Hej,
Vänder mig till den samlade expertisen här. Ska byta ut vår gamla Greenline HTC 9 där kompressorn gett upp. Har befintligt borrhål på 180 m, huset är ca 165 kvm och byggt 1967. Fn 5 i huset men stora barn som väl snart (?) flyttar. Den gamla pumpen har funkat bra i alla år. Bor i Stockholmsområdet

Har nu fått lite olika offerter och valet står mellan följande.

Daikin: 86 000 kr (efter kampanjrabatt 5000 som gäller nu)
Nibe: 99 700 kr
Thermia: 100 700 kr

Finns det någon anledning att betala nästan 15 000 mer för någon av de två "svenska" pumparna. Som jag förstår det verkar Daikin-maskinen ge något mindre varmvatten.
 
Niben har högst diskutabel kvalitet ur vissa avseenden. Invertern klarar t.ex. inte strömavbrott utan går gärna sönder. Jag vet inte om den nya s-serien har bättre komponenter, men det går ju att ta reda på. Styrningen med varmvattenproduktionen har också fått en del kritik.

Angående Daikin så är det säkert ett bra val förutsatt att återförsäljare och installatör är kompetenta och tillgängliga den dagen något krånglar.

Kunderna verkar nöjda med deras bergvärmepumpar i alla fall.

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=148.0
 
  • Gilla
Mitzi Dupree
  • Laddar…
Gå på en mitsubishi geodan, tror mer på dom än Nibe och Daikin
i dagsläget
 
richardtenggren
Vi fick en Atlas installerad i måndags, de kopplar på brinekretsen nu på måndag, så hoppas det var ett bra val men kan ju inte säga något ännu.

Jag var inne på dessa tre också, men valet blev enkelt då den första Nibe återförsäljaren aldrig hörde av sig, trots påtryckningar från Nibe och flera mail. Nibe skickade då en annan återförsäljare som manade sig att boka ett besök, men dök aldrig upp.
Hade ju även läst en del om Nibes invertrar som skrämde något.

Samma med återförsäljaren för Daikin/IVT, fick svar att de hade semester och skulle återkomma så fort de var tillbaka. Tydligen glassig semester då jag inte hört något ännu ;)

Av en Thermia-återförsäljare fick jag snabbt svar, men det kändes lite oseriöst när de lämnade offert utan att göra ett besök, så vi avvaktade med denna.
Kontaktade sedan en annan Thermia-åf via Thermias hemsida, några timmar sedan ringde de upp, bokade ett möte och kom på utsatt tid. Hade även fått tips om denna installatör via en gammal kollega som jobbat i ”branschen” och använt sig av dessa själv.

Så vårt val blev som det blev då vi ville känna oss trygga med installatören, sen känns det som Thermia har gott rykte och Atlas såg bra ut på pappret.
Vi resonerade som så att de som knappt gick att få kontakt med inför köp, troligen skulle vara ännu svårare att komma i kontakt med vid problem.
 
  • Gilla
Gleb
  • Laddar…
FG FG skrev:
Niben har högst diskutabel kvalitet ur vissa avseenden. Invertern klarar t.ex. inte strömavbrott utan går gärna sönder. Jag vet inte om den nya s-serien har bättre komponenter, men det går ju att ta reda på. Styrningen med varmvattenproduktionen har också fått en del kritik.
Håller med. När el-leverantören tappade en fas leveransen pajade invertern. Om man har försäkring står man dock säker rent ekonomiskt.
I övrigt är pumpen bra och lättstyrd tycker jag.
Gått från 48000 kWh med elpanna till 16000 med NIBE 1255. Varmvatten hur mycket som helst. I Jämtland. Två borrhål med tillsammans 320 m.
Intressant att borrhålen beter sig annorlunda med inverter. Förut med förra pumpen tappade hålet temperatur över hela säsongen men nu är temperaturen helt avhängig utetemperaturen. Idag med -10 så har jag 0,9 på inkommande brine och det har jag oxå i september om det är -10.

