apotekarnes
L larsson r skrev:
Har du tänkt på att som en fullutbildad elektriker har längre studietid å lärlingstid än en advokat
Knappast! Du menar alltså på fullt allvar att en behörig elektriker studerar 5 år till efter gymnasiet? Dessutom är lärlingstiden betald och resulterar inte i studielån.
 
Redigerat:
  • Gilla
DandrO och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det kommer han aldrig att göra.:D

Staffan
En kvalificerad gissning efter 30 sek googling är Radiator VVS i Västerås.
 
  • Gilla
DandrO
  • Laddar…
Staffans2000
F falkn skrev:
En kvalificerad gissning efter 30 sek googling är Radiator VVS i Västerås.
Tänkte inte så långt:)

Staffan
 
S
slänger in en pinne till i brasan!
hantverkare är väl såna som lånat till en vit skåpbil ,tapetserat garageväggen med Festol-batterier o gått i konkurs efter ett år :p gonatt
 
  • Haha
TechChad och 1 till
  • Laddar…
Henrik Nordlander skrev:
Varför inte bara montera din blandare själv? Om du klarar att köpa den själv.

Finns ingen anledning att ta ditt jobb om du ska köpa den själv.
Vet du exakt vilka övriga delar som krävs?
Vilket märke på befintliga kopplingar?
Om du bor i lägenhet o dina kulventiler inte stänger, springer du ner å letar rätt på rätt avstängare medans jag väntar på dig, nej trodde inte det. MÅNGA konsumenter ser inte ens skillnad på värme, vatten o vvc. Vet inte hur en växlare fungerar. Då tycker inte jag man ska för några inköp heller.

Jag vill härmed visa att vill man vara duktig o dumsnål, då kan man lösa samtliga parametrar.
Det är väll exakt därför man ringer en vvs'are, man kan handla en blandare men inte installera den.

Jag är ju inte rörkrökare så jag fantiserar bara lite fritt.

Vi ponerar att kunden ringer och säger
Hej, jag vill ha en fm Mattson 9000e installerad i mitt gamla kök.
Jag har blandaren hemma men jag har alla tummar mitt på ryggen.

Kan du fixa det?

När du då kommer dit om man inte redan bett kunden att dra dit pepparn växer .så går det inte att lösa eftersom det tydligen inte finns ballofixer och rören är förkorta och ja alla möjliga scenarion. Kunden kan inte ens förklara vad en blandningsventil är, ja herre jävla gud vilken klåpare.

Men då som jag nu har förstått det så kommer det bli ett helt annat scenario om man får sälja blandaren själv.

Då verkar det som att telepati inträffar och man ser framför sig vad som kommer krävas inför jobbet så man är beredd med en Wikipedia artikel om blandningsventilens uppbyggnad och man har redan under natten letat upp fastighetsägaren saknade ballofixer i källaren.


Eller är det så att i man kan lösa dessa två scenarion på ett ganska eller om inte exakt samma sätt. Förutom att man gick miste om att sälja en blandare. Dvs man löser problemen vart efter dom uppstår.

Snälla någon förklara för mig, både för att jag inte vet därav mitt fantiserade och två det måste vara lite kul och höra skillnaden. Kan ju vara telepati.
 
  • Gilla
  • Haha
David L och 8 till
  • Laddar…
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Varför?
Man går runt rätt OK med 450:- + moms och 80% debiterbar beläggning.
Mikael_L, har du lust att redovisa en uträkning för detta? Du har alltså den lite udda time pengen 562,50 till privatkund?

Och 80% då menar du väl av en normal arbetsvecka, 32h?

Intäkter 72 000. 55% försvinner i avgifter.
32 400 kvar, netoo.

Detta ger 101,25/h i näven på en egen företagare.

Troligen bättre än att klippa hår eller kränga falafel men lååånga veckor.
 
  • Älska
TechChad
  • Laddar…
K Krillehus skrev:
Ska bygga hus och de rörmokare jag pratar med är inte intresserad av jobbet om de inte får sälja allt material inkl. Värmepanna och wc stolar.

Jag vill betala för din tid, inte för att du ska leka återförsäljare.

