar fortfarande på spånskivan men lägger in en liten helgardering på att det också kan vara flytspacklet som släppt från underlaget. Men det ska låta bomt då om du knackar runt på golvet i badrummet.
Ta något bra att knacka med och ställ dig på knä och kryp runt och knacka på hela badrumsgolvet.
 
Joni414 Elinav skrev:
Asså det har blivit lite fogsprång, att någon platta ligger högre än nån annan. Har för mig de kallas fogsprång? [men någon millimeter är väl ok har jag för mig... sen om du tänker fogen/silikonen där golv möter vägg, så är den tex 1cm tjock, längs med väggen så har fogen blivit smalare å smalare. Som att golvet tryckt bort fogen på vissa ställen. QUOTE="Krille-72, post: 4073040, member: 405632"]Menar du att det är något som blivit förändrat med silikon och fog sen arbetet blev klart? Om det är så. Försök att beskriva mer
[/QUOTE]
Skulle det vara som du beskriver att det blivit en förändring sen det blev klart så måste det i mitt huvud vara flytspacklet som släppt från underlaget så att kakan ligger löst uppe på spånet.
Men det låter osannolikt om man har primat innan flytspackling och du har ett normalt bjälklag.
Eller så är inte bara spånet olimmat. Det är dåligt skruvat också.
 
Joni414
Ja för vi märkte att hade vi värmegolvet på konstantläge typ 24 grader så låter de mindre: men kör vi typ ett program där de blir kallare på natten ex; eller på dan när man inte är hemma, så låter det mycket mer. Så det du beskriver låter ju fullt rimligt då.
L Lassebo skrev:
Låter rimligt att sprickor i fog först uppkommer längs spånskivornas kanter om de inte sitter fast ordentligt. Högre temperatur i golvet kan bidraga till expansion av golvmaterialen som ”spänner” fast golvet och minskar rörelsen och ljud. Tror inte att silikonfogen påverkar ljudet.
 
Konstigt låter som att spångolvet eller hela flytkakan ligger löst.

Du väntade cirka 4 veckor innan golvvärmen slogs på?
 
Om silikonfogen trycks ihop är det ”stora” rörelser. Pekar dock på att undergolvet inte sitter fast och kan flexa. Fog mellan väggkakel och golvklinker utförs normalt som hårdfog för att inte stänga in fukten förutsatt att inga stora rörelser kan förväntas.
 
  • Gilla
Joni414
  • Laddar…
Joni414
Jag har så svårt att lokalisera bomljud haha, hur hör man det liksom? men när plattsättaren va här så sa han att de inte var något bomljud, men kanske att de blivit bomljud nu i efterhand då...
Krille-72 Krille-72 skrev:
Det där va inte ljudet jag hade förväntat mig. Du pratade om knarr. Då tänkte jag på typ ett knarrande parkettgolv eller trappa fast mycket svagare eftersom du har flytspackel och klinker över spånskivan.

Det hörs väldigt tydligt på videon men det är otroligt svårt ändå. Ner i grunden om lyssna underifrån.
Jag röstar fortfarande på spånskivan men lägger in en liten helgardering på att det också kan vara flytspacklet som släppt från underlaget. Men det ska låta bomt då om du knackar runt på golvet i badrummet.
Ta något bra att knacka med och ställ dig på knä och kryp runt och knacka på hela badrumsgolvet.
 
Hur lång tid efter att det flytspacklades körde ni på golvvärmen första gången?
Hur lång tid efter plattsättning körde ni på golvvärmen första gången?

Ner på knä och knacka runt i badrummet nu. Måste få höra om det verkligen inte är bomt någonstans.
 
Spånsläpp är som sagt inte otroligt.
Kan ju vara förstyvningen av bjälklaget och bjälkar som är dåligt utfört också. Illa fastsatta kortlingar etc.
 
  • Gilla
Joni414 och 1 till
  • Laddar…
Har du något annat gjutet golv? Då kan du knacka lite där först och lyssna. Sen går du upp i badrummet. Hur ska jag beskriva ljudet? Låter nästan lite ihåligt.
 
Joni414
Japp, badrummet var ju klart i augusti 2019, så vi satte ju inte på värmegolvet förrän i oktober/november när de började bli kallt. Så det var vi noga med.
D Danne213 skrev:
Konstigt låter som att spångolvet eller hela flytkakan ligger löst.

Du väntade cirka 4 veckor innan golvvärmen slogs på?
 
Joni414
Vi har ju ett badrum som på övre plan som renoverades samtidigt. Kan jämföra med det!
Krille-72 Krille-72 skrev:
Har du något annat gjutet golv? Då kan du knacka lite där först och lyssna. Sen går du upp i badrummet. Hur ska jag beskriva ljudet? Låter nästan lite ihåligt.
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Joni414
Värmegolvet sattes på typ 2-2,5 månader efter att badrummet var klart. Så det var ett tag där i mellan för de va högsommar och varmt...
Krille-72 Krille-72 skrev:
Hur lång tid efter att det flytspacklades körde ni på golvvärmen första gången?
Hur lång tid efter plattsättning körde ni på golvvärmen första gången?

Ner på knä och knacka runt i badrummet nu. Måste få höra om det verkligen inte är bomt någonstans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.