Vi har ganska nyligen murat om skorstenen eftersom den gamla vittrat sönder. Det innebär att det rasat ner både bruk och tegelbitar med åren i den kanal som köksfläkten är ansluten till. Frågan är!?

1. Skall jag riva delar av innertaket i köket och skafferiet, för att komma åt anslutningen till murstocken, för att i bästa fall kunna rensa upp det som rasat ner. Men med min tur kan man ge sig på att murarna som murade om skorstenen spillt bruk och skapat en effektiv plugg som inte går att få bort efter att jag då rivit 25% av köket.

2. Skall jag ta den lätta vägen och dra ut köksfläkten genom ytterväggen?

Alternativ 1 känns "rätt" men är ett osäkert kort.
Alternativ 2 är lättare, ger bättre utblås men ev. kallras enl belackarna.
 
Hade ut genom vägg i 16 år utan problem, mer än kallrasskydd som kunde låta lite när det blåste nordliga vindar. Och då jag hade kallrasskydd, hade jag inget kallras.
Montera lättåtkomlig så man kan göra rent ibland.
 
  • Gilla
Cider och 1 till
  • Laddar…
Kludden33 Kludden33 skrev:
Kan bli en teknisk dyr lösning om du har träfasad. Om du får en brand i imkanalen kommer du leda den till fasaden istället för en obrännbar skorsten.

Kolla med din lokala sotare vad de anser.
[länk]
Jo brandspjäll & brandisolering blir det men så fasligt dyrt vet jag inte om det blir?
Inte dyrare än nytt innertak, murning & nytt skafferi i alla fall!?
Å andra sidan har vi planerat att renovera köket.
Jag gör allt själv så det blir ju bara marerialkostnad s.a.s.
Ja så här har jag velat fram och tillbaka och under tiden är vi utan fläkt!
 
  • Gilla
Somax
  • Laddar…
Nä det är klart, med tanke på omfattningen är det absolut ett alternativ.
 
  • Gilla
Gearhead
  • Laddar…
BirgitS
Gearhead Gearhead skrev:
2. Skall jag ta den lätta vägen och dra ut köksfläkten genom ytterväggen?
Tänk på att det inte får finnas någon tillufts till något annat rum i närheten av utblåset. Du vill ju inte ha in matos i t.ex. ett sovrum.
 
  • Gilla
Gearhead
  • Laddar…
Imkanalen till vår köksfläkt går först rakt upp till vinden, där den böjer av till norra gaveln. Brandisolering och brandspjäll finns. Det inte så långt från utblåset till husfläktens luftintag, men det har aldrig besvärat oss.
Däremot kommer det ibland in matlukt från våra södra eller norra grannar. Det är så lite att det inte besvärar oss heller.
 
C Cider skrev:
Imkanalen till vår köksfläkt går först rakt upp till vinden, där den böjer av till norra gaveln. Brandisolering och brandspjäll finns. Det inte så långt från utblåset till husfläktens luftintag, men det har aldrig besvärat oss.
Däremot kommer det ibland in matlukt från våra södra eller norra grannar. Det är så lite att det inte besvärar oss heller.
Jag har umgåtts med tanken på att dra ett nytt spirorör inomhus, upp till taket enkom för fläkten. Naturligtvis brandsäkrat isolerat m.m. Men det är inte heller så "bara" eftersom det är ett fönster rakt ovanför på andra våningen och då blir det knepig rördragning med inbyggnad och svårskött i slutändan. Vi får nog vänta till köksrenoveringen och ta ett helhetsgrepp då. Vilket troligtvis innebär att jag ger mig på den igenkorkade murstocken i vredesmod!? :crysmile:
 
  • Gilla
Leju
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.