DIna kalkyler är säkert rätta men för de flesta troligen för avancerade.
Man bör släppa tanken att ha solceller till den egna förbrukningen för tider på skörd och behov är totalt olika.
Jag ser mina solceller som ett ekonimiskt fristående system även om dom är nätansluten för att kunna sälja överskottet.
Eftersom mycket är beroende av olika bidragsformer kan varje kalkyl braka ihop när som helst. Du vet inget om livslängd på just ditt system.
Antingen man gör det eller inte.
Innan jag bytte från olja tillo BVP var jag som du och räknade med amortering, räntor, livslängder driftkostander elpris samt kvittning av uteblivna sotningskostnader mot begravning. Till sist sket jag i finanserna och bara böt. Ett av de bästa besluten jag gjort.
 
  • Gilla
chrille-gäddan och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Du skriver att du betraktar risken som låg. Jag håller inte med. Hela prisbilden på allt som gