Hej!

Vi har ett hus från 1938 som är 64kvm plus 64kvm källare. Det är för litet för oss och vi vill höja taket så att vi får 1,5-plan samt göra en attefallstillbyggnad samt attefallstakkupa.

Höjningen av taket är godkänt av Stadsbyggnadskontoret, även attefallsåtgärderna räknat på ökning av kvadratmeter, men det som krånglar till det för oss är de strikta attefallsreglerna; att det krävs slutbesked på själva taklyftet innan vi får börja bygga attefallstillbyggnaden och attefallstakkupan. För ett slutbesked krävs färdig fasad, färdigt tak, takavvattning, samt isolering på insidan. I praktiken innebär det att vi måste riva stora delar av det nya taket som vi precis har byggt när vi vill göra attefallsåtgärderna. Detta är såklart både kostsamt och extremt resursslösande.
Arkitektoniska skisser av ett hus som visar olika steg i en planerad ombyggnad och taklyft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi kommer alltså behöva dela upp bygget i tre etapper:
etapp 1: bygglov för höjning av tak
etapp 2: attefallstillbyggnad + attefallstakkupa
etapp3: Bygglov fasadändring från befintlig plåtfasad till träfasad och ny fönstersättning

Vi funderar på möjliga sätt att göra det här smart, så att så mycket av tid och material kan sparas.
Är det någon som gjort något liknande och hittat ett resurseffektiva sätt att bygga klart taket och sedan bygga om?

Vi tänker spontant att vi får dimensionera nockbalkar och takstolar för den slutliga versionen av huset, så att vi åtminstone kan återanvända materialet. Men vi tar tacksamt emot tips på hur vi rent byggtekniskt gör detta på bästa möjliga sätt. T.ex. montera isär halva taket bit för bit och sedan kapa till allt till rätt dimensioner och bygga ihop igen, eller går det på något sätt att ”fälla upp” halva taket som ett paket?

Tack på förhand för era tips!
 
Har ni pratat med kommunens handläggare? Det du nämner att lagen kräver denna ordningen är rätt men många kommuner tillåter ändå att man gör flera åtgärder samtidigt.
 
Hej, jag fick för ca 4 år sedan igenom Attefallstillbyggnad (15 kvm), taklyft och byte av fasadbeklädnad i samma beslut. Det blev dock två olika startbesked - och separata kostnader (en för bygglovsregler, en för Attefallsdelen). Gäller Stockholms stad.

Så ett samtal med bygglovsenheten rekommenderas!

Om de trilskas förstår jag inte varför åtminstone 1 och 3 i dina punkter inte skulle kunna slås ihop och göras samtidigt (taklyftet och plåt-till-trä-bytet). Det kan ju enkelt bakas in i en bygglovsansökan.

Lycka till!!
 
Varför inte söka bygglov för allt?
 
H huggan skrev:
Har ni pratat med kommunens handläggare? Det du nämner att lagen kräver denna ordningen är rätt men många kommuner tillåter ändå att man gör flera åtgärder samtidigt.
Ja, vi har pratat med kommunens handläggare. Sen 2020 går kommunen (kommunerna?) inte längre med på att göra undantag från att kräva slutbesked innan attefallsåtgärder. Handläggarna förstår också resursslöseriet i detta, men ny praxis säger de.
 
Ok, surt i så fall.

Vad är anledningen till att ni kör på Attefallsspåret? Tillåter DP enbart en våning? Slutbilden ser ut att vara två våningar och jag har svårt att se att det bara är en kupa som skiljer bild 2 och 3? Med reservation för att jag är dålig på att tolka ritningarna
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
backstad backstad skrev:
Hej, jag fick för ca 4 år sedan igenom Attefallstillbyggnad (15 kvm), taklyft och byte av fasadbeklädnad i samma beslut. Det blev dock två olika startbesked - och separata kostnader (en för bygglovsregler, en för Attefallsdelen). Gäller Stockholms stad.

Så ett samtal med bygglovsenheten rekommenderas!

Om de trilskas förstår jag inte varför åtminstone 1 och 3 i dina punkter inte skulle kunna slås ihop och göras samtidigt (taklyftet och plåt-till-trä-bytet). Det kan ju enkelt bakas in i en bygglovsansökan.

Lycka till!!
Hej!
För 4 år sen funkade det. Vi har också grannar som gjort liknande för 2 år sen. Men sen 2020 går är det ny nationell praxis säger de. Tror det var någon kommun som blev stämd under 2020, som fick dem att skärpa till det, men är inte helt säker. Handläggarna säger iallafall blankt nej, även om de förstår resursslöseriet i det hela.

