Så här ser det ut ovanifrån. Tre spolbrunnar för spillvattnet. En brunn dit dränering och dagvatten ska kopplas. Det är ganska stort fall därifrån till anslutningspunkten och jag ser ingen direkt möjlighet för dagvattennivån att komma upp så högt så det känns ganska säkert att strunta i en separat brunn med pump för dräneringen. Den har dessutom 160 anslutning till kommunala dagvattnet så jag hoppas det ska vara okej.
 
  • Ovanifrån vy av grävd mark med tre rörspolbrunnar och blå dräneringsrör mot brunnen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jotsat och 1 till
  • Laddar…
L
Det blir nog bra det här , nu när du inte behöver vara grävling ned till 1,5 meter inomhus när den dagen kommer
 
  • Gilla
Joellernej
  • Laddar…
Hur gick det?
 
  • Gilla
Pyroholic
  • Laddar…
Jo, jag drog in ett tredje rör, man ser det på bilden ovan (röret längst till höger, går in vid samma ställe som vattnet). Det röret ligger än så länge pluggat och oanslutet en bit under garagegolvet... Jag har inte kommit längre i att ansluta det, men de existerande anslutningarna fungerar tack och lov än så länge. Så det får bli till sommaren (någon sommar, än så länge oklart vilken, huset ska målas om också. Och köket renoveras. Och pannrummet föras om... osv). Men nu har jag iaf ett rör att koppla mig mot, när jag kommer mig för.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Tack

Står inför ett mindre men liknande problem fast tvärt om.
Vill byta en gammal brunn och de ingjutna PVCrören från tidigt 70 tal och då är det ”lika bra ”att byta ut resten i källaren och lägga nytt till strax utanför källarväggen.

Huset sår på berg och det är sprängt men vem vet hur djupt det ligger utanför väggen.
Spolbrunnen 3-4m från vägg indikerar oroväckande djupt, se bild.

Har du några tips?

Husets hörn med öppen källardörr och gräsmark markerad med röd cirkel vid en potentiell djup brunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på en källares hörna med rörinstallation, inklusive PVC-rör och vattenledningar, mot en berggrundsvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
J Joellernej skrev:
Någon gång kommer jag att behöva bila upp och byta avloppen ifrån stammarna inne. Det är flera golvbrunnar som ska/kan/bör(?) kopplas bort, och betongen är i dåligt skick i flera rum, så jag tänker mig att man gjuter om golven i samband med det. Men jag hade hoppats att kunna skjuta på det projektet något/några år eftersom vi har andra saker som jag tänkte skulle göras innan.
Jag vet att det går att relina avloppsrör, men det kanske bara gäller stålrör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.