Jag har ett rum som luktar illa, främst på sommaren. Rummet är en utbyggnad. Jag är nästan 100 på att lukten beror på att det finns en gammal yttervägg som tidigare ägare inte har brytt sig om att riva helt, så puts och främst gammal tjärpapp är kvar i väggen som nu är inne i huset.

Tjärpappen/vindpappen luktar inget vidare. Huset är från 40-talet i mitt fall.
 
Luktar det brottarbralla så är det någon kemisk process igång. Det kan vara olika material som reagerar med varandra på ett obra sätt eller kanske ett läckande rör och en mikrobiell påväxt som konsekvens.

Visst kan det vara frestande att köra på lite deo men finns ett grundproblem som bör lösas.
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Knappt mer än ett helgprojekt att öppna en gipsad vägg på ett par ställen, inspektera och lukta om det kommer inifrån väggen. Om det gör det så öppna helt. Riva ut det som luktar. Sen slå igen väggen, spackla och måla.

är det syllar eller dylikt dom luktar så blir det ju större men att gå år efter år och störa sig på misslukt hade jag aldrig pallat.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
N nino89 skrev:
Påväg upp till övervåningen, så känner man en stank som liknar en svettlukt
Såfort man tar sista trappstegen upp så kommer lukten mot en.
Har aldrig fattat vart den kommer ifrån! Tills jag börja nosa överallt

trappsteg - nej
Golv- nej
Vägg Ja! Men bara på den sidan, andra sidan av väggen luktar ingenting och inga andra väggar heller.

vad kan de vara??? Aså de luktar verkligen svett

vi har sedan januari 2020 flyttat in och har inte målat eller tapetserat om ..
Vi bor i radhus med två plan

nån som vet vad de kan vara??

Hej,
Dessvärre har jag ingen lösning på ditt svett-luktande” problem utan står själv med ett! Har bott i huset i drygt tio år. Målade en vägg med en beigerosa färg och sedan tapetserade en tapet i samma färg. Rätt exakt ett år senare känner jag en tydlig svettlukt från tapeten. (Typ som min gamla farmor kunde lukta med hennes syntetklänningar.) Definitivt ingen råttlukt eller liknande. Bara svettlukt på bara den tapetserade väggen. Andra målade väggar luktar ingenting. Tapeten är non-woven, Carma & Co ”Rosemore”, och har en lite lätt skimmrande yta (dock inte plastig). Funderat på vad som hänt och om det skulle kunna vara någon kemisk reaktion. Vad som nu skulle kunna hända med en tapet och tapetklister typ...?! Iaf så himla tradigt när vi äntligen renoverade dotterns rum och så luktar det så precis där hon har sängen.
Lycka till och skriv gärna om ni kommer på ”felet”!

/Mvh JT
 
Jag undrar om ni möjligtvis har klurat ut vad det är som luktar än? Jag har skrivit i tråden innan och har samma problem. Kom ett år efter vi satt upp en tapet (non-woven). Mvh JennyT
 
J JennyTh skrev:
Jag undrar om ni möjligtvis har klurat ut vad det är som luktar än? Jag har skrivit i tråden innan och har samma problem. Kom ett år efter vi satt upp en tapet (non-woven). Mvh JennyT


hej! Ursäkta att jag inte svara dig tidigare! Men såfort de började bli kallt ute så försvann lukten?!?
Känner ingenting just nu, men misstänker att doften kommer nog tillbaka när det börjar bli varmt ute :(
Känner du något även nu, när det kallt ute?
 
N nino89 skrev:
hej! Ursäkta att jag inte svara dig tidigare! Men såfort de började bli kallt ute så försvann lukten?!?
Känner ingenting just nu, men misstänker att doften kommer nog tillbaka när det börjar bli varmt ute :(
Känner du något även nu, när det kallt ute?
Tack för svar! Här är det helt tvärtom! Det var i ca oktober vi började känna av det - ett år efter att vi målade o tapetserade. Känner fortfarande lika mycket. Jättemysko. Ringt två ”tapetaffäret” och ingen som hört nåt om det. Ska dock få info om no-woventapeten innehåller vinyl då det kan göra att den inte andas och kanske det blir nån kemisk process därbakom. Men fortfarande mysko. Är en innervägg med gipsskiva och lite luftspalt till nästa innevägg. Känns inget på andra sidan.
 
Redigerat:
S
vet inte om det är till nån hjälp , råkat ut för dålig lukt 2ggr , båda ggr var det lump-papp under nylagt golv , minsta fukt( även försiktig golvtork)så luktar det blöt hund , så nu använder jag bara golvfoam
 
J JennyTh skrev:
Tack för svar! Här är det helt tvärtom! Det var i ca oktober vi började känna av det - ett år efter att vi målade o tapetserade. Känner fortfarande lika mycket. Jättemysko. Ringt två ”tapetaffäret” och ingen som hört nåt om det. Ska dock få info om no-woventapeten innehåller vinyl då det kan göra att den inte andas och kanske det blir nån kemisk process därbakom. Men fortfarande mysko. Är en innervägg med gipsskiva och lite luftspalt till nästa innevägg. Känns inget på andra sidan.[/QUOTE


Luktar hela den väggen/rummet ni måla o tapetsera ?! Usch så konstigt
I mitt fall så luktar en liten del av väggen, på bredden liksom kanske en 50cm
Har också kollat med affärer, men ingen förstår vad det kan bero på eller vad jag ska göra..

Skumt
 
Jag har tyvärr inte gjort något än förutom att besöka vår lokala målarbutik. Han förstod inte alls vad jag pratade om men föreslog att vi skulle lacka väggen med vanlig lack. Han verkade dock inte speciellt intresserad av att hjälpa till.
Att riva vägg är inget helgprojekt för oss snarare minst en vecka men verkar som det är det vi måste göra, Vi påbörjar det när det blir lite varmare ute.
 
