Det är inte så att man glömt limma golvspånet?
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Jag gjorde om mitt badrum och la klinker på golvet, för att det inte skulle röra sig så satte jag stämp (justerbar stolpsko) under i krypgrunden, stämp är billigt, och om krypgrunden är tillräckligt hög så rekommenderar jag att förstärka bjälklaget innan fogarna börjar spricka
 
D
P Plutus skrev:
Jag gjorde om mitt badrum och la klinker på golvet, för att det inte skulle röra sig så satte jag stämp (justerbar stolpsko) under i krypgrunden, stämp är billigt, och om krypgrunden är tillräckligt hög så rekommenderar jag att förstärka bjälklaget innan fogarna börjar spricka

Vad hade för spännvidd, cc och bjälkdiemension för att finna det lämpligt med stämp?
 
Joni414
Hmm, kanske... mot reglerna då menar du? Skruvar man inte fast dem? Lr både och kanske?
J J-O skrev:
Det är inte så att man glömt limma golvspånet?
 
Joni414
Kan diskutera detta med snickaren. Men frågan är om det hjälper mot befintligt knakande. Kanske i såfall när man gör om badrummet så kan man göra även detta!
P Plutus skrev:
Jag gjorde om mitt badrum och la klinker på golvet, för att det inte skulle röra sig så satte jag stämp (justerbar stolpsko) under i krypgrunden, stämp är billigt, och om krypgrunden är tillräckligt hög så rekommenderar jag att förstärka bjälklaget innan fogarna börjar spricka
 
Joni414 Elinav skrev:
Hmm, kanske... mot reglerna då menar du? Skruvar man inte fast dem? Lr både och kanske?
Ja, man limmar spånet mot reglarna och i skarvarna innan man skruvar. Gör man inte det kan det uppstå knarr.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Vad hade för spännvidd, cc och bjälkdiemension för att finna det lämpligt med stämp?
Ca 4 meter, 45*200, cc 60, men jag ville vara säker på att det inte skulle röra sig
 
  • Gilla
Lassebo och 1 till
  • Laddar…
J J-O skrev:
Det är inte så att man glömt limma golvspånet?
Verkligen en trolig orsak!

Mitt köksgolv knäpper när man går på det.
Och golvet är hel-lagt i två rum med en eftermonterad vägg emellan.
I ena rummet har jag demonterat golvspånet och sett att de har slarvat väldigt mycket med limningen av spånet mot reglarna.
 
  • Gilla
Joni414
  • Laddar…
Har aldrig hört talas om något liknande. Mycket intresserad av att höra fortsättningen på historien. Någon skrev att det kanske är golvspånet som inte är limmat mot träbjälklaget. Är villig att hålla med om denna teori som den mest sannolika utifrån din beskrivning.
Borde i princip inte kunna vara något annat utan att det blir bomt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Fråga. Byttes hela bjälklaget kort innan golvet lades?
 
Joni414
Allt revs ju ner till reglar och isolering då isoleringen byttes. Sen satte snickaren spånskivor etc. (Så ja hela bjälklaget byttes men inte reglarna då) Vet dock inte som ovan beskriver om de limmats eller ej, får ta upp detta med honom!
Huddingebo Huddingebo skrev:
Fråga. Byttes hela bjälklaget kort innan golvet lades?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Joni414
Jag skall återkomma med en fortsättning och uppdatera er. Men som några beskriver så är det nog så då att de ej är limmat utan bara skruvat. Kan tillägga att jag testade att ha på värmegolvet på konstant läge - då lät de mindre, hade jag det ”avstängt”(lägre temp) på natten och uppvärmt på dagen så lät de betydligt mer.
Krille-72 Krille-72 skrev:
Har aldrig hört talas om något liknande. Mycket intresserad av att höra fortsättningen på historien. Någon skrev att det kanske är golvspånet som inte är limmat mot träbjälklaget. Är villig att hålla med om denna teori som den mest sannolika utifrån din beskrivning.
Borde i princip inte kunna vara något annat utan att det blir bomt.
 
Claes Sörmland
Joni414 Elinav skrev:
Allt revs ju ner till reglar och isolering då isoleringen byttes. Sen satte snickaren spånskivor etc. (Så ja hela bjälklaget byttes men inte reglarna då) Vet dock inte som ovan beskriver om de limmats eller ej, får ta upp detta med honom!
Även om det är superintressent vad som har orsakat detta och jag håller med om att frånvaro av lim kan vara orsaken så gå inte in i dessa detaljer med hantverkaren. Det är ju deras sak att åtgärda felet, ansvaret att felsöka och åtgärda ligger inte på dig. Ju mer du ger dig in i på tekniska detaljer desto större är risken att de inte åtgärdar felet utan uppfattar att de kan förhandla bort det istället eller hamnar i gjorde-gjorde-inte-diskussioner.

Sanningen är att detta kommer att smärta rejält för företaget. De måste riva badrummet och börja om från början. Ju förr de inser detta desto bättre.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Joni414
Ja du har ju rätt, det har dock uppkommit bra tips så som detta med spånskivorna eftersom det kändes som att snickaren mer skyllde på att plattsättaren får göra om sitt jobb. ( å inte riva allt ner till grunden ). Men nu känns det som vi får stå på oss att även spånskivor ska bytas och det tänkte jag inte på tidigare! Så vi får se vad de säger när de kommer hit i nästa vända :).
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Även om det är superintressent vad som har orsakat detta och jag håller med om att frånvaro av lim kan vara orsaken så gå inte in i dessa detaljer med hantverkaren. Det är ju deras sak att åtgärda felet, ansvaret att felsöka och åtgärda ligger inte på dig. Ju mer du ger dig in i på tekniska detaljer desto större är risken att de inte åtgärdar felet utan uppfattar att de kan förhandla bort det istället eller hamnar i gjorde-gjorde-inte-diskussioner.

Sanningen är att detta kommer att smärta rejält för företaget. De måste riva badrummet och börja om från början. Ju förr de inser detta desto bättre.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Det behöver ju inte vara spånskivorna bara för att det är möjligt.
Kan man komma åt golvet underifrån?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.