Frågar åt mamman, som vill renovera sin bostad och behöver låna ca 100 000-150 000 kr.
Hon är 71 och pensionär med ganska låg pension men inte heller några speciella utgifter. Hon äger ensam sin bostad (0 kr belåning). Bostadens värde är ca 1 800 000-2 000 000 om den säljs idag. Hon fick ett nej från sin bank, då hon är pensionär. Är det bara att acceptera att det är kört eller kan andra banker erbjuda något?
 
  • Ledsen
Harrison
  • Laddar…
Fråga andra banker.
Mina föräldrar får låna upp på sitt. Far är pensionär och mor har varit sjukpensionär i många år.

Har hon 0 kr i lån och huset är värderat så högt så blir det ju ingen kostnad att tala om för ett så litet lån.
 
  • Gilla
SarB och 1 till
  • Laddar…
Hypotekspension är ett exempel som lånar ut till pensionärer. Man slipper betala ränta och amorteringar men räntan är hög. Räntan och avgifter läggs hela tiden till skulden som rätt snabbt ökar. Efter femton år kommer din mammas skuld att vara mer än dubbelt mot de hon lånade.
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Arg
UffePlåtis och 6 till
  • Laddar…
byt bank eller be om annan handläggare och nytt beslut, tråkigt svar då bankens handläggare verkar lat eller inkompetent:(
 
  • Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A Adamski74 skrev:
Frågar åt mamman, som vill renovera sin bostad och behöver låna ca 100 000-150 000 kr.
Hon är 71 och pensionär med ganska låg pension men inte heller några speciella utgifter. Hon äger ensam sin bostad (0 kr belåning). Bostadens värde är ca 1 800 000-2 000 000 om den säljs idag. Hon fick ett nej från sin bank, då hon är pensionär. Är det bara att acceptera att det är kört eller kan andra banker erbjuda något?
Medlåntagare är ju en lösning om det finns barn som kan ställa upp.
 
  • Gilla
Adamski74
  • Laddar…
L Lysmask88 skrev:
Hypotekspension är ett exempel som lånar ut till pensionärer. Man slipper betala ränta och amorteringar men räntan är hög. Räntan och avgifter läggs hela tiden till skulden som rätt snabbt ökar. Efter femton år kommer din mammas skuld att vara mer än dubbelt mot de hon lånade.
Den här varianten går helt bort. Det var inte livsnödvändigt att renovera.
 
R Rkarlsson skrev:
Fråga andra banker.
Mina föräldrar får låna upp på sitt. Far är pensionär och mor har varit sjukpensionär i många år.

Har hon 0 kr i lån och huset är värderat så högt så blir det ju ingen kostnad att tala om för ett så litet lån.
Man får ringa runt till andra banker.
 
  • Gilla
TCG
  • Laddar…
L Lysmask88 skrev:
Hypotekspension är ett exempel som lånar ut till pensionärer
Vansinnigt upplägg av banker och andra, skulle ALLDRIG komma på att låna med det upplägget, inga ränteavdrag heller då det inte betalas in något, skulden ökar med ränta på ränta. Sen dagen när personen inte kan bo hemma och klara sig själv så måste objektet säljas. Men då äger troligtvis banken det och det blev inget kvar på summan som försäljningen. Klart nu kommer nog någon och säger, den har ökat i värde med tiden, även det är ett argument för bankerna och framhålls som bra i sin marknadsförning.
 
  • Gilla
civilingenjören och 5 till
  • Laddar…
H
A Adamski74 skrev:
Man får ringa runt till andra banker.
Det är inte bankerna utan det är regeringen som har bestämt detta. Sen finns det kanske banker som frångår detta? Den informationen har jag fått från banken i en allmän diskussion.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Möjligt att jag är lite naiv. Men jag tror inte att banken säger nej, bara för någon är pensionär. Men däremot så gör ju banken sedvanlig beräkning på att man skall klara ränta och amortering även om räntan går upp mot 7%.

Och en pensionär med låg pension och driftskostnader för ett hus kan ha svårt att få ihop den budgetberäkningen. Dessutom tror jag att banken är mindre benägen att vara lite flexibel med beräkningen. En pensionär kommer inte att kunna räkna med en reel ökning av inkomsten. En ung familj kan i de flesta fall räkna med någon form av karriär, och kan antas ha högre inkomst om räntan skulle bli hög om ex. 5 år.
 
  • Gilla
SarB
  • Laddar…
A Adamski74 skrev:
Man får ringa runt till andra banker.
Det tycker jag. Mina föräldrar har sparbanken, rätt vettig handläggare. Själv har jag LF och far som medlånare just nu. Han var pensionär vid husköpet och det var inga bekymmer någonstans att ha med honom trots han har eget huslån.
 
Kan inte ha med "pensionär" att göra utan inkomstrelaterat. Man kan ha egendom för x miljoner som inte generar intäkt förrän vid försäljning och sedan låg inkomst som inte ger marginal för ett lån.
 
  • Gilla
imagine78
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Kan inte ha med "pensionär" att göra utan inkomstrelaterat. Man kan ha egendom för x miljoner som inte generar intäkt förrän vid försäljning och sedan låg inkomst som inte ger marginal för ett lån.
Nej för det är så vridet. De använder sig av en schablon som riktar sig mot den som bor i storstaden, äter ute väldigt ofta och köper dyra hygienprylar.
Stackars tanta på 71 år kanske köper en rejäl flaska schampo för 55.50 per månad men schablonen säger 550.

Nej hon ska ringa en annan bank eller handläggare och helt utgå från sin personliga situation så kommer hon till sist hitta en som inte är lat och faktiskt orkar räkna på hennes situation.
 
  • Gilla
TCG och 7 till
  • Laddar…
L Lysmask88 skrev:
Hypotekspension är ett exempel som lånar ut till pensionärer. Man slipper betala ränta och amorteringar men räntan är hög. Räntan och avgifter läggs hela tiden till skulden som rätt snabbt ökar. Efter femton år kommer din mammas skuld att vara mer än dubbelt mot de hon lånade.
Ja, förutsatt att man inte betalar av alls. Men man kan ju amortera, och då kan ju skulden vara borta helt.

Nackdelen med hypotekspension som jag ser det är ju att räntan är hög. Men å andra sidan är de ju lätta att få beviljade, och om man lånar så lite som 150 000 och amorterar, så kanske det inte är så farligt.
 
Redigerat:
Var tvungen att kolla mef en bekant i helgen om detta med begränsning för pensionär, jobbar på bank.
Allt bedöms individuellt utifrån ekonomisk situation. Problem uppstår med låga pensioner och litet sparat kapital.
Vi gick inte djupare i analysen, mera än att konstatera att jag inte har några problem att få låna på fastigheter.
Pensionslån på bostad skulle jag vara försiktig med men passar väl ganska bra för de som inte vill lämna något arv efter sig och bo kvar i bostaden.
 
  • Gilla
emilvikstrom
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.