Angående Daikin så är det säkert ett bra val förutsatt att återförsäljare och installatör är kompetenta och tillgängliga den dagen något krånglar.



Kunderna verkar nöjda med deras bergvärmepumpar i alla fall.

[länk]
 
G Gaston11 skrev:
Daikin är mer energieffektivitet än Mitsubishi.
Kolla Folksam testet.
[länk]

och
G Gaston11 skrev:
Daikin är mer energieffektivitet än Mitsubishi.
Kolla Folksam testet.
[länk]

och

[länk] Detaljerad sammanställning för hemsida ändringar 2021_tcm5-52177.xlsx

Statusfältet längst ner i Excel-fönstret och markera den "Vätska vatten"

[länk] Detaljerad sammanställning för hemsida ändringar 2021_tcm5-52177.xlsx

Statusfältet längst ner i Excel-fönstret och markera den "Vätska vatten"
Ja det var ju mycket, skulle ändå ta Mitsubishi för de har bättre support, än skit Daikin har. Jag har bara bra erfarenheter av mitsubishi, det har jag däremot inte av daikin. En kamrat till mig hade sådana problem med sin daikin, han fick varken svar på telefon eller mail till slut, utan de sket bara i han helt enkelt, men de fick dom käka upp.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Har också hört att Daikin har kass support.
Finns några trådar om problem på VP forum som inte är löst än på 2 år.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Har också hört att Daikin har kass support.
Finns några trådar om problem på VP forum som inte är löst än på 2 år.
Det är inte säker vanligt Daikin att kontakter annars blir bagatell.
Bättre att registrerar som har köpt en Daikin produkter med tillverkningsnummer att lämna till mail: standbyme@daikin.se
 
Prestandamässigt och tekniskt är så slår Thermia de övriga märkena. Vi har installerat Thermia i två hus och det har aldrig varit något fel och de ger väldigt bra värme till låg kostnad. Lösningen för att värma upp och hålla värmen av tappvatten är outstanding.
 
Daikin alla dagar i veckan, har Daikin bergvärmepump EGSQH10S18A9W 2.5 – 13 kW som jag installerade själv för 5 år sedan i nybygge, aldrig gjort det tidigare men har fungerat klockrent , skulle möjligen velat haft lite bättre VV kapacitet men har den å andra sidan i eco läge, o sen påverkar det väl att ha en tonårsdotter som snart utvecklar simhud med tänkte på tid i dusch ....
 
  • Gilla
Boings
  • Laddar…
G Gaston11 skrev:
Det är inte säker vanligt Daikin att kontakter annars blir bagatell.
Bättre att registrerar som har köpt en Daikin produkter med tillverkningsnummer att lämna till mail: standbyme@daikin.se
Daikin är absolut inte sämre på support än Bosch/Nibe som jag haft tidigare, det var också anledning till att Bosch / Nibe inte var aktuellt i valet, Thermia tittade jag på men efter att kontaktat 3 installatörer och INGEN inte ens efter påtryckningar från Themia ens ville komma och titta / lämna offert så gjorde jag allt själv , med support av Daikin ..
 
I Ingmarsson skrev:
Prestandamässigt och tekniskt är så slår Thermia de övriga märkena. Vi har installerat Thermia i två hus och det har aldrig varit något fel och de ger väldigt bra värme till låg kostnad. Lösningen för att värma upp och hålla värmen av tappvatten är outstanding.
Hur kommer du fram till det, Daikin har ju vid test varit bättre l nu kanske det ändrats på senaste årsmodeller där jag inte sett något men har inte sett stöd för ditt påstående,,, därmed inte sagt att Thermia inte är bra
 
richardtenggren
G Gaston11 skrev:
Bästa val.
4 olika märke värmepumpar.
Så lyder formuleringen för 2021 års bästa bergvärmepump som i år blev Daikin Altherma Geo 3.
[länk]
I polarpumpens egna test… :p
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.