Vi stycka av mark från en bonde och bygga hus på. Är det någon som vet om det finns färdiggjorda kontrakt för sånt eller ska vi skriva ett eget. Är det då något speciellt som man ska tänka på att ha med.
 
Det är ganska mycket du bör tänka på innan du skriver kontrakt. Börja med att kolla med kommunen om du över huvud taget får lov att bygga på marken - det är alls inte säkert! Om de inte verkar avogt inställda kollar du vilka krav som gäller för vatten/avloppsanläggningar. Checka tillgång till elnät kan också vara bra. Kan vara intressant om Telia vill ha 50.000 för uppkoppling till telenätet ... Kolla med länsstyrelsen om ev fornminnen på/i närheten av tomten.

Först därefter kan du börja tänka på kontrakt - och i detta skall ändå finnas med passusen 'såvida bygglov beviljas' - för att köpet skall kunna återgå om du får problem senare.
 
tack för ditt svar. Från kommunen sida är det redan okej. Vi har träffats vid flera tillfällen och dom har till och med varit ute och tittat på marken. Dom ser inga hinder för ett bygge där och nu väntar dom på att vi ska göra klart köpet. Det jag funderar på är hur man gör då, hur den nuvarande markägaren (av den föredetta kohagen) och jag gör upp praktiskt. Behöver vi endast ett kvitto på köpesumman eller?
 
Jag vet inte vad som behövs vid en avstyckning. Men det är ett fastighetsköp, då räcker det definitivt inte med bara ett kvitto. Det skall finnas ett köpebrev som registreras vid inskrivningsmyndigheten så att du kan få en lagfart. Det faktum att det samtidigt är en avstyckning gör att det blir något moment mer än vid ett vanligt köp (vet inte exakt).

Ett enkelt och troligen billigt sätt att få hjälp med detta är att du ber banken hjälpa dig med lämpliga dokument. Om det finns några som helst "konstigheter" typ bygglovsvillkor för köpet eller liknande så bör du anlita en jurist som upprättar ett köpekontrakt (dsv lita inte på banken om det finns några konstigheter i affären).

Tänk också på att det är inte alltid som lantmäteriet styckar efter just den gräns som ni kommit överens om. Så det kan finnas oväntade jokrar runt avstyckningen. Kan vara lämpligt att villkora köpet med att den avstyckade tomten skall ha en viss yta (inom ett fönster ex. +/- 10%).
 
Du bör snarast upprätta avtal om köp av fastighet under nybildning.

Avtalet har i princip samma formkrav som vid vanligt fastighetsköp. Ni ska alltså ange köpeskilling plus vem som säljer och vem som köper. Eftersom fastighetsbeteckning saknas får ni definiera objektet som "avstyckning från fastigheten X", och på en karta rita in de blivande gränserna ungefär där ni vill ha dem (ytan i avtalet får inte avvika mer än plusminus fem procent från den färdigbildade fastigheten).

Till avtalet lägger ni lämpligen också ett villkor att köpet inte fullföljs ifall lantmäteriet inte medger avstyckningen, eller kommunen inte meddelar positivt förhandsbesked för bygge av enbostadshus.

Istället för att leta efter standardavtal tycker jag att du ska kontakta lantmäteriet för att få hjälp.
 
Du kan ta kontakt med en fastighetsmäklare och be dem hjälpa er med alla papper. Det kostar en slant men det kan det vara värt.
På vilket sätt är det OK med kommunen? Har du fått ett godkänt förhandsbesked? Det var en hiskelig byråkrati när jag styckade av min tomt. Avloppstillstånd, intyg från vägföreningen, bygglov etc. Kontaktet var skrivet så att köpet gick tillbaka om vi inte hade fått bygglovet eller avstyckningen godkänd.
 
vi har haft en träff vid marken där både en man från kommunen bygg, en från lantmäteriet och en kvinna från kommunen som har hand om vatten och avlopp var med. Dom gav positivt besked då, det betyder väl positivt förhandsbesked och de väntar på att vi ska göra upp affären med bonden och ansöka om egen uppfart hos vägverket.
 
Det lät ju positivt, men tänk på att det är vad du har på papper som gäller, inte vad en enskild tjänsteman kan ha sagt.
 
Det är ju alltid bra att de är med på noterna, men ett förhandsbesked är en formell handling, ett beslut. Man kan säga bygglov "light". Men det faktum att du fått ut dessa tjänstemän att titta tyder ju på att du har någon form av process igång om bygglov eller förhandsbesked.

Det kan vara en finess att ha villkor om förhandsbesked även i ditt fall efterssom även om kommunen ger dig ett positivt förhandsbesked så kan det överklagas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.