Vi har ett gammalt torp i Stockholms skärgård och tänkte nu bygga till en klassisk svensk lada.
Budgeten är mycket tajt. Hade vi mer pengar så skulle vi byggt en större lada helt enkelt :geek:
Men hur gör man för att få ladan att se gammal ut utifrån? Har ni något exempel på någon som lyckats med detta konststycke?

några punkter är redan fastslagna:
-Gjuten platta.
-Måtten 9x18m, typ 9-10m till nock. Takvinkel 45.
- Kortänden kommer att få två stora svarta pardörrar som blir 2 garageinfarter. 3,5x3,5m. Byggda på plats såklart. Hakgångjärn osv.
övrigt är fritt.
Fönster köper vi begagnade utan karm. Små, och få.
Plattan tänkte jag gömma med kapillärbrytande grus nästan upp till panelen. Så får nässlor och ogräs gömma gruset i sin tur.
En idé jag har är att blanda lockläktpanelens brädor med 2-3 olika bredder, slumpvis. Och sedan ha en droppnäslist i höljd med takstolarnas underarm, och sedan se till att panelen ovan listen inte linjerar med den under.
Men det blir fortfarande 4 m långa spikraka länder:sweat:. Tror ni att man vågar sätta lockläkten lite snett t.ex. Bara 1cm, varannan till höger och varannan till vänster. Eller kommer det att se komiskt ut?
Hoppa över hängrännor, men det är kanske för dumt?
Pannplåt på taket?
Kanske måste åka till Grönan och kolla hur Pettson och Findus gjort för att få nytt att se gammalt ut. :D
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Åsa Lund
Det brukar väl bara vara panel på lador, inga läkt?
Ska bli spännande att följa hur ni gör!
 
  • Gilla
  • Wow
leffeisala och 6 till
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Det brukar väl bara vara panel på lador, inga läkt?
Ska bli spännande att följa hur ni gör!
Jo...sant...men jag har fått tvinga mig att inse att panelen inte kan ha springor. Det kommer att snöa inomhus ;) Men bra! Man kan ju sätta upp panelen tvärt om liksom, kanske. Ha smala brädor under. Undrar hur man spikar upp brädorna i så fall så att de inte spricker :thinking: Men bra idé. i like!
 
  • Gilla
Maria.F
  • Laddar…
Sågverken som sågar plank och brädor ratar dom yttre brädorna ( vanträ ) Dom är inte räta och raka utan bara plana på ena sidan , ser lite krokiga ut och är lite stamrunda på det som blir utsida.
 
Är det en lada eller en ladugård du vill bygga?
Nu blir det garage så det kan kanske kvitta.
Ska det se gammalt ut så ska det vara smala ribbor över springorna
Lockpanel är ett nutida påfund.

Protte
 
  • Gilla
leffeisala och 3 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Sågverken som sågar plank och brädor ratar dom yttre brädorna ( vanträ ) Dom är inte räta och raka utan bara plana på ena sidan , ser lite krokiga ut och är lite stamrunda på det som blir utsida.
Tack! Vet du om dessa säljs som kommersiell produkt av något sågverk? Jag ska googla såklart. Måste ut med hunden först :). Men då behöver man bred lockläkt, eller så har man brädor under som täcker spalten, som ju kommer att variera rejält. Ska se om jag hittar någon bild. Strålande! Tack!
 
  • Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
Låt bli att sätta snett. Köp virke från en mindre såg och blanda med 5, 6, 7 tum panel. Vill ni vara lite djärva så be dem lämna vankant på vissa bitar. Det kommer stryka det raka och tillrättade intrycket. Takbeläggningen påverkar ganska mkt, så köp beg lertegel och lägg det.
 
  • Gilla
Flamman och 2 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Är det en lada eller en ladugård du vill bygga?
Nu blir det garage så det kan kanske kvitta.
Ska det se gammalt ut så ska det vara smala ribbor över springorna
Lockpanel är ett nutida påfund.

Protte
Tack! Ja, smala ribbor är det jag tänker mig. Typ 35 mm
 
  • Gilla
TobbeP
  • Laddar…
För att få det att se gammalt ut skulle jag vilja påstå att du bör börja med grunden. Kanske försöka komma över gamla huggna grundstenar som gjutform. Så gör jag själv nu när jag bygger till vår ladugård. Finns väl annonser ibland där folk rivit gamla hus och vill bli av med grundstenarna. Sen är väl olika bredder på panelen som du skriver ett bra knep, gärna om du kan komma över lite bondsågat virke med diverse vakant och liknande.
 
