Hej!

Jag har köpt en ny köksblandare eftersom den gamla läcker. Har förstått att det ska vara hyfsat enkelt att installera detta men eftersom jag inte har någon erfarenhet så är jag lite osäker. Men någon gång måste vara den första.

Köksblandaren som sitter där idag är en Newform XT 4325 som enligt deras hemsida har en 3/8" "female connection" (se bild på anslutningen nedan). Blandaren jag köpt är en Mora Rexx K5 med diskmaskinsavstängning som enligt specifikationen har anslutning G 3/8 till vattnet och G1/2 till diskmaskinen.

Nu till min ena fråga, som kanske är jättekorkad. Är det bara att stänga av vattnet och skruva loss den befintliga blandaren, sedan sätta lite ny gängtejp och skruva på den nya? Eller är det något jag helt och hållet missar?

Fråga nummer två. Diskmaskinsavstängningen är under bänken i dagsläget (se bild). För att slippa att koppla ihop rör så var min plan att koppla bort ballofixen till diskmaskinsavstängningen, sätta lite gängtejp och skruva på ett lock med packning. Sedan ansluta diskmaskinen på samma sätt som ovan. Låter det rimligt?

Den gamla: http://www.newform.it/en/xt-kitchen/4325

Den nya: https://www.moraarmatur.com/sv/koksblandare/mora-rexx/707105

Anslutning mellan blandare och rör:
Vattenanslutning med gängade kopplingar för köksblandare och diskmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Anslutning till diskmaskin:
Köksunderskåp med röranordningar och vattenanslutningar för köksblandare och diskmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand!
 

Bästa svaret

Claes Sörmland
Ja din nya blandares muttrar passar rakt på det gamla. Ingen gängtejp ska du använda, bara en nyckel för muttrarna.

För ballofixen så borde ett lock fungera för du har väl G1/2 yttergänga med planände där? Ingen gängtejp.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja din nya blandares muttrar passar rakt på det gamla. Ingen gängtejp ska du använda, bara en nyckel för muttrarna.

För ballofixen så borde ett lock fungera för du har väl G1/2 yttergänga med planände där? Ingen gängtejp.
Tack för svar!

Smidigt. Märkligt att personalen skickade med gängtejp när jag förklarade på samma sätt vad jag skulle göra...

Var tänker du? I själva anslutningen till diskmaskinen (det vita/genomskinliga på bilden) eller anslutningen till diskmaskinen i blandaren?

Jag la till lite siffror i bilden hur jag tänkt. Vid 1an sätter jag ett lock (bifogat bild), utan gängtejp. Vid 2an ansluter jag blandaren och plockar bort ballofixen mitt emellan. Jag misstänker dock att jag behöver någon form av konvertering från 1/2 då den anslutningen ser ut att vara betydligt större än locket som är 1/2. Hur löser jag det?

VVS-installation under diskbänk med numrerade anslutningar och ballofixventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Locken (1/2 till vänster och 3/4 till höger)
Rörlock i olika storlekar i plastpåsar på ett bord, vänsterpåse med två mindre lock och högerpåse med två större lock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland
Vid 1 så kan du plugga klämringskopplingen. Du återanvänder muttern och köper en Vatette plugg i rätt dimension. Om det är 12 mm rör denna:

https://www.hornbach.se/shop/VATETTE-Plugg-VA-1219-12-mm-1945963/5109217/artikel-detaljer.html


Vid 2 så sätter du istället en huv om du vill det. Om det är en planände så passar huven rakt på med packning. Är det en konisk ände så får du använda din gängtejp. Jag är osäker, har aldrig installerat en diskmaskinsanslutning så jag kan inte standarden.

Blandaren sätter du där dagens blandare är ansluten, alltså här:

Närbild av klämringskoppling med mutter redo för att pluggas med Vatette plugg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bara att gänga av den lekande muttrarna och gänga på de som sitter på de nya blandaren.
 
  • Gilla
Medioker hemmafixare
  • Laddar…
Vi fick också med gängtejp med nya kranen, prövade både med och utan men det läckte likt f....b (smådroppar) Iväg till närmaste byggvaruhus och fixade riktiga gummipackningar,. Det har varit tätt nu sedan dess :)
 
nikasp
L Linderödsåsen skrev:
Vi fick också med gängtejp med nya kranen, prövade både med och utan men det läckte likt f....b (smådroppar) Iväg till närmaste byggvaruhus och fixade riktiga gummipackningar,. Det har varit tätt nu sedan dess :)
Låter ju väldigt märkligt. Som skrivet ingen gångtejp och packningar har suttit i de fåtal ggr jag bytt blandare (3).
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vid 1 så kan du plugga klämringskopplingen. Du återanvänder muttern och köper en Vatette plugg i rätt dimension. Om det är 12 mm rör denna:

[länk]


Vid 2 så sätter du istället en huv om du vill det. Om det är en planände så passar huven rakt på med packning. Är det en konisk ände så får du använda din gängtejp. Jag är osäker, har aldrig installerat en diskmaskinsanslutning så jag kan inte standarden.

Blandaren sätter du där dagens blandare är ansluten, alltså här:

[bild]

Bara att gänga av den lekande muttrarna och gänga på de som sitter på de nya blandaren.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det finns ju ett annat sätt att bli av med den gamla diskmaskinsanslutningen också:

Skruva av muttrarna från din Vatette T-koppling, Denna:

[bild]

Köp samma dimension rak koppling. Återanvänd rören med klämringar och muttrarna som sitter på rören och koppla in den raka kopplingen. T ex om rören är 12 mm denna:

[länk]
Kan meddela att det gick felfritt att installera blandaren. Ingen gängtejp och inget läckage.

