Jag har hört just från centerpartiskt kommunalråd att prio är att avveckla kärnkraften.
Detta efter att 2016 ha skickat mina synpunkter till kommunledning om de fyra lokala små kraftstationerna i min hemmaå.

Jag hade på några sidor beskrivit problemet med de små kraftstationerna och varför jag tyckte kommunen -som ägare- borde avveckla dem.
 
Mikael_L
När vi ändå är och tassar runt politik här ...
Så tänker jag att jag vill skriva detta:
Det kanske alltid har funnits en viss mindre miljörörelse, det är väl faktiskt troligt.
Men hur man än vrider på det så är den ändå i princip ett rent efterkrigsfenomen, allt tidigare i historien har ingen likhet med dagens miljörörelse ingen likhet i storlek och politisk kraft.

Men efter WW2 så började det som smått, under 50-talet uppstod det t.ex. en mindre rörelse som fokuserade på de nya rönen om kommande klimatförändringar från fossila koldioxid-utsläpp - japp det var känt redan då ...
Det fanns även en del giftskandaler, dammbyggen, förstörelse av jord och mark vid t.ex. gruvnäring, och förstås atombombsprovsprängningar.

Men , men ... den gigantiska bredd som miljörörelsen fick i samband med atomkraft överskuggade allt dittills. I nästan alla västländer växte en enormt stor och bred rörelse upp mot kärnkraft, en rörelse som plötsligt engagerade allt möjligt folk som inte hade brytt sig om något liknande tidigare. Rent organiskt och politiskt så blev kärnkraftsfrågan lite av miljörörelsens heliga graal.

Och just detta färgar situationen fortfarande än idag, förvånansvärt mycket.
* Det går inte att svika "den stora frågan"
* Det går inte att svika alla som ställde upp på den frågan.
* Det går inte att överge den frågan som till stora delar hela rörelsen bygger på.

Så detta är en stor anledning till att kärnkraften aldrig kan bli rumsren, det vore dessutom som att erkänna att man haft totalfel i 50 år.

Nu har klimatfrågan seglat upp som kanske prio 1. Men det kommer ju i konflikt med kärnkraftsmotståndet. Intressant hur man hanterar detta, eller - egentligen- - faktiskt - inte alls hanterar denna konflikt ...
 
  • Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
sunnis
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/pausa-dammsugaren-i-ett-par-dagar-for-klimatets-skull

Nu ska vi undvika att dammsuga i hemmen och använda stora förbrukare kommande dagar då läget är ansträngt.

Vad händer om en av de nuvarande reaktorer behöver snabbt gå ner i effekt pga driftfel? Kan man överhuvudtaget genomföra planerat underhåll på våra befintliga reaktorer? Det var tydligen svårt med 8st reaktorer i drift och det blev ju vid ett tillfälle för något år sedan lite kaos och höga elpriser när ett planerat underhåll gick över tiden och ett uppkommer fel i en annan reaktor.

Vad är kärnkraftens end-game egentligen? Våra nuvarande reaktorer har i bästa fall några decennier ytterligare drift, hur ska detta ersättas om 20-30år när vi inte ens bör dammsuga med 6st reaktorer idag på full effekt. De senaste kärnkraftverken runtom i Europa har tagit ca 20år att genomföra tills de ger full effekt i verken.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
De påstår i inslaget att kyl och frys är de stora elförbrukarna i hemmet så vänder sig uppenbart till lägenhetsinnehavare.
 
C
Magnus E K Magnus E K skrev:
De påstår i inslaget att kyl och frys är de stora elförbrukarna i hemmet så vänder sig uppenbart till lägenhetsinnehavare.
Uppenbarligen...
Sänk temperaturen 3 grader istället så skall vi se på f-n.
 
Den gudomlige komedin Sverige.

Man ska alltså låta bli att dammsuga. Det fick mig att tänka på att fjärrvärmen blir allt dyrare och folk byter från fjärrvärme till värmepumpar - därmed använder mer el.

Om man nu ska ha ett känsligt elnät är det väl bättre att man har låga fjärrvärmepriser så att kunderna inte skaffar alternativ som går på el.

Såg att Göteborgs Energi har tagit bort alla avtal för billigare fjärrvärme så nu kostar det 0,9 kr/kWh om man inte har ett bra avtal sedan tidigare.
 
  • Gilla
hydrolift och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag vill be er att inse att det där med att låta dammsugaren vara ett tag har ingen avsändare. Det är inte Vattenfall, Svenska kraftnät eller regeringen, t.ex som står bakom budskapet. Det är bara ett litet kort inslag i SVT av lite humoristisk prägel.

