Alla kloka erfarna fixare här; tänkte höra vad ni tror om detta. 50-talslägenhet med fd limfärgsmålat betongtak. Grundat med aldehydfärg efter rentvättning och sedan två strykningar med en vanlig takfärg på det. Har spacklat lite här och där på de allra värsta ställena men försökt begränsa mig då även spacklingarna i sig blir ganska tydliga pga strukturskillnad.

Delvis målat betongtak med ojämn yta och små reparationer synliga i sidoljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skulle det hjälpa att dra på ytterligare ett eller flera lager? Nu är bilden iofs avsiktligt tagen med ganska extremt sidoljus men det finns ju hursomhelst "room for improvement" s.a.s... Har någon i så fall något bra tips på en bra, tjock takfärg som kan fylla ut bra?

Tack på förhand?
 
Bara ytterligare en exempelbild..

Väggmålning i ett rum under renovering med tejpade kanter och ojämn spackling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du behöver bredspackla hela taket. Alternativ limma typ renoveringsduk. Färg kan aldrig fylla så att det blir jämnt. Bredspakling blir alltid bäst, om man vet vad man gör/kan det förstås.
 
  • Gilla
JohanVSF
  • Laddar…
Det här är ju bara tyckande, men jag skulle vara nöjd, är ju lite liv i taket.

Protte
 
  • Gilla
JohanVSF och 1 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Det här är ju bara tyckande, men jag skulle vara nöjd, är ju lite liv i taket.

Protte
Jo, jaga har tänkt så också... Räknade med att det skulle bli iaf någon slags struktur. En fd målare på Colorama tyckte inte heller det behövdes.Ytterligare ett lager blöt färg med sin tyngd innebär också en potentiell risk att det släpper då det har varit limfärg tidigare, menade han.
 
M Micke R. skrev:
Du behöver bredspackla hela taket. Alternativ limma typ renoveringsduk. Färg kan aldrig fylla så att det blir jämnt. Bredspakling blir alltid bäst, om man vet vad man gör/kan det förstås.
Jo, det förstås.Helt jämnt har iofs aldrig varit målet. Men nästa gång kanske! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.