Hej! Jag har en bygglovsfråga, har försökt googla på saken men hittar inget rakt svar på frågan om vad som borde gälla. Tänkte därför ställa frågan här ifall någon har varit med om något liknande etc.

Till saken! Jag bor i ett hus där jag har en carport som byggts om till ett garage med väggar runt om. Garaget ligger mellan mitt och grannens hus och en bit av väggen i garaget är grannens husvägg. Jag tycker det är lite trångt och fungerar på att bygga ut garaget till höger med samma takhöjd som allt annat. Nu kommer frågan, får jag göra denna utbyggnad ske utan bygglov och grannens tillstånd? Avståndet från tomtgränsen är förvisso mindre än 4,5 meter men inte med speciellt stor marginal. Oavsett vilket skulle utbyggnaden inte beröra grannen i frågan eftersom denne inte ser utbyggnationen.



Vad tror ni? :)
 
  • Översiktlig skiss över tänkt utbyggnad av garage i relation till hus, grannens hus och tomtgräns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blir en tillbyggnad av huvudbyggnaden i och med att garaget är ihopbyggt med bostadshuset. Bygglov krävs således. Beroende vad detaljplanen reglerar kan lov ges och grannen behöva höras.
 
  • Gilla
GreveSteelhammer och 1 till
  • Laddar…
Hur många kvadrat planerar du bygga till? Hur långt är det till grannen på tillbyggnadens kortsida (vid vedboden)?
 
  • Gilla
GreveSteelhammer
  • Laddar…
Hej! Tack för snabbt svar från er och ursäkta att det tog lite tid att svara. Avståndet mellan grannens husvägg och utsidan av väggen på vänster sida är 3,23m , dvs en bit under de 4,5m som gäller. Kortsidan mot vedboden har du 3,23m på och den totala utbyggnaden blir då 1,52 x 7 m dvs 10,64m^2.

Ska kolla upp detaljplanen! Men först undrar jag lite vad det är jag letar efter? Är det så enkelt att det handlar om en utbyggnad av mitt hus?
 
  • Skiss av tänkt utbyggnad mellan hus, vedbod och uppfart med måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom ditt bostadshus och garaget är ihopbyggda utgör de samma byggnadskropp. Därför räknas allt som huvudbyggnad.
 
  • Gilla
GreveSteelhammer
  • Laddar…
P Paragrafryttaren skrev:
Eftersom ditt bostadshus och garaget är ihopbyggda utgör de samma byggnadskropp. Därför räknas allt som huvudbyggnad.
Såklart! Då har jag en definition att utgå ifrån :) Tack! Vad behöver kommunen veta inför bygget?
 
Går det inte att göra en attefalstillbyggnad (Max 15kvm)?
 
  • Gilla
Daniel_M_
  • Laddar…
A A.G skrev:
Går det inte att göra en attefalstillbyggnad (Max 15kvm)?
Eftersom det är mindre än 4,5 m till fgh-gräns uppfyller det inte kriterierna för attefall utan kräver lov
 
Så om huvudbyggnaden står mellan 4 till 4.5m från tomtgräns och dp anger minst 4m till tomtgräns, får jag då inte göra en attefallstillbyggnad i andra änden av huvudbyggnaden som står 15m från tomtgräns?
 
Finns det ingen "förmildrande omständighet" eftersom utbygget sker på en platts som är skymd för grannen? Utbyggnationen kommer ju knappast ses av grannen i fråga. Eller funkar det inte så :) ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.