Visst, ett allvar i botten, dvs att vi snart måste börja bli medvetna om hur vi förbrukar el. Det är nog inte för inte som krav på möjlighet till timdebitering kom för några år sedan. Men just det här inslaget får nog läggas i avdelningen humor.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Ibland är jag sugen på att uppmana till motsatsen... dvs använd mer el och se vad som händer.

Visa konsekvenserna, låt folket inse vad vår ”bekvämlighet” kostar (inte den privata ekonomin alltså).. låt dem se och välja, vad innebär en ransonering, vill vi ha restriktioner på vad vi får använda elen till och inte, på sommaren har vi nog tillräckligt till både pooler och aircobdtions .. men får vi en grym sverigevinter, kommer vi kunna värma upp allt vi vill då? Leva som vanligt, ladda bilarna osv..

Vilka partier kommer sticka fram näsan om/när vi har elbrist? Vad kommer de säga? Lite nyfiken är man..

Vi må exportera en hel del, men så vitt jag vet är vi inte självförsörjande året runt själva .. (dvs om vi skulle klippa alla linor till ”omvärlden”- ja då har vi lite ont om el den mörka kalla vintertiden här..).

:thinking:
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Ibland är jag sugen på att uppmana till motsatsen... dvs använd mer el och se vad som händer.

Visa konsekvenserna, låt folket inse vad vår ”bekvämlighet” kostar (inte den privata ekonomin alltså).. låt dem se och välja, vad innebär en ransonering, vill vi ha restriktioner på vad vi får använda elen till och inte, på sommaren har vi nog tillräckligt till både pooler och aircobdtions .. men får vi en grym sverigevinter, kommer vi kunna värma upp allt vi vill då? Leva som vanligt, ladda bilarna osv..

Vilka partier kommer sticka fram näsan om/när vi har elbrist? Vad kommer de säga? Lite nyfiken är man..

Vi må exportera en hel del, men så vitt jag vet är vi inte självförsörjande året runt själva .. (dvs om vi skulle klippa alla linor till ”omvärlden”- ja då har vi lite ont om el den mörka kalla vintertiden här..).

:thinking:
Jag håller med, önskar nästan en kollaps av elsystemet nu så att MP åker ut innan de kan förstöra mer.
 
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Problemet med avfallet har vi haft sedan dag 1, och framtidens kraftverk kan föbruka avfallet, tänk vad man kan göra om 50 år, kanske kan man få ner halveringstiden ännu mer?
Problemet blir då det ska hämtas upp och användas igen, om jag inte har uppfattat fel så är det inneslutet i sarkofager och nedstoppat i några hål som täppts igen med med lera och betong. Vem ska frigöra denna energi som finns i form av stavar, det är nog en stor nöt att knäcka och ven tar på sig den rollen kan man nog inte i framtiden så lätt
 
H hapazard skrev:
Jag håller med, önskar nästan en kollaps av elsystemet nu så att MP åker ut innan de kan förstöra mer.
Vi stänger alla av vpn och kör elpatron, dammsugare och vattenkokare kl 18 ikväll?
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Mikael_L
Jag tror vi ska ta det på ons morgon i så fall. Då kommer svenska elnätet ha det mycket kämpigt.
 
  • Ledsen
optimum
  • Laddar…
Magnus E K
Det gäller att hänga med i svängarna. Har just nu -13 här, det är på dagen och elen kostar mindre än vad genomsnittliga priset var i juli 2018! (SE3 och 4) Ännu mer odyrt imorgon. Nästa vecka kan bli helt annorlunda igen.
 
På samma vis som vi slipper svälta om det blir missväxt i Sverige kommer vi inte behöva genomleva en svår energibrist även om ”vi” blir oförmögna att producera den energi vi behöver inom landets gränser.

Marknaden kommer se till att vi får el till våra tv-apparater så vi kan se på Netflix och till att värma våra hus och ladda våra bilar med. Det blir bara lite dyrare. Samma marknad kommer dock med samma logik slå ut mycket svensk basindustri genom stigande elpriser.

Och Lorentz Tovatt kommer skrattande twittra att det är bra att marknaden slår ut koldioxidkrävande stålverk (eller vad det nu blir) så att han slipper göra det lagstiftningsvägen.

Svensk kärnkraft och energikrävande basindustri kommer dö som sådana saker brukar – not with a bang, but with a whimper.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tror vi ska ta det på ons morgon i så fall. Då kommer svenska elnätet ha det mycket kämpigt.
Skarmavbild-2020-08-20-kl.-20.16.51.png
 
  • Gilla
  • Haha
Myckling och 13 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.