Finns det hantverkare inom någon annat segment som beter sig så här eller är det unikt för VVS branschen?
Jag är rörläggare och skulle aldrig i livet göra installationer till någon som resonerar som du gör. Jag har gjort jobb till folk som vill köpa materialet själv och det har inte någon gång blivit rätt. Att plocka ihop VVS- eller elmaterial är inte enkelt och det är verkligen inte något en lekman klarar av.

Dessutom kan man utgå från att den som är så snål att han vill köpa materialet själv kommer ha synpunkter på hur lång tid han tycker arbetet borde ha tagit och det blir bara problem att jobba för sådana kunder.

Du nämner att du vill att rörläggaren ska skriva en lista på det som behöver handlas? Vad ska du ha en lista till? Eftersom du redan "vet" vad materialet ska kosta så rimligen måste du då veta vad som behövs.

Det stämmer förvisso som har diskuterats i tråden att den du köper en pryl av kan tänkas ha lämnat garanti på denna men det är vare sig något leverantören behöver, eller särskilt ofta gör. Reklamationsrätt om det är fel på varan har man dock alltid. Skulle det vara fel på din Bauhaus köpta blandare så är det bara att montera av den och åka tillbaka till varuhuset med den. Har du tur så får du den reparerad eller rent av bytt mot en ny. Produktgarantin då du köper VVS material från Bauhaus, Hornbach eller någon av de andra tyska eller franska varuhusen gäller förstås inte om du anslutit sakerna till det kommunala vattennätet och det tänkte du kanske göra? I Sverige ska nämligen det statiska ledningstrycket vara mellan 8 och 10 bar vid lågförbrukning och får inte falla under 6 bar. I Tyskland och flera andra länder i Europa är normen 5 bar statiskt tryck och det är vad deras produkter är garanterade för. När du då fått köpa en ny blandare får du snällt ringa rörläggaren för att montera denna och betala honom för detta.
Sannolikt har den trasiga blandaren innan du upptäckte felet passat på att förvandla ditt nybyggda hus till akvarium och då blir det riktigt dyrt för dig.
Om du däremot köper prylar och installation av en rörläggare som handlar av en riktig leverantör så finns det något som heter entreprenadgaranti. Den ersätter inte bara den trasiga prylen och arbetet att byta den utan även alla följdskador inklusive hotellet du behöver bo på i ett år medan resterna av ditt hus torkar.

Nu har du säkert inte lånat pengar för att bygga huset men de som har lån på sina hus sitter vid en olycka riktigt illa till. När man tar ett lån och pantsätter sitt hus lovar man nämligen att ha huset fullvärdesförsäkrat och att se till att försäkringsskyddet är intakt vilket det inte är om man håller på och kladdar. Förutom att försäkringsbolaget kommer vägra ersätta någonting så kommer, om man har otur, banken omedelbart säga upp lånen. Grattis där står du med ett ruttet hus, ingen försäkringsersättning och en vecka på dig att ge banken alla pengar det kostade att bygga.

Men det är det kanske värt för att inte rörläggaren ska få hålla på med sitt svineri.
 
  • Gilla
  • Älska
hyo57 och 3 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Hur vet du det?
Tänk om det bara är för materialet? Eller arbetet?
Och det är väl alldeles uppenbart att det krävs en ugn, därav ugnsavgiften, och det tar ju tid att lämna ut pizzan och ta betalt därför måste man ta en utlämningsavgift.

Detta är då som en analogi på om man frågar efter pris på ett jobb och man får "det tar nog en två timmar och vi tar 500kr timmen".
Hur ska man utifrån det fatta att det är två timmar på plats man menar, det tillkommer en timme körning och materialanskaffning, tiden var för två gubbar, priset är utan moms, servicebil tillkommer.
Och på fakturan från pizzerian står det 20% påslag på listpris. Och så bifogar dom en prislista från Ahlsell där det står att skinkan kostar 1000 kr / kilot och köttfärsen 2000 kr.
 