  • Gilla
TobbeP och 2 till
  • Laddar…
9 9999 skrev:
Tack! Vet du om dessa säljs som kommersiell produkt av något sågverk?
Du får ringa något sågverk som inte ligger för långt ifrån,
 
  • Gilla
9999
  • Laddar…
Ska nog vara en liten såg i så fall, ytterbrädorna går ju genom kantverk så det kan vara svårt att få lös sånna
 
  • Gilla
  • Ledsen
leffeisala och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Ska nog vara en liten såg i så fall, ytterbrädorna går ju genom kantverk så det kan vara svårt att få lös sånna
Ö öringen skrev:
För att få det att se gammalt ut skulle jag vilja påstå att du bör börja med grunden. Kanske försöka komma över gamla huggna grundstenar som gjutform. Så gör jag själv nu när jag bygger till vår ladugård. Finns väl annonser ibland där folk rivit gamla hus och vill bli av med grundstenarna. Sen är väl olika bredder på panelen som du skriver ett bra knep, gärna om du kan komma över lite bondsågat virke med diverse vakant och liknande.
Jag är rädd för att det nog kan vara så. Det blir ju inte lättare att hitta billiga brädor när man befinner sig strax utanför Stockholm.:cry:
 
Hej, kul ide!

Som jag tänker att jag skulle vilja göra.
1Mura upp en lågdel som gamla ladugårdar har, putsa och måla vit.
2Den kan muras fullhöjd men låt panelen gå ner en meter på det murade delen.
3Använd vankantat virke som läkt.
4Ta det grövsta vankantade virket med rotänden uppåt i hörn och som dörrfoder.
5Misstänker att vankantat är dyrare, så under de vankantade ha vanlig panel.
6Låt en smed göra alla gångjärn och gör egna dörrar/portar.
7Inget slår enkupigt tegel, men jag kommer ha plegel.
8En vällingklocka på taket förstås.
9Murade valvade fönster i lågdelen med gjutjärnsfönster.
10Gamla stallbackslampor.

Lycka till och lägg en fet projekttråd här.

/W
 
  • Gilla
9999
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej, kul ide!

Som jag tänker att jag skulle vilja göra.
1Mura upp en lågdel som gamla ladugårdar har, putsa och måla vit.
2Den kan muras fullhöjd men låt panelen gå ner en meter på det murade delen.
3Använd vankantat virke som läkt.
4Ta det grövsta vankantade virket med rotänden uppåt i hörn och som dörrfoder.
5Misstänker att vankantat är dyrare, så under de vankantade ha vanlig panel.
6Låt en smed göra alla gångjärn och gör egna dörrar/portar.
7Inget slår enkupigt tegel, men jag kommer ha plegel.
8En vällingklocka på taket förstås.
9Murade valvade fönster i lågdelen med gjutjärnsfönster.
10Gamla stallbackslampor.

Lycka till och lägg en fet projekttråd här.

/W
Wow. Fler som funderat på samma sak ser jag :love: Projekttråd kommer!
Var också helt inställd på murad del. Eller i alla fall putsade murblock. Men det föll på att trä blir billigare och att i just mitt fall så skulle den sidan hamna lite skymd så det skulle inte göra tillräckligt på utseendet. Garage-portsidan blir mest synlig och den måste såklart vara trä. Men tanken att ha en del ”där di hade kreaturen” finns kvar i drömmarna. För jag håller med dig 100%. Vällingklocka är redan inropad på auktion. Check! Och en balk kommer dessutom att gå ut från nock, med ett lyftblock, rep och krok, för allt hö som jag av någon anledning måste in med på loftet :rofl: (y)
Panelen är klurig eftersom vi snackar 4,2x(9+9+18+18)+9*7=Nästan 300m2 panel.
Det måste flyta på ganska bra om inte arga snickaren ska behöva rycka ut 2030. Så vad man än gör så måste det vara minimalt med beslut under tiden. Sedan kan jag ägna månader åt att hitta en fin dörrhasp osv. ;)
 
9 9999 skrev:
Vi har ett gammalt torp i Stockholms skärgård och tänkte nu bygga till en klassisk svensk lada.
Budgeten är mycket tajt. Hade vi mer pengar så skulle vi byggt en större lada helt enkelt :geek:
Men hur gör man för att få ladan att se gammal ut utifrån? Har ni något exempel på någon som lyckats med detta konststycke?

några punkter är redan fastslagna:
-Gjuten platta.
-Måtten 9x18m, typ 9-10m till nock. Takvinkel 45.
- Kortänden kommer att få två stora svarta pardörrar som blir 2 garageinfarter. 3,5x3,5m. Byggda på plats såklart. Hakgångjärn osv.
övrigt är fritt.
Fönster köper vi begagnade utan karm. Små, och få.
Plattan tänkte jag gömma med kapillärbrytande grus nästan upp till panelen. Så får nässlor och ogräs gömma gruset i sin tur.
En idé jag har är att blanda lockläktpanelens brädor med 2-3 olika bredder, slumpvis. Och sedan ha en droppnäslist i höljd med takstolarnas underarm, och sedan se till att panelen ovan listen inte linjerar med den under.
Men det blir fortfarande 4 m långa spikraka länder:sweat:. Tror ni att man vågar sätta lockläkten lite snett t.ex. Bara 1cm, varannan till höger och varannan till vänster. Eller kommer det att se komiskt ut?
Hoppa över hängrännor, men det är kanske för dumt?
Pannplåt på taket?
Kanske måste åka till Grönan och kolla hur Pettson och Findus gjort för att få nytt att se gammalt ut. :D
Köp "gammal" spik!

De där perfekt platta, likstora huvudena avslöjar direkt att det är nytt :)
 
  • Gilla
  • Haha
ichigo och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.