Renoverar min källare och noterat att fukt tränger in i hörnorna ovanför marken. Bilden visar hörnan utifrån och på insidan fotograferad 2021-02-05 (minus ute och ca 18grader i källaren). Det är likadant i alla hörnor med varierande grad av fukt. Dräneringen är korrekt genomförd och inga problem med fukt där marken börjar.

Beror detta på dålig ventilation?
Eller att huset som är från 20-talet har ett konstruktionsfel i varje hörna?
Att varmluft läcker ut och möter den kalla vinterluften och fukt uppstår i väggen?

Hur åtgärdar man detta bäst?

Jag hoppas att en bra ventilation löser grundproblemet men vore intressant höra vad ni experter säger.
 
  • Kombinerad bild av fuktskador i en källarhörna, inifrån och utifrån, med synliga fuktmärken och snö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen ventilation alls?
 
Fuktig inomhus luft kondenserar på kalla ställen.
Marken isolerar undertill och över marken blir det då kallare och där har du problemet.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ingen ventilation alls?
självdrag ut via kanal i skorsten (drar luften fint ut) och in via ventiler i källaren just nu. När badrum och tvättstuga är på plats kommer det finnas självreglerande fuktfläktar för suga ut fukten. Så svar ja det finns "lite" ventilation
 
A Argastesnickaren skrev:
Fuktig inomhus luft kondenserar på kalla ställen.
Marken isolerar undertill och över marken blir det då kallare och där har du problemet.
exakt det jag misstänker. Hur åtgårdar man det bäst? Dvs går det att ventilera bort? Eller ska man "isolera" på ovansidan i varje höran bli ju inte så snyggt eller behöver man bila ut en del av varje hörna och isolera?
 
Ett gammalt hus har ofta lite fukt i källaren.
Enklaste sättet är att sätta en avfuktare där.
Den drar lite ström men det omvandlas till värme också så blir bara bättre.
Köp, hyr eller låna en vecka så brukar klimatet att bli mycket bättre.
Enkelt billigt att prova så brukar mycket av den lite fuktiga källardoften försvinna.
 
A Argastesnickaren skrev:
Ett gammalt hus har ofta lite fukt i källaren.
Enklaste sättet är att sätta en avfuktare där.
Den drar lite ström men det omvandlas till värme också så blir bara bättre.
Köp, hyr eller låna en vecka så brukar klimatet att bli mycket bättre.
Enkelt billigt att prova så brukar mycket av den lite fuktiga källardoften försvinna.
Jag tror att detta inte är en lösning för mitt problem. Det är något med "kallras" och när varm + kall luft möts som det uppstår fukt och endast i hörnorna. Jag har flertal sensor i källaren och mäter RH hela tiden och genom att detta uppstår lokalt i hörnorna vill jag förstå grundorsaken och därefter sätta in rätt åtgärd för att bygga bort problemet. Kan också säga jag har luftavfuktare som gjorde jobbet bra vid gjutning av bottenplattan. Som exempel har jag ny kört byggfläktar i en hörna och det blir torrt och fint. Men en dag senare kommer fukten tillbaka om jag stänger av värmen. Har också kört luftavfuktaren och det hjälper föga. Blir väldigt lite vatten då det är ganska torrt i källaren denna årstid.
 
Finns det stuprör med lövsilar på alla hörn?
 
A ati skrev:
Finns det stuprör med lövsilar på alla hörn?
självklart! Visa av hörnen är det inget stuprör till och samma sak på dessa.
 
Upptäckte samma sak i ena rummet jag håller på att göra iordning. Samma sak där, det är över marknivå som det är fuktigt. Allt ser okej ut på utsidan så är också nyfiken på åtgärd. Dock har det inte varit sådär fuktigt på ett tag men märks att det är fuktigt just i det hörnet ibland.
 
  • Vägghörn med fuktmärken över sockeln, i ett rum under iordningställande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur kall blir ytan? Ni kan ju räkna på ifall det är lönt att pula på med ventilation och ifall den får ner luftfuktigheten under daggpunkten för ytan. Annars är det väl bara att isolera utsidan som gäller alternativt luftavfuktare eller beklä insidan enligt konstens alla regler, stålreglar, luftspalt et al.
 
King Average King Average skrev:
Hur kall blir ytan? Ni kan ju räkna på ifall det är lönt att pula på med ventilation och ifall den får ner luftfuktigheten under daggpunkten för ytan. Annars är det väl bara att isolera utsidan som gäller alternativt luftavfuktare eller beklä insidan enligt konstens alla regler, stålreglar, luftspalt et al.
Precis, lite detta typ av svar jag eftersökt och stärker min tanke om att försöka bygga bort problemet med hjälp av primärt ventilation och i andra hand isolera utsidan. Tack!
 
H hedstrom skrev:
Upptäckte samma sak i ena rummet jag håller på att göra iordning. Samma sak där, det är över marknivå som det är fuktigt. Allt ser okej ut på utsidan så är också nyfiken på åtgärd. Dock har det inte varit sådär fuktigt på ett tag men märks att det är fuktigt just i det hörnet ibland.
ja detta känns igen. Hur gammalt är ditt hus? Mitt är från 20-talet och källaren var tills nu ej fixad så har aldrig noterat fläckar eftersom den var en råkällare.
 
J D J D skrev:
Renoverar min källare och noterat att fukt tränger in i hörnorna ovanför marken. Bilden visar hörnan utifrån och på insidan fotograferad 2021-02-05 (minus ute och ca 18grader i källaren). Det är likadant i alla hörnor med varierande grad av fukt. Dräneringen är korrekt genomförd och inga problem med fukt där marken börjar.

Beror detta på dålig ventilation?
Eller att huset som är från 20-talet har ett konstruktionsfel i varje hörna?
Att varmluft läcker ut och möter den kalla vinterluften och fukt uppstår i väggen?

Hur åtgärdar man detta bäst?

Jag hoppas att en bra ventilation löser grundproblemet men vore intressant höra vad ni experter säger.
Typiskt fall där vattnet i första hand kommer utifrån och uppifrån. Man ser tydligt att regnvatten från det öppna stupröret kommer att skvätta ner kring hörnet.

Dränering hjälper inte ett dugg där, den tar ju hand om vatten nerifrån.

Sedan tillkommer effekten att fuktig inomhusluft kondenserar där det är kallast, dvs i hörnen ovan mark.

Bättre stuprörslösning som åtgärd nr 1, och räcker inte det så testa avfuktare inomhus och utvändig isolering av grunden.
 
J D J D skrev:
Precis, lite detta typ av svar jag eftersökt och stärker min tanke om att försöka bygga bort problemet med hjälp av primärt ventilation och i andra hand isolera utsidan. Tack!
Jag räknade ut min dagpunkt med sensor som har haft average på 20,65' och 60,92RH. Det blir 12.85 grader och ska nu sätta en sensor på väggen för att se vilken temp det är exakt en av hörnorna där det bildas fukt. Om temperaturen på väggen är över det kommer det bli ånga och vatten på väggen. Då gäller det att jag får igång ventilationen tänker jag. Tacksam för svar som bekräftar :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.