J JennyTh skrev:
Tack för svar! Här är det helt tvärtom! Det var i ca oktober vi började känna av det - ett år efter att vi målade o tapetserade. Känner fortfarande lika mycket. Jättemysko. Ringt två ”tapetaffäret” och ingen som hört nåt om det. Ska dock få info om no-woventapeten innehåller vinyl då det kan göra att den inte andas och kanske det blir nån kemisk process därbakom. Men fortfarande mysko. Är en innervägg med gipsskiva och lite luftspalt till nästa innevägg. Känns inget på andra sidan.
Tapetserade ni över den rosa färgen? Jag förstod det så. I så fall kan det vara att färgen och limmet reagerat. Och då blir det knepigare... Fick färgen torka så den härdat klart? Tar oftast några veckor.
Vad är det för typ av färg?
Vad är det för väggmaterial? Äldre hus kan ha en träfiberskiva, och då kan ni ha gjort väggen för tät.

Om ni köpt färg och tapet och lim i samma butik, bör de kunna hjälpa er genom att kontakta sin leverantör, även om de inte själva har kunskapen. Det är ju faktiskt ett reklamationsärende, så de har ett ansvar gentemot dig som konsument. Är det flera butiker inblandade är det lite besvärligare.
 
N nino89 skrev:
hej! Ursäkta att jag inte svara dig tidigare! Men såfort de började bli kallt ute så försvann lukten?!?
Känner ingenting just nu, men misstänker att doften kommer nog tillbaka när det börjar bli varmt ute :(
Känner du något även nu, när det kallt ute?
N nino89 skrev:
hej! Ursäkta att jag inte svara dig tidigare! Men såfort de började bli kallt ute så försvann lukten?!?
Känner ingenting just nu, men misstänker att doften kommer nog tillbaka när det börjar bli varmt ute :(
Känner du något även nu, när det kallt ute?
Hej Nino,
Här var det tvärtom. I oktober så började jag känna lukten. Ett år efter tapetseringen. Luktat i ca 5 månader nu. Hoppas ditt har försvunnit för gott! ;)
 
L Lenny79 skrev:
Jag har tyvärr inte gjort något än förutom att besöka vår lokala målarbutik. Han förstod inte alls vad jag pratade om men föreslog att vi skulle lacka väggen med vanlig lack. Han verkade dock inte speciellt intresserad av att hjälpa till.
Att riva vägg är inget helgprojekt för oss snarare minst en vecka men verkar som det är det vi måste göra, Vi påbörjar det när det blir lite varmare ute.
Hej Lenny,
Nä riva en vägg är absolut inget helgprojekt. Med barn i huset snarare halvårs... :) Lacka väggen låter ju sådär.
I vårt fall tror jag inte att det är väggen. Eller ja, svårt att säga men inte luktat på 10 år och så kommer det efter att målat & tapetserat. Gissar på nån kemisk process som av nån anledning uppstått. Väntar på svar vad tapeten exakt innehåller då vinyl kan hindra den andas. Även om hela inte är av vinyl. Finns en liten pärlemorsaktig hinna över så kanske den. Skriv gärna här hur det går och vad ni ev hittar om ni river väggen. Lycka till!
 
S sunqan skrev:
Tapetserade ni över den rosa färgen? Jag förstod det så. I så fall kan det vara att färgen och limmet reagerat. Och då blir det knepigare... Fick färgen torka så den härdat klart? Tar oftast några veckor.
Vad är det för typ av färg?
Vad är det för väggmaterial? Äldre hus kan ha en träfiberskiva, och då kan ni ha gjort väggen för tät.

Om ni köpt färg och tapet och lim i samma butik, bör de kunna hjälpa er genom att kontakta sin leverantör, även om de inte själva har kunskapen. Det är ju faktiskt ett reklamationsärende, så de har ett ansvar gentemot dig som konsument. Är det flera butiker inblandade är det lite besvärligare.
Hej och tack för informativt svar! Ja, vi målade först och tapetserade sedan. Och nej, det torkade inte flera veckor bara en eller två dagar kanske... Ofta rekommenderas att man målar i samma nyans som man ska tapetsera i för att det inte ska bli några ”ljusa skarvränder” om våderna glipar. Aldrig någon som sagt nåt om längre torktid. Kommer inte ihåg exakt vilken färg vi målade bakom men tror Jotun. (Vattenbaserad) Inget skitmärke iaf. Sedan blir jag osäker på om vi köpt tapetklistret någon annanstans än i just den målaraffären men nog ok märke då det nog var en Lantmannaaffär med ”bra kvalitativa märken”. Har använt samma lim till andra dotterns tapet ett par månader tidigare (men där gick det nog några veckor mellan målad vägg och tapetsering). Hon har definitivt ”plastigare” tapet och där luktar inget. Peppar peppar... Har kontaktat butiken, Colorama, men de säger att de aldrig hört något liknande. De har kontaltat leverantören som säger samma sak. De ska återkomma med de exakta ”ingridienserna” så vi vet om vinyl finns med. Gissar isf på nån kemisk process som uppstått då vinyl gör att inte tapeten andas. (Ligger en liten pärlemor skimrande hinna på hela tapeten.) Må gott!
 
  • Gilla
Golden Expat och 1 till
  • Laddar…
Vi har svettlukt på tapeten i ett rum, alla väggar. Och endast i detta rummet.
Har hört att det kan vara tapetklistret som luktar. Kompis kompis har samma problem och ska tapetsera om deras rum, om det hjälper gör vi samma.
Eftersom det bara gäller detta rum, som dessutom är en hall, och på alla väggar så bör det ha med tapet eller klister att göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.