Hej

När jag dammsuger i mitt sovrum så blir jag väldigt statiskt laddad!
Så fort damsugar handtaget (av stål) kommer nära t.ex mina ben så reser sig håret! Så fort jag nuddar vid handtaget som inte är plast så får jag en jäkla stöt.
Jag har även sett att när jag går imot med handtaget av metall mot mitt nattduksbord så blir det en blå ljusbåge! Det kan väl vara upp till 50000watt i en sådan blå låga!

Det är bara när jag dammsuger i sovrummet, alltså inte om jag dammsuger någon annan stans i lägenheten!
Mina vu är inte jordade.
Varför blir det såhär? Har klurat på det mycket men inte kommit fram till något!
Jag har även märkt att golvet i sovrummet är betydligt svalare än alla andra av mina golv, fast det är högre än golvet på rummet bredvid!

Mvh//Johan
 
JohanLysmask skrev:
Det kan väl vara upp till 50000watt i en sådan blå låga!
Nja, det kan vara 50 000 volt. Det säkert kan vara 150 000 volt i en vanlig stöt från statisk elektricitet när man nuddar någon annan och det sticker till lite. Fast oavsett vilket så är det inget farligt med spänning (volt) i sig, 230 volt kan vara dödligt om du petar i vägguttaget. Det skall till ström (ampere) för att det ska vara farligt.

Vad har du för golv i sovrummet?
 
Ja det kittlas lite!!
Jag har parkett golv i sovrummet, det har jag även i andra rum men där uppstår inte fenomenet!

Mvh!!
 
För mycket damm i sovrummet..... damsug oftare :)

det statiska uppstår när partiklar åker igenom röret.

Byt ut metall röret till ett i plast, det är skit jobbigt när man får stötar, eller låt den andra hälften i hushållet damsuga, eller en städ hjälp.
 
el_richard skrev:
För mycket damm i sovrummet..... damsug oftare :)
.
Hehe a precis! dammsuger säkert 7 gånger i veckan nu (ska tapetsera om)!
Så det är av alla partiklar som gör att jag får så mycket stötar!!
Bra då vet jag det!!

Tack!
 
Detta är ett fenomen som uppstår i industrin ibland, och då är den största risken att man slår ut någon elektronisk utrustning, därför finns det speciella slangar till bl.a. Kärchers industridamsugare som är antistatiska.
Det spelar nog ingen roll om dina vägguttag är jordade eller inte, då en damsugare av hyffsad moderna modell är en dubbelisolerad historia som inte har något jordbleck i stickproppen, så den vägen kan du inte leda bort något!
 
Jag har löst ett sånt problem på sågverket. Spånsugen sitter på ytterväggen och sen är det plaströr och plastslang fram till sågaggregatet så jag fick spånet att klumpa ihop sig i slangen. Jag tog en bit eltråd som jag har till elstängslet och mätte ut en bit som räckte från sågaggregatet och nästan fram till fläkten och gnöt fast den om slangen och lät fläkten suga in tråden tills den tog stopp. Srömmen kan nu gå till jord genom sågaggregatets jord och problemet är löst.

Byt slang till antistatisk och sladd och stickpropp till jordat och anslut jorden till slangfästet - slangen eller gör på mitt sätt med eltråd inuti slangen fram till röret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.