P PiaHelena skrev:
Jag hade blivit orolig om jag hittat blåbetongvägg i min lägenhet, du kanske ska göra en radonmätning för säkerhets skull?
Ja, det är inte roligt. Jag tror att samtliga innerväggar är byggda av blåbetong. De har gjort en mätning för något år sedan och årsmedelvärdet för huset var 199 bq/m3. Men jag kanske ska mäta min lägenhet. Det verkar dock vara högre radonhalt i ”trapphuset” bredvid.
 
  • Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
U Swetox skrev:
belastar du nått som saknar bärighet så ger det vika. Då spelar det knappt någon roll om väggen är där eller inte då den ändå inte har kraften att hålla emot lasten
Fel och rätt :)
Rätt; den har inte kraften att hålla emot HELA lasten.
Däremot så kan denna icke bärande vägg hålla emot en mindre ganska MARGINELL del av lasten. men denna marginella del kan helt klart leda till det som har hänt TS i det här fallet, en viss marginell rörelse i väggen ovanför som vilar på betongplattan.
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
U
Mats-S Mats-S skrev:
Fel och rätt :)
Rätt; den har inte kraften att hålla emot HELA lasten.
Däremot så kan denna icke bärande vägg hålla emot en mindre ganska MARGINELL del av lasten. men denna marginella del kan helt klart leda till det som har hänt TS i det här fallet, en viss marginell rörelse i väggen ovanför som vilar på betongplattan.
Fast nu tolkar du min text fel. Jag säger inte att en icke bärande väg inte kan bära last.

TS nämner att hans gamla vägg va smulor och ranglig/vek. Vilket får mig att tvivla på att den klarar växla av lasten eftersom väggen verkar vara i ett skick att den ger vika istället för att hålla emot.
 
K Knight skrev:
Jag har också har nå sprickor runt en dörr. Kanske är från din borr eller från att barnen slår i dörren eller bara att trä torkar :S

Kan du skicka din pappa ;)
Med den fula tapetseringen mot listerna skulle jag säga att sprickorna är det minsta problemet TS pappa får fixa :D
 
  • Haha
Igen
  • Laddar…
Har inte läst hela tråden än, men de där sprickorna hos grannen är inte konstiga, för grannens vägg lär ju vara lika karbonatiserad som din var.
Den var bitvis typ smuldeg, om jag fattade rätt.

Är det en yttervägg hos grannen så torde den vara i sämre skick.
Betong bryts ner, det är inget evighetsmaterial.
Föreningen får fixa det där asap, huset är rätt många år.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Hej,
Alla konstruktioner (bjälklag, balkar) har en viss nedböjning vid belastning. Detta är inget konstigt utan något man räknar med. Däremot får nedböjningen inte överstiga viss gräns.

I ditt fall KAN din tidigare vägg ha motverkat viss nedböjning av ovanförliggande bjälklag. Efter rivning av vägg försvinner denna motverkande effekt och nedböjningen ökar. Den nya nedböjningen som blev efter att du rev väggen är troligtvis fortfarande inom godkända gränser - men den är fortfarande större än tidigare nedböjning.

Därför har din granne ovanför fått sprickor i vägg då bjälklaget som dennes vägg står på har böjts nedåt. Att något i lägenheten ovanför skulle börjat bågna skulle isåfall kunna bero på att när ett bjälklag sjunker i ett fack så kan det höjas i ett annat.

Även gammalt hus så stommen kan ha satt sig med tiden vilket gjort att belastningen över din vägg ökat.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Hej! Tack, så kan det ju också vara. Vi har beslutat att styrelsen tar dit en besiktningsman som ska bedöma hur skadorna uppkommit.
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
Jag tycker du ska vara väldigt passiv i dina uttalanden.

Du ska vara observant att besiktningsmannen kommer att konstatera att de finns sprickor enligt någon skala men det är väldigt svårt för en besiktningsmannen att kunna bevisa vad som har orsakat sprickorna.

Du kan fundera på att ta in en jurist om de börjar dra åt det hållet för kostnaderna kan dra iväg i en sån situation. Både din granne och styrelsen ser gärna att du står för en massa renoveringar

Styrelsen och din granne kan hävda detta men en sån sak bör prövas i en civilrättslig process
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
T tobius skrev:
Hej! Tack, så kan det ju också vara. Vi har beslutat att styrelsen tar dit en besiktningsman som ska bedöma hur skadorna uppkommit.
Vem ska betala den besiktningsmannen? Jag har svårt att se att bostadsrättsföreningen ska stå för den kostnaden. Den kostade bör ligga på din granne. Du bör ta avstånd från den kostaden.

Går säkert på 5000-8000:- för att besiktiga
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
Inled inte en dialog med grannen fixa ingenting det kan tolkas om ni tar på er skadan.
 
Redigerat:
  • Gilla
Igen och 1 till
  • Laddar…
K Knight skrev:
Jag tycker du ska vara väldigt passiv i dina uttalanden.

Du ska vara observant att besiktningsmannen kommer att konstatera att de finns sprickor enligt någon skala men det är väldigt svårt för en besiktningsmannen att kunna bevisa vad som har orsakat sprickorna.

Du kan fundera på att ta in en jurist om de börjar dra åt det hållet för kostnaderna kan dra iväg i en sån situation. Både din granne och styrelsen ser gärna att du står för en massa renoveringar

Styrelsen och din granne kan hävda detta men en sån sak bör prövas i en civilrättslig process
tack för tipset!
 
K Knight skrev:
Vem ska betala den besiktningsmannen? Jag har svårt att se att bostadsrättsföreningen ska stå för den kostnaden. Den kostade bör ligga på din granne. Du bör ta avstånd från den kostaden.

Går säkert på 5000-8000:- för att besiktiga
Enligt mina grannar kostar det 3500kr. Styrelsen menar att det kan vara bra att undersöka husets allmänna skick. Om det är någonting som måste åtgärdas, eller om det helt enkelt är ”vanliga” sprickor som uppstått av att huset rört på sig.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
T tobius skrev:
Enligt mina grannar kostar det 3500kr. Styrelsen menar att det kan vara bra att undersöka husets allmänna skick. Om det är någonting som måste åtgärdas, eller om det helt enkelt är ”vanliga” sprickor som uppstått av att huset rört på sig.
Vem ska betala den kostade?
 
K Knight skrev:
Vem ska betala den kostade?[
K Knight skrev:
Vem ska betala den kostade?
Det blir styrelsen...
 
Det blir föreningen...
 
  • Gilla
Frisa och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.