Diskmaskinsavstängningen får vara lite "on hold" för tillfället eftersom jag bor i innerstan utan bil så det är lite större projekt att åka till bygghandeln. Jag satte bara igen den med lock med packning.

En sista fråga. Det medföljde någon form utav plastbricka (se bild) som ska sitta under bänken mellan själva bänken och metallbrickan. Är den nödvändig? Jag fick inte riktigt den att få plats, så jag skippade den eftersom jag misstänkte att den inte tillförde mer än möjligtvis stabilitet. Det skulle gå att ordna så den får plats med hjälp av något multiverktyg (vilket jag inte har) för att kapa bort en liten bit av spånskivan som sitter där.

Plastbrickan
Triangulär grå plastbricka avsedd som stabiliserande del vid installation av blandare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
då är det bättre att ta bort t-kopplingen och skaffa en bit rör och 2 st klämmringar och sätta ett helt rör från ballofixen upp till mellankopplingen då blir där ett par mindre ställen det kan läcka ifrån

svar på inlägg 7

sen bör du om möjligt höja avloppsslangen till DM skall helst gå upp och vända under diskbänksplåten
 
Redigerat:
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M Medioker hemmafixare skrev:
Kan meddela att det gick felfritt att installera blandaren. Ingen gängtejp och inget läckage.

Diskmaskinsavstängningen får vara lite "on hold" för tillfället eftersom jag bor i innerstan utan bil så det är lite större projekt att åka till bygghandeln. Jag satte bara igen den med lock med packning.

En sista fråga. Det medföljde någon form utav plastbricka som ska sitta under bänken mellan själva bänken och brickan (se bild). Är den nödvändig? Jag fick inte riktigt den att få plats, så jag skippade den eftersom jag misstänkte att den inte tillförde mer än möjligtvis stabilitet. Det skulle gå att ordna så den får plats med hjälp av något multiverktyg (vilket jag inte har) för att kapa bort en liten bit av spånskivan som sitter där.

Plastbrickan
[bild]
Vad bra att det funkade smärtfritt.

Brickan är som du gissar för kranens stabilitet p g a tunn rostfri plåt i diskbänkar. Känns det inte vingligt så duger det nog.
 
  • Gilla
Medioker hemmafixare
  • Laddar…
Claes Sörmland
T tergo skrev:
då är det bättre att ta bort t-kopplingen och skaffa en bit rör och 2 st klämmringar och sätta ett helt rör från ballofixen upp till mellankopplingen då blir där ett par mindre ställen det kan läcka ifrån

svar på inlägg 7
Såga rör, nya stödhylsor och nya klämringar. Och montera klämringskopplingar. Nu begär du mycket av en medioker hemmafixare.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Såga rör, nya stödhylsor och nya klämringar. Och montera klämringskopplingar. Nu begär du mycket av en medioker hemmafixare.
varför inte han klarade av att montera blandaren , såga av en bit stålrör tex är ju inte så svårt
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
T tergo skrev:
då är det bättre att ta bort t-kopplingen och skaffa en bit rör och 2 st klämmringar och sätta ett helt rör från ballofixen upp till mellankopplingen då blir där ett par mindre ställen det kan läcka ifrån

svar på inlägg 7

sen bör du om möjligt höja avloppsslangen till DM skall helst gå upp och vända under diskbänksplåten
Det låter ju som den absolut bästa lösningen men som Claes var inne på ska jag nog undvika några större ingrepp på egen hand då jag är rätt oerfaren.

Angående avloppsslangen till diskmaskinen. Räcker det med att jag sätter en krok eller nåt som håller upp den och sedan leder den till avloppsanslutningen? Av ren nyfikenhet, får jag fråga varför?
 
Claes Sörmland
M Medioker hemmafixare skrev:
Det låter ju som den absolut bästa lösningen men som Claes var inne på ska jag nog undvika några större ingrepp på egen hand då jag är rätt oerfaren.

Angående avloppsslangen till diskmaskinen. Räcker det med att jag sätter en krok eller nåt som håller upp den och sedan leder den till avloppsanslutningen? Av ren nyfikenhet, får jag fråga varför?
Jag var inte helt allvarlig. Det är inte alls svårt att såga rör och skruva på klämringskopplingar. Men jag ska erkänna att för egen del krävdes det mer arbete med självförtroendet än de andra momenten som du redan har genomfört.
 
  • Gilla
Medioker hemmafixare
  • Laddar…
M Medioker hemmafixare skrev:
Det låter ju som den absolut bästa lösningen men som Claes var inne på ska jag nog undvika några större ingrepp på egen hand då jag är rätt oerfaren.

Angående avloppsslangen till diskmaskinen. Räcker det med att jag sätter en krok eller nåt som håller upp den och sedan leder den till avloppsanslutningen? Av ren nyfikenhet, får jag fråga varför?
borde gå att hänga upp med strips + krok eller tex BYGEL FÖR AVLOPPSSLANG (bauhaus.se)
orsaken till att slangen skall hängas upp är att om det blir stopp i vattenlåset så är risken att vattnet rinner ut genom diskmaskinen
 
  • Gilla
Medioker hemmafixare
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.