En detaljfråga, garagedörrarna kommer ju bli rejält tunga. Skulle vilja ha gångjärn som går att justera både in/ut, och upp/ned. Hittade dessa (ganska fula) på bauhaus. De fanns som demo, men de säljer dem inte längre och de visste inte vem som levererade dem. Vet ni vem som gör dessa? Eller annan lösning?
 
  • Justerbara gångjärn monterade på en röd träplatta som demoprodukt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Alltså, håller ni på med någon sorts museum ?

Protte
 
  • Gilla
  • Haha
leffeisala och 1 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Alltså, håller ni på med någon sorts museum ?

Protte
Eh...Nej. :rofl: Vill ha kul, för så lite pengar som möjligt. (y)
 
  • Gilla
sallad och 3 till
  • Laddar…
9 9999 skrev:
En detaljfråga, garagedörrarna kommer ju bli rejält tunga. Skulle vilja ha gångjärn som går att justera både in/ut, och upp/ned. Hittade dessa (ganska fula) på bauhaus. De fanns som demo, men de säljer dem inte längre och de visste inte vem som levererade dem. Vet ni vem som gör dessa? Eller annan lösning?
Går ju att göra en likvärdig konstruktion med en platta invändigt på dörren och slitsar i träet (som täcks av plåten på utsidan) där du gör den justerbar, och sen likadant med gångjärnsdelen i karmen, genomgående gängstång som de justerar utsticket genom karmen med..
 
  • Gilla
leffeisala
  • Laddar…
Garagedörrar som är stora kommer detta järn inte kunna hålla, samt hur ska det justeras, den nedre delen är fast och den övre med den snutjulle till justerbult ska hålla hela dörren, tveksamt. Fanns det med längre utlägg med, en stor dörr av garagemodell behöver minst 70 80 cm dörrfäste för att hålla dörren.
 
9 9999 skrev:
En detaljfråga, garagedörrarna kommer ju bli rejält tunga. Skulle vilja ha gångjärn som går att justera både in/ut, och upp/ned. Hittade dessa (ganska fula) på bauhaus. De fanns som demo, men de säljer dem inte längre och de visste inte vem som levererade dem. Vet ni vem som gör dessa? Eller annan lösning?
Häng dit dörrfoder och omfattningar och gångjärn i dörrhålet.
Sen bygger du dörrarna på plats.
 
  • Gilla
9999
  • Laddar…
Den på bilden var absolut i minsta laget, men principen. Man kan ju tycka att belastningen på övre gångjärnet på en lång och förhållandevis låg grind måste bli väl så stort. Så mitt behov borde inte var helt unikt. Samma önskan om justering borde även finns för grindar, som ger sig vartefter åren går.
 
En kollega till mig byggde ramarna i metall och fäste sedan trä på dessa..

Då hade ni ju sluppit att dörren ger med sig..
 
  • Gilla
9999 och 1 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
En kollega till mig byggde ramarna i metall och fäste sedan trä på dessa..

Då hade ni ju sluppit att dörren ger med sig..
Så gjorde jag åxå, kostnad för garagedörrar 1000sek.
 
  • Gilla
9999 och 1 till
  • Laddar…
A
Det spelar ju inte så stor roll att bräderna är raka, då skarven täcks av en locklist. Blanda bredder som sagt tidigare, och såga locklisten med anhåll på cirkelsåg 35mm. Då blir de sådär lagom bra och krokiga när de får ligga till sig. Jag skulle skippa fasen helt på dom, men ska du ha en så dra ett drag med en elhyvel. Jag skulle gjort så på vår lada, men sen blev jag lat och satt dubbelfasspont. Ångrar mig lite faktiskt.
 
  • Gilla
nikasp och 1 till
  • Laddar…
mowatom skrev:
Det spelar ju inte så stor roll att bräderna är raka, då skarven täcks av en locklist. Blanda bredder som sagt tidigare, och såga locklisten med anhåll på cirkelsåg 35mm. Då blir de sådär lagom bra och krokiga när de får ligga till sig. Jag skulle skippa fasen helt på dom, men ska du ha en så dra ett drag med en elhyvel. Jag skulle gjort så på vår lada, men sen blev jag lat och satt dubbelfasspont. Ångrar mig lite faktiskt.
[bild]
Precis, jag tänker att jag sätter upp brädorna först, såklart rakt, sedan kan man ju enkelt experimentera med sneda locklister för att se om det blir ”levande” eller ”herre gud!”. Generellt tror jag att hyveln blir ett bra verktyg för att göra alla standarträdetaljer mera levande. Tänker främst då på detaljer som dropplister, dörrar, foder etc.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Här är en bild på fasaden på den tillbyggnad vi gjorde för ett par år sedan. Vi varvade brädor 195 och 170. Ser absolut ok ut. Verkligen. Men jag kan bli lite störd på regelbundenheten ändå. Därför är jag inne på att ha 3 bredder, och blanda slumpvis, på ladan. Blir ju än viktigare när höjden och därmed ytan ökar.
 
  • Fasaden på en tillbyggnad med röda brädor i olika bredder, snöig mark och två vägglampor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Magnus E K och 6 till
  • Laddar…
På temat lockläktpanel. Har hört att man ska spika brädorna med bara 2 spik, en längst upp och en längst ned. Mitt på. Sedan spikas locklisten med en spik vid varje spikläkt, cc600. Så kan brädan röra sig precis som den vill där bakom, speciellt om man förborrar med större borr än spik. Låter ju rimligt, men då vill man ju vara säker spiken är galvad i alla fall :geek:
 
Lador brukar som sagt inte ha lockläkt. Om du är orolig för vattentätheten kan du göra omvänd lockläcktpanel.
stomkompl-staende-panel-bild1-v08_luft.png

Om du sätter lockläkt så gör tjockleken (djupet från fasad) mycket för utseendet. Ändre hus har ofta tunnare läkt. Det ger ett helt annat, och mycket snyggare, uttryck än den typ av läkt som oftast används nuförtiden. Huset tenderar, framförallt om det är litet, att se grovhugget och lite "taggigt" ut med samtida läkt.
 
  • Gilla
Silver78 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.