Vi bor i ett hus byggt 1945 med eternitplattor på. Vi funderar nu på att byta fönster och sätta träpanel på huset, måste man då först ta bort plattorna eller reglar man upp och slå panel över plattorna? Fått veta att plattorna innehåller asbest nämligen. Vad kan arbetet gå på är säkert svårt att få svar på förstår jag, men ett relativt litet hus på 105 kvadrat, tacksam för alla svar vi kan få// Kajsa
 
Ett stort minus om eterniten sitter kvar under panelen vid försäljning. Men ska ni aldrig sälja så kvittar det. Bara jobbigt om ni kommer att göra någon ombyggnad eller håltagning i framtiden.
Tyvärr kostar det en slant att ta in firma för jobbet. Vi var på väg att köpa ett hus där de sparat eterniten under nya taket. Mycket negativt. Dessutom hade ladugården eternittak i dåligt skick. Skulle kosta flera hundra tusen att få det bytt av byggfirma. Det blev inget köp.
 
Jag håller inte riktigt med att det skulle vara ett större minus än något annat inbyggt material som innehåller asbest. Snarare tvärtom då det är betydligt enklare att sanera asbest utomhus än inomhus även om det skulle vara inbyggt. Inte många tänker på vad som finns under det nya klickgolvet i vardagsrummet som förra ägaren lagt ovanpå den gamla plastmattan med asbestlim under t.ex. Det är väl där man verkligen borde dra öronen åt sig, men det är väl ytterst sällan det diskuteras vid en försäljning. Men eternitplattor är ju i allmänhet det folk förknippar med asbest så man tänker väl helt enkelt inte på alla andra ställen i huset det kan finnas. Jag föredrar nog alltså ett inbyggt eternittak än asbest inne i huset då jag inbillar mig att risken för att utsättas vid ev. renovering är större inomhus.
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
Det har ju däremot stora fördelar om ni plockar bort plattorna. Ni får möjlighet att kontrollera stomme isolering osv samt att som imported_Benno skrev så blir det enklare vid ev. framtida håltagningar osv.
Att sanera ett såpass litet hus behöver nog inte bli jättedyrt även om ni anlitar saneringsfirma. Annars är det ju fixat på en helg om ni köper engångsoveraller samt en bra andningsmask med p3 filter och kofot. Brukar vara gratis i de flesta kommuner att lämna asbest på återvinningscentralen för privatpersoner.
 
Vi har eternittak på 190 kvm och sanering av detta skulle kosta 75.000-100.000 kr. Så gratis är det inte. Men jag skulle aldrig kapsla in eternit, just för att det har negativ klang vid ev försäljning.
 
Riv försiktigt själva. Var noga och använd munskydd. Träfasader är det vackraste.
 
T
Införskaffa ordentlig slägga och kofot så löser du jobbet själv. Precis när du slår släggan i plattorna så håller du andan i 10-15sek, sen försvinner det bort ganska snabbt genomluften runt omkring dig.
Plätt lätt!
 
Väntar man några år till så kommer nog eternitplattorna bli kulturminnesmärkta. Det finns fördelar, de har evig livslängd, går att måla, tidstypiska.
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
K Kasta15 skrev:
Vi bor i ett hus byggt 1945 med eternitplattor på. Vi funderar nu på att byta fönster och sätta träpanel på huset, måste man då först ta bort plattorna eller reglar man upp och slå panel över plattorna? Fått veta att plattorna innehåller asbest nämligen. Vad kan arbetet gå på är säkert svårt att få svar på förstår jag, men ett relativt litet hus på 105 kvadrat, tacksam för alla svar vi kan få// Kajsa
Enkelt att riva själv, tillfällig exponering är ingen fara (nu får en del spunk). Men skydda sig bör man ändå, engångsställ, ansiktsmask och att blöta plattorna är vettigt.

Om ni inte vill knäcka plattorna (blir damm=onyttigt) så tar ni ett multiverktyg och köper ett antal bra blad och kapar av spikarna som håller plattorna.
 
Det är (i alla fall i Luleå) gratis att kasta eternit på ÅVC/tippen.
Fick instruktioner att packa inplastat på pall direkt på släpet, sen lyfte de av med traktor.
Engångskläder som kastas, ta gamla jeans och långärmad tröja.
Andningsskydd P3 filter, skyddsglasögon och handskar.
Krossa inte (som det skämtas om), såga inte, borra inte. Försök dra ut spik/skruva ut skruv och håll plattorna så hela som möjligt.
Inget att vara speciellt orolig över.
Firmor har arbetsgivaransvar och hantverkarna gör det ofta, så jämför inte med det.
Rev mitt garagetak (70m2) till en kostnad av fyra pallar, två rullar plast och tejprullar, två filtermasker.
Totalt kanske 1500:-
Skulle ALDRIG bygga över.
Kommer i kakan för någon....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.