En intakt fiberlänk från nätets nod till mediakonverter (fiberbox) indikeras med grönt ljus för WAN i den vanliga Inteno XG6846 som används av både Skanova och IPOnly. Detta ljus räcker för att styra ett ljusrelä som Vellemans MK125. Byggsatsen kostar från sju euro och uppåt och är lätt att plocka ihop. Den lilla fotoresistorn tejpade jag ovanför WAN-ljuset och förlängde anslutningen till kretskortet. Om fiberförbindelsen bryts genom avgrävning eller sabotage slocknar WAN-lampan och ljusreläets relä drar (och en röd LED tänds på kretskortet). Det är enkelt att testa funktionen genom att bryta strömmen till mediakonvertern eller dra ur SFPn. Vill man byter man det enpoliga tvåvägsreläet till ett flerpoligt (reläspolens resistans är 308 ohm). Känsligheten ställs in med en potentiometer på kretskortet. Skillnaden mellan tänd LED och släckt innebär en mycket stor förändring i fotoresistorns resistans som kretsen detekterar.

samma krets kan användas för andra tillämpningar där man vill ha en krets som reagerar på små förändringar i potential.

En hundring är inte så dyrt för att ge efter för sina paranoida impulser. Samtidigt är det bra om tjuvar har anledning att befara att fiberförbindelser kan vara larmövervakade. Om andra driftstörningar inträffar i fibernätet kommer laserdioden i SFP i noden att fortsätta att lysa så det här larmet detekterar bara fysiska avbrott från nod till kund. Vid avbrott på fiberkommunikationen går routern AVM 6890 över till 4G på en sekund. (Det sker genom att DHCP från fiberleverantören försvinner vilket fungerar även med macadressbunden IP adress)

Fotot visar preliminär installation innan utbyte av relä.

Preliminär installation av ljusrelä kopplat till Inteno XG6846 fiberbox med tejpade fotoresistor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
G gråsten skrev:
Vid avbrott på fiberkommunikationen går routern AVM 6890 över till 4G på en sekund. (Det sker genom att DHCP från fiberleverantören försvinner vilket fungerar även med macadressbunden IP adress)
Hur kort DHCP lease har du om du upptäcker fel på en sekund?
 
Funktionen har inget att göra med hur lång leasen är. Jag har ju samma ipadress i fibernätet för jämnan eftersom Bahnhof låter mig ha den bunden till mac-adressen.

Det är AVM som har utvecklat den här fumktionen för failover till 4G i routern AVM 6890 som fungerar med anslutning till fiber över WAN-port, till DSL över telefonlina och till 4G över inbyggt LTE-modem. För DSL används bortfall av synksignalen för att gå över till 4G. För fiber används bortfall av DHCP med ARP command. Jag vet inte i detalj hur det går till. Routern hojtar till och vill ha en IP adress vilket nätet ska leverera med DHCP. Får routern ingen IPadress så är drt avbrott. Det förklarades lite kort på tyska i en video från AVM. Jag har testat med strömmad video och utlöst avbrott. Inget hack vilket väl beror på buffring.

Fördelen med den här metoden är att man inte håller på och pingar någons adresser vilket annars är en vanlig metod för att konstatera avbrott. Vidare återgår förbindelsen snabbt till fiber om routern får en ipadress sedan avbrottet upphört
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Enligt routerns log varar förbindelsen något dygn innan den förnyas till samma adress.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.