  • Haha
  • Gilla
DandrO och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
R Rkarlsson skrev:
Men om du är färdig vid middagtid på fredagen och vet att det fanns ju minsann den där blandaren som skulle monteras med, men jag har verkligen inget annat jobb inbokat men du vet att du kan komma in och fixa den.
Då skiter du ju inte i den? Du gör ett riktigt för jävla fint jobb, och du till och med städar i 5 minuter och kunden blir själaglad och berätta minsann för grabbarna vid fredagsölen att den där TechChad han var en riktigt duktig hantverkare och renlig till och med så han får ni anlita.

;)
Hantverkare som jobbar på fredagseftermiddagar???

Gud, har du inte lärt dig något på detta forum?!

Och nu ska de installera IKEA-kranar på fritiden också.
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
E
S SnickareHobb skrev:
Och på fakturan från pizzerian står det 20% påslag på listpris. Och så bifogar dom en prislista från Ahlsell där det står att skinkan kostar 1000 kr / kilot och köttfärsen 2000 kr.
Hej, är pizzabranschen vad vi ska sträva efter?
Är det okej om vi applicerar det på ditt kontor också?
Då ska du jobba 10-22 varje dag till en timlön om 30 kronor vitt och 30 kronor svart.

En pizza går väl på en hundring idag och vad kan det kosta ifall jag skulle ge mig på att göra en hemma, tío-tjugo kronor kanske?
 
  • Gilla
TechChad och 1 till
  • Laddar…
O Onde skrev:
Jag är rörläggare och skulle aldrig i livet göra installationer till någon som resonerar som du gör. Jag har gjort jobb till folk som vill köpa materialet själv och det har inte någon gång blivit rätt. Att plocka ihop VVS- eller elmaterial är inte enkelt och det är verkligen inte något en lekman klarar av.

Dessutom kan man utgå från att den som är så snål att han vill köpa materialet själv kommer ha synpunkter på hur lång tid han tycker arbetet borde ha tagit och det blir bara problem att jobba för sådana kunder.

Du nämner att du vill att rörläggaren ska skriva en lista på det som behöver handlas? Vad ska du ha en lista till? Eftersom du redan "vet" vad materialet ska kosta så rimligen måste du då veta vad som behövs.

Det stämmer förvisso som har diskuterats i tråden att den du köper en pryl av kan tänkas ha lämnat garanti på denna men det är vare sig något leverantören behöver, eller särskilt ofta gör. Reklamationsrätt om det är fel på varan har man dock alltid. Skulle det vara fel på din Bauhaus köpta blandare så är det bara att montera av den och åka tillbaka till varuhuset med den. Har du tur så får du den reparerad eller rent av bytt mot en ny. Produktgarantin då du köper VVS material från Bauhaus, Hornbach eller någon av de andra tyska eller franska varuhusen gäller förstås inte om du anslutit sakerna till det kommunala vattennätet och det tänkte du kanske göra? I Sverige ska nämligen det statiska ledningstrycket vara mellan 8 och 10 bar vid lågförbrukning och får inte falla under 6 bar. I Tyskland och flera andra länder i Europa är normen 5 bar statiskt tryck och det är vad deras produkter är garanterade för. När du då fått köpa en ny blandare får du snällt ringa rörläggaren för att montera denna och betala honom för detta.
Sannolikt har den trasiga blandaren innan du upptäckte felet passat på att förvandla ditt nybyggda hus till akvarium och då blir det riktigt dyrt för dig.
Om du däremot köper prylar och installation av en rörläggare som handlar av en riktig leverantör så finns det något som heter entreprenadgaranti. Den ersätter inte bara den trasiga prylen och arbetet att byta den utan även alla följdskador inklusive hotellet du behöver bo på i ett år medan resterna av ditt hus torkar.

Nu har du säkert inte lånat pengar för att bygga huset men de som har lån på sina hus sitter vid en olycka riktigt illa till. När man tar ett lån och pantsätter sitt hus lovar man nämligen att ha huset fullvärdesförsäkrat och att se till att försäkringsskyddet är intakt vilket det inte är om man håller på och kladdar. Förutom att försäkringsbolaget kommer vägra ersätta någonting så kommer, om man har otur, banken omedelbart säga upp lånen. Grattis där står du med ett ruttet hus, ingen försäkringsersättning och en vecka på dig att ge banken alla pengar det kostade att bygga.

Men det är det kanske värt för att inte rörläggaren ska få hålla på med sitt svineri.
Det hår måste vara ett skämt? Om inte så är det 5 års garanti på alla Camargue (Bauhaus eget märke) blandare och de är testade för 16 bars tryck. Resterande blandare är ju samma som du förmodligen köper hos din grossist, fast du betalar samma pris exkl. moms som Bauhaus tar inkl.
 
  • Gilla
  • Haha
stenna och 4 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Hej, är pizzabranschen vad vi ska sträva efter?
Är det okej om vi applicerar det på ditt kontor också?
Då ska du jobba 10-22 varje dag till en timlön om 30 kronor vitt och 30 kronor svart.

En pizza går väl på en hundring idag och vad kan det kosta ifall jag skulle ge mig på att göra en hemma, tío-tjugo kronor kanske?
Naeh vi lagstiftar att man inte får göra pizza hemma istället. Eller varför inte kicka upp pizzapriserna till en tusing styck så pizzabagarna också får drägliga liv. Det tar väl 15 minuter att göra en pizza, men så ska dom ju hålla med lokal och pizzaugn.
 
  • Gilla
DandrO och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
L Lutte skrev:
Vi ponerar att kunden ringer och säger
Hej, jag vill ha en fm Mattson 9000e installerad i mitt gamla kök.
Jag har blandaren hemma men jag har alla tummar mitt på ryggen.

Kan du fixa det?
Du kommer nog att ha svårt att hitta en röris om du inte redan känner någon:

"Hej Classe på Rör och Pul AB!

Det är mycket med jobben nu och vi är väldigt bokade. Är det något annat du behöver göra på rörsidan om vi ändå hittar tid? Du vet det är svårt med småjobb som dessa.

Vi jobbar helst med Mora just FMM 9000-serien är inte min favorit. Mora är nog en bättre blandare i ditt fall, ska du inte ha en sån istället som de kan ordna till dig? Du vet om du köper blandare och installation från samma företag så gäller garantin. Du har väl ändå öppet köp på FMM-blandaren så lämna tillbaka den.

Jaha du bor 8 mil bort, det kan vara körigt men om du kan ta det typ nu så kan vi skicka en kille från jouren. Funkar det? Vad det kostar? Vi tar det på standarddebitering för jouren. OK, då löser vi det här åt dig!"
 
  • Gilla
  • Haha
DandrO och 2 till
  • Laddar…
O Ovation skrev:
Nä självklart kanske du inte gör det, men den du sålde huset till eller din granne kanske är precis en sån som ska ta saker så långt det går.
Garantier mot konsument är monumental besvärliga för seriösa firmor. Allt du utför hos konsument ska du kunna ta ansvar för, sen är det upp till domstol att avgöra.
Men säkerheten kan aldrig avtalas bort.
Tex så säger du att det är ok att montera in en blandare som skickar ut för varmt vatten. Om någon sedan skålar sig har installatörer gjort fel och kan bli skyldig till säkerhetsbrottet.
Har inga konkreta exempel, jag vet bara att de aldrig går att avtala bort dessa grejer den dagen olyckan är framme.
Det är väl blandningsventilen som styr hur hett vatten som släpps ut in blandaren i sig.
 
E El-Löken66 skrev:
Hej, är pizzabranschen vad vi ska sträva efter?
Är det okej om vi applicerar det på ditt kontor också?
Då ska du jobba 10-22 varje dag till en timlön om 30 kronor vitt och 30 kronor svart.

En pizza går väl på en hundring idag och vad kan det kosta ifall jag skulle ge mig på att göra en hemma, tío-tjugo kronor kanske?
Nja, blir väl snarare tvärtom. Rörmokaren som börjat jobba som pizzabagare fakturerar för timtid. Det tar 15 minuter att göra pizzan. Han avrundar sen upp till 1 timme. Därför fakturerar han 650 kr för jobbet, och sedan tillkommer kostnad för ingredienserna.
 
  • Gilla
DandrO och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.