Jag har haft en ojordad ip44 bastulampa sedan flera år. Elektriker har dragit in nya kablar inkl jord. Efter första bastubadet blev det fuktigt och säkringen gick efter ett par timmars bastu.

Jag kan notera en liten reva i isoleringen för jordkabeln, är det tillräckligt för att vara orsaken? Ska jag byta till en jordad armatur?
 
  • En öppen bastulampa monterad på trävägg med synliga kablar och liten reva i jordkabelns isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För det första var det säkringen eller jordfelsbrytaren som löste ut?

Exakt vad är det som ligger på den aktuella säkringen? (Om det var en säkring som löste)

Exakt vad var det för eljobb som gjordes samtidigt som det drogs nya trådar till bastulampan?

Om det var JFBn som löste ut, vad är det som ligger på den?
 
Om det var säkringen som löste och det sitter en glödlampa i armaturen så förekommer det att det blir kortslutning i glödlampor och säkringen går hädan. (Har varit med om detta 2 ggr)

Protte
 
För det första var det säkringen eller jordfelsbrytaren som löste ut?

- det var jordfelsbrytaren.

Exakt vad är det som ligger på den aktuella säkringen? (Om det var en säkring som löste)


Exakt vad var det för eljobb som gjordes samtidigt som det drogs nya trådar till bastulampan?

- På samma säkring finns en frys som inte fick ström, hur han löste det vet jag inte. Sen fixade han lösa kablar efter en lampa som hängde i matkällaren, allt som i samma grupp som bastulampan, som fungerade när han lämnade huset och fram till ett par timmar efter första bastubadet.

Om det var JFBn som löste ut, vad är det som ligger på den?

- frys, lampa i källare, lampa i bastu, lampa utanför bastu, två lampor i tvättstugan.
 
Ta flera bilder på gruppcentralen och på gruppförteckningen.

När en jordfelsbrytare (JFB) löser ut så kan felet ligga var som helst i den/dom grupper (säkringar) som ligger på aktuella JFBn.

Det låter väldigt lite saker att ligga på en JFB.
 
Brytaren på bild 2 är den som utlöses.
Tror inte att gruppförteckningen riktigt stämmer.
 
  • Två elcentraler på en vägg med flera säkringar, en av brytarna utlöst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En FI-brytare märkt "Condor HPFI 66" i ett elskåp med omkopplaren i "ON"-läge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eldistributionsskåp med utlöst huvudsäkring 16A och etikett från VB ELNÄT.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elmätarskåp med en varningsetikett och synlig energiförbrukning på displayen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en elcentral med en handskriven gruppförteckning över säkringar och brytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ju fler saker på jfb, tex bvp, två tvättmaskiner, torktumlare. Ovan nämnda saker är det som är på samma säkring som bastulampan
 
Eftersom JFBn täcker hela gruppcentralen så kan jordfelet finnas precis var som helst.
Men eftersom det uppkom vid användning av bastun så är själva bastuaggregatet en het kandidat.
 
Aggregatet går igång utan problem, likaså allt annat i källaren. Du tror inte att det är lampan då som som är boven när det bara är den som utlöser?
 
Gick det att återställa JFBn direkt?
Vad slog ni ifrån för att kunna återställa JFBn?
Fortsatte ni att basta?

Du behöver kolla upp exakt vad som ligger över JFBn.
Ta och slå ifrån JFBn och kontrollera vad som fungerar.

Att låta tvättmaskinen ligga utanför JFBn är egentligen ganska dumt.


Edit: Du menar att lampan fortfarande löser ut JFBn? Även när bastuaggregatet är avstängd?
Om den gör det så är det installationsfel någonstans, typ mellan lampknappen och lampan. Syns inget jordfel i lampan, ”spegeln” har ingen kontakt med fas eller nollan, så även om jordtråden skulle ha kontakt med ”spegeln” så ska inte JFBn kunna lösa ut.
 
Redigerat:
Demmpa Demmpa skrev:
Gick det att återställa JFBn direkt?
Vad slog ni ifrån för att kunna återställa JFBn?
Fortsatte ni att basta?

Du behöver kolla upp exakt vad som ligger över JFBn.
Ta och slå ifrån JFBn och kontrollera vad som fungerar.

Att låta tvättmaskinen ligga utanför JFBn är egentligen ganska dumt.


Edit: Du menar att lampan fortfarande löser ut JFBn? Även när bastuaggregatet är avstängd?
Om den gör det så är det installationsfel någonstans, typ mellan lampknappen och lampan. Syns inget jordfel i lampan, ”spegeln” har ingen kontakt med fas eller nollan, så även om jordtråden skulle ha kontakt med ”spegeln” så ska inte JFBn kunna lösa ut.
Allt funkade utan problem, jag har för mig att jag stängde av bastun och satt en stund i eftervärmen innan det sa poff. Det blev mörkt i hela källaren och jag ville främst få tillbaka ström till frysen. Brytaren satt stenhårt till jag slog av strömbrytaren till bastulampan.

Ja precis, lampan slår ut brytaren även om aggregatet är avstängt. Aggregatet funkar så länge inte lampa. Är igång. Den slår ut brytaren oavsett vad som är eller inte är igång. Har inte provat att stänga av bvp och provat lampan samtidigt..

Jag tror inte att tvättmaskinen är utanför jfb, det var absolut inte tanken ialf. Som du märker är detta inte precis min starkaste punkt och tack för att du tar dig tid!
 
Det låter ju som att felet är relaterat till denna bastulampa. Det går dock inte att se något på bilderna, utan det kan vara en dolt isolationsfel i väggen. I värsta fall har felaktig ledningsdragning medfört att kablarna smält av värmen från bastuaggregatet. Så du får nog reklamera detta hos elfirman, om deras jobb gjordes nyligen.
 
J
Vad händer om du skruvar ur lampan och slår till brytaren, löser JFB ut då också?
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
J jnse skrev:
Vad händer om du skruvar ur lampan och slår till brytaren, löser JFB ut då också?
Den löser ut även utan lampa
 
  • Gilla
jnse
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det låter ju som att felet är relaterat till denna bastulampa. Det går dock inte att se något på bilderna, utan det kan vara en dolt isolationsfel i väggen. I värsta fall har felaktig ledningsdragning medfört att kablarna smält av värmen från bastuaggregatet. Så du får nog reklamera detta hos elfirman, om deras jobb gjordes nyligen.
Kan en liten reva i kabeln vara orsaken?
Ja, jobbet gjordes i slutet av november, ska höra med dem.
 
  • Öppen ljusarmatur med synlig grön och gul kabel ansluten till en orange WAGO-koppling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.