P
Hej!

Hoppas jag postar på rätt forumdel.

Har idag en klassisk trappa från 70-talet - lackad furu med brun nålfiltmatta nedfäld i stegen och nos som livar med mattan. Stängd trappa. Vangstyckena, räcken, baksida och allt krimskrams ska bli vitt. Vi funderar på att lägga en ny nålfiltmatta med mer tidsenlig färg direkt ovanpå, vika den över nosen och fästa i underkant. Visst tusan borde man kunna limma ny nålfiltmatta ovanpå den gamla? Eller fäster den inte? Har någon gjort en sådan operation innan?

Trappan idag:
Trappa från 70-talet med lackad furu och brun nålfiltmatta på stegen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Patrik
 
L
Sitter den gamla alltså för hårt för att få bort? Det verkar ju spontant enklare att ta bort den gamla och helt enkelt fälla in den nya på samma plats istället för att vika runt kanten och fästa upp undertill, låter som att det kan bli en klumpig kant också tänker jag?
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
L Lärospånet skrev:
Sitter den gamla alltså för hårt för att få bort? Det verkar ju spontant enklare att ta bort den gamla och helt enkelt fälla in den nya på samma plats istället för att vika runt kanten och fästa upp undertill, låter som att det kan bli en klumpig kant också tänker jag?
UGH... neeeeeejjjj. Inte om du inte har obegränsat med tid, tålamod och diverse verktyg. Att riva dän nålfiltsmatta från trappa är Dödens Port för en husägare. Det brukar sluta i tragedi.

Måla nålfilten med surströmming, häll bensin över den och tänd på, massakrera den med jordfräs, dansa naken på Skansen på nationaldagen, gå mot röd gubbe eller sparka små tanter på smalbenen. Men börja inte skrapa limmad nålfiltsmatta vad du än gör. Inte om du är rädd om din psykiska hälsa.
 
  • Haha
Lärospånet
  • Laddar…
P
L Lärospånet skrev:
Sitter den gamla alltså för hårt för att få bort? Det verkar ju spontant enklare att ta bort den gamla och helt enkelt fälla in den nya på samma plats istället för att vika runt kanten och fästa upp undertill, låter som att det kan bli en klumpig kant också tänker jag?
Hela grejen är att vi vill ha trappnosen inklädd. Det ger ett betydligt mer ombonat intryck. Trappnosar brukar ju bli väldigt slitna också, nålfilt håller sig betydligt bättre än vit färg.
 
L
ricebridge ricebridge skrev:
UGH... neeeeeejjjj. Inte om du inte har obegränsat med tid, tålamod och diverse verktyg. Att riva dän nålfiltsmatta från trappa är Dödens Port för en husägare. Det brukar sluta i tragedi.

Måla nålfilten med surströmming, häll bensin över den och tänd på, massakrera den med jordfräs, dansa naken på Skansen på nationaldagen, gå mot röd gubbe eller sparka små tanter på smalbenen. Men börja inte skrapa limmad nålfiltsmatta vad du än gör. Inte om du är rädd om din psykiska hälsa.
Här låter det inte så blodigt men det kanske finns olika lim https://www.byggahus.se/forum/threads/tips-dra-nalfiltsmatta-i-trapp.123505/
 
P pathal skrev:
Hela grejen är att vi vill ha trappnosen inklädd. Det ger ett betydligt mer ombonat intryck. Trappnosar brukar ju bli väldigt slitna också, nålfilt håller sig betydligt bättre än vit färg.
Har klätt steg/trappnosar med svart matta, men efter några år får även de slitage och det kommer betydligt snabbare än den plana ytan. Det skulle varit betydligt enklare om det varit en målad yta att bara tvätta av och på med ett nytt lager färg, ännu bättre med en eknos med lack. Men det är ju en smaksak vad man vill ha.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
L
P pathal skrev:
Hela grejen är att vi vill ha trappnosen inklädd. Det ger ett betydligt mer ombonat intryck. Trappnosar brukar ju bli väldigt slitna också, nålfilt håller sig betydligt bättre än vit färg.
Du har säkert rätt i att den vita färgen kommer att bli sliten så så långt är jag med.

Jag är som du märker ingen nålfiltmatteexpert - men jag har en föreställning om att nålfiltsmattan är rätt styv och därmed inte skulle vika sig snyggt - eller har jag helt fel? Har du en bit som du har testat med?

Om ni är ute efter ombonat och en ny look - kan ni inte skippa nålfilt helt - som i mina öron inte riktigt rimmar med ombonat - och istället sätta en helt annan matta i trappan nu när ni ändå vill ändra grundkonceptet? En så kallad gångmatta - trappmatta?
 
borjerik
Har nu tagit bort den gamla nålfiltmattan från trappstegen. Ett dygn med rejält fuktad nålfilt och byggplast över så var det bara att dra bort den gamla. Tog typ 2 minuter per steg. Mycket tacksamt tips från en mattläggare i Västerås.
 
  • Wow
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
borjerik borjerik skrev:
Har nu tagit bort den gamla nålfiltmattan från trappstegen. Ett dygn med rejält fuktad nålfilt och byggplast över så var det bara att dra bort den gamla. Tog typ 2 minuter per steg. Mycket tacksamt tips från en mattläggare i Västerås.
låg byggplasten bara lös över stegen eller fäste du det på något sätt? Ska själv ge mig på att dra bort befintlig matta och sen lägga på ny.
 
borjerik
Byggtrixx Byggtrixx skrev:
låg byggplasten bara lös över stegen eller fäste du det på något sätt? Ska själv ge mig på att dra bort befintlig matta och sen lägga på ny.
Hej.
Jag sprayade på och såg till att det var tätt i kanterna - typ med böcker o annat så det inte ångade bort. Prova o återkom om hur det gick.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.