Hej!
Vi befinner oss fortfarande i drömstadiet av ett eget hus. Men vi vill noggrannt kolla upp vad en prisbild ligger på innan vi bestämmer oss för om det ska fortsätta va en dröm eller inte.
Vi ska i såfalll bygga på en mindre ort i Småland. Tomt+VA, el anslutn å liknande för sammmanlagt 150000. Vi tittar främst på en 1, 5 plans villa i putsad fasad, har fastnat för Edsviken från A-hus. Vi vill göra mycket själva. Men vill ha stommen, utvändiga och vissa invändiga saker klara. Vad kallas då detta för? Om man vill ex. måla, lägga golv, montera mm. själv, ingår då materialet i priset? Hur mycket kan man räkna med om man vill ha putsad fasad istället för trä?
Som sagt, är väldigt ny på området, alla tips mottages tacksamt. Förklara gärna grundläggande saker; som totalentreprenad, stomrest och liknande.
Tack på förhand!
Anna :)
 
Edsviken är ett jättefint hus!
Det finns ganska mycket info om just Edsviken här på forumet även några som byggt det.
Vi var inne och kollade på Edsviken på Husexpo i Sthlm.
Bilderna som finns i A-hus katalog och på deras hemsida är
nog tagna med vidvinkel för "riktiga" Edsviken kändes
mindre än det man ser på bild.
Tyvärr passade inte Edsviken vår tomt, men i våras ringde vi
för att få ett riktpris!
byggsats 1100000, nyckelfärdigt ca 2100000 var svaret vi fick
från kontoret i Jkpg.
 
Hej å tack för era svar! :)
Någon som vet ungefär hur mycket pengar man kan tjäna genom att välja snickarfärdigt istället för nyckelfärdigt?? Putsad fasad istället för träfasad,rör det sig om 100000, eller?
Hoppas någon vet och kan göra mig lite klokare!
Tack på förhand! :)
Anna
 
Är på väg att köpa ett A-hus, Lyckan 3. Vi ska ha puts och det kostade strax över 100000. Är ett 1 1/2 på 146 kvm.
 
Det verkar ju kört med ett Edsviken iallafall. Kostar byggsatsen 1100' plus puts ca 100' blir det inte mycket kvar till tomt + resten även om ni gör allt f.o.m. stormresning.

Jag tror iofs att A-hus är lite väl dyra på den modellen. Ta med ritningen till nån annan tillverkare och få en offert...
 
Hej

Vi håller på att bygga ett Kvadraten från Eksjöhus och det beräknas vara klart V51 och allt ser bra ut.
Tänkte också göra mycket själva men vi valde snart bort det. Det vi gör själva är förarbetet med grus (gjort) , lägga golv, listningen och samordningen av alla entreprenörer och det kräver en hel del tid.

Jag tror inte man sparar så himla mycket pengar på att göra saker själva. Tapetseraren och en del andra gör ett enormt bra jobb och man skulle aldrig kunna göra samma jobb som han. Sen har man ju verkligen papper på att saker och ting utfärdas riktigt och rätt och slipper känna att man kanske missar något.
Den extra tid det tar betalar man ju ränta på dessutom men jag vet inte.

Detta funkade för oss och jag ångrar inte att vi valde bort en del för oss själva.

Slutnotan hamnar på 1,350 miljoner och det räcker till när man bygger på landsbygden som vi i och med att man kanske inte får lika mycket värdering på det som i stan.

 
Lycko: Vad gör en tapetserare på ett bygge? Är det kanske en målare du menar? :)

Det är klart att man sparar mycket pengar på att göra saker själv. Men om man inte tycker det är kul så ska man nog strunta i det...

Tycker man däremot att det är roligt och lägger ner lite tid blir slutresultatet minst lika bra som om en "tapetserare" hade gjort det.
 
Sorry men för oss är han "tapetserarmannen" :)

Vet inte om resultatet blir lika bra. Pappa och grannen har byggt hus och de sade samma sak, lej bort det, de hade aldrig målat och tapetserat om de hade fått välja idag.

När vi nu ser alla miljoner skruvhuden i tak och väggar och att de skall spacklas och slipas, alla tak som skall målas två-tre gånger, alla lister som skall målas och lackas och alla väggar som skall tapetseras, mönsterpassningar o.s.v då känns det bra. Dessutom kan bi klaga om det är något som blir fel det gillar.

MEN jag förstår de som vill göra mycket jobba själva med, man skall göra på det sättet som man vill, detta passade oss.

Men helt klart är att det är MYCKET jobb och jag TACKAR alla råd jag fick innan bygget på denna sidan som gjorde att vi fattade detta beslutet för vi hade tänkt att göra det själva.

Rosor till er alla!!! ;D

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.