Fasadbytet behöver vi vänta med eftersom gaveln på huset kommer höjas ytterligare när vi höjer med attefallstillbyggnaden. Annars skulle vi behöva slutföra en träpanel först, sen bygga attefallaren och skarva för en fortsättning av träpanelen på gavlarna. Vi vill undvika den skarven.
Vi tänker också att det är snabbare att sätta en random plåt på överdelen av gavelfasaden för att få slutbeskedet, än att göra hela fasad och fönsterändringen helt färdig innan slutbeskedet, för att få sätta igång snabbt med attefallaren.

tack för lyckönskningar. De lär behövas :)
 
backstad backstad skrev:
Ok, surt i så fall.

Vad är anledningen till att ni kör på Attefallsspåret? Tillåter DP enbart en våning? Slutbilden ser ut att vara två våningar och jag har svårt att se att det bara är en kupa som skiljer bild 2 och 3? Med reservation för att jag är dålig på att tolka ritningarna
ja, DP tillåter endast 1,5plan. Vi tänker oss en attefallstillbyggnad som höjer framsidefasaden till två våningar och en attefallstakkupa på halva taket på baksidan. Syns kanske bäst på sidovyerna eller på bifogad pdf.
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Varför inte söka bygglov för allt?
För att detaljplanen endast godkänner 1,5planshus, så vi behöver attefallarna för att få till bra totala kvm på huset.
 
Kanske kanske kan vi få till en kontrollansvarig och/eller bra handläggare som i praktiken ändå hittar något kryphål för att göra processen snäppet smidigare, trots att kommunen säger att det är omöjligt, men vi behöver ändå ta höjd för att bygga helt tak o fasad först, för att sen riva och bygga om.

Vi funderar t.ex på att i etapp 1 sätta billigaste möjliga takbeklädnad (papp ?) och sen i etapp 2 lägga plåt ovanpå det, då vi vill ha plåt som slutmaterial på taket. Är det någon som vet om det går att lägga plåt direkt på färdigt papptak?
 
E Empepe skrev:
Kanske kanske kan vi få till en kontrollansvarig och/eller bra handläggare som i praktiken ändå hittar något kryphål för att göra processen snäppet smidigare, trots att kommunen säger att det är omöjligt, men vi behöver ändå ta höjd för att bygga helt tak o fasad först, för att sen riva och bygga om.

Vi funderar t.ex på att i etapp 1 sätta billigaste möjliga takbeklädnad (papp ?) och sen i etapp 2 lägga plåt ovanpå det, då vi vill ha plåt som slutmaterial på taket. Är det någon som vet om det går att lägga plåt direkt på färdigt papptak?
Det beror på vad du menar för plåt? Men visst all plåt GÅR att lägga utan läkt, men jag skulle istort sätt bara lägga bandtäckning(möjligtvis klicktak) utan läkt
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Det beror på vad du menar för plåt? Men visst all plåt GÅR att lägga utan läkt, men jag skulle istort sätt bara lägga bandtäckning(möjligtvis klicktak) utan läkt
Sorry, lite otydlig. Jag menade klicktak. Går det lägga på ett papptak? Dvs, inte underlagspapp utan ytpapp?
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Varför inte söka bygglov för allt?
Har nu svarat på detta i andra svar. Det hade varit smidigast, men vi behöver göra fasadändringen efter total takhöjning.
 
E Empepe skrev:
Sorry, lite otydlig. Jag menade klicktak. Går det lägga på ett papptak? Dvs, inte underlagspapp utan ytpapp?
Det går absolut, finns väl en liten risk att skarvarna lyser igenom. Vissa hävdar att det är för grov yta på ytpapp, har inte läst någon instruktion för klicktak så vet inte vad som gäller där..
Dock tror jag att det inte är helt enkelt på er takkonstruktion att få ihop det snyggt.
 
  • Gilla
Empepe
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Det går absolut, finns väl en liten risk att skarvarna lyser igenom. Vissa hävdar att det är för grov yta på ytpapp, har inte läst någon instruktion för klicktak så vet inte vad som gäller där..
Dock tror jag att det inte är helt enkelt på er takkonstruktion att få ihop det snyggt.
ok, ska kolla en instruktion då. Vilken del av takkonstruktionen gör det svårt att få till det snyggt tänker du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.