Får fiber in till huvudbyggnaden med Internet, hus nr2 kan dela denna anslutning.
Har slang imellan byggnaderna. Tänkte en cat6 kabel och en vanlig hemmarouter i båda ändorna.

Ser ni något problem med detta?

alt2 är att lägga en fiber av något slag och låta en kompis svetsa som är i branchen. Vad sätter jag för utrustning i varje ända för att konvertera till TP in i respektive hemmarouter?
 
Nja, man säger ju max100m med koppar, sen är det fiber (eller radio) som gäller.

Pratar du 200m så hade jag valt alt 2 och försökt hitta en billig router med SFP modul-plats och satt en fibermodul att koppla in fibern på.
 
A
Är inte det för långt för cat6?

Har du en kompis i fiberbranschen, så hade jag tagit hjälp av honom!
 
Om du har slang och en kompis med spjut och svets så är det väl tämligen enkelt beslut.
 
Du skall använda bidi sfper.

https://www.direktronik.se/direktronik/natverk/sfpgbicxfpcwdm/sfp-1g/sfp-bidi-wdm-20km-lx-1.25gbps/
https://www.direktronik.se/direktro...wdm-tx1550rx1310-singlemode-20km-lx-1.25gbps/

Iaf om du känner någon i branchen som kan svetsa så tycker jag att det är vad du skall använda. Hör efter vilken utrustning du kan få av denne så kan du få resten av mig eller inköpslista.

Man kan göra en budgetinstallation men om man kan svetsa tycker jag man skall göra en ordentlig installation med fibertray och hela rasket. Det som brukar begränsa är själva utrymmet vid installationsplatsen och hur du vill att det skall se ut.
 
M merbanan skrev:
Du skall använda bidi sfper.

[länk]
[länk]

Iaf om du känner någon i branchen som kan svetsa så tycker jag att det är vad du skall använda. Hör efter vilken utrustning du kan få av denne så kan du få resten av mig eller inköpslista.

Man kan göra en budgetinstallation men om man kan svetsa tycker jag man skall göra en ordentlig installation med fibertray och hela rasket. Det som brukar begränsa är själva utrymmet vid installationsplatsen och hur du vill att det skall se ut.
Tack. Ja fibertray ska jag ordna det tror jag kompisen har liggandes. Får återkomma om jag inte listar ut vad som kommer behövas mer sen.
 
Det finns tidigare trådar där man går igenom vad som behövs. Men iom att det finns olika fiberkontakter så i detta fall bör man avvakta det man kan få tag i billigt/gratis. Sen plockar man ihop passande kablar och moduler. Direktronik, ebay och amazon har allt man behöver till bra priser. Det som kostar är att kontaktera fibern. Ja förutom i detta fall då.
 
Alternativt, som någon nämnde, så går du trådlöst istället, om du har fri sikt. T ex med två Ubiquiti NanoBeam.
 
Vi gjorde en fiberlänk över etthundra meter, mest för att få det åsksäkert. Köpte färdigkontakterad (SC) single mode kabel från FS.com som vi drog i PEM rör. Det hade nog gått att lägga den i mark direkt. Direktronik har fiberkabel också, kolla även Ebay mm.
I vardera änden 1 gigabit bidi mediakonverter utan SFP (från Direktronik). Funkar helfint.

om man har AVMs routrar och repeaters med deras mesh-teknik får man ett gästnät i ett subnät så man får på då vis två parallella nät med en enda fiber.

Detta fixades utan att anlita extern hjälp för blåsning eller kontaktering.
 
Tackar för alla tips! Får återkomma hur det gick till våren.
 
Varför hålla på med fibertray, svets och sfp när man enkelt kan köpa en färdigkontakterad fiberkabel som tål att läggas i mark eller slang? (FS.com eller Direktronik, båda med telefon- och mailsupport).

Förstärkt färdigkontakterad kabel kan läggas direkt i mark så sparar man in rör/slang och även bekymret hur man får hundratelet meter kontakterad kabel genom en slang

https://www.direktronik.se/direktro...tion---utomhusarmerad/?variationCode=190-5813

I vardera änden en bidirectional single mode mediakonverter 1 gigabit/s utan SFP men med direkt ingång för fiberkabelns kontakter(Diektronik t ex)

På det här viset kan vem som helst utan krångel åstadkomma en fiberlänk över några hundra meter enbart med grejor som beställs över nätet och utan att behöva anlita folk med specialkunskaper,
 
Redigerat:
G gråsten skrev:
I vardera änden en bidirectional single mode mediakonverter 1 gigabit/s utan SFP men med direkt ingång för fiberkabelns kontakter(Diektronik t ex)
Visst funkar det och man sparar in kostnaden för en kontakt och fiber-patch, men om man nu sparar in genom att göra allt själv så tycker jag att man ska göra saker så ordentligt som möjligt och terminera i en kontakt.
 
Har man en single mode kabel med t ex SC-kontakter och mediakonvertrar i var ände som tar sådana kontakter direkt så är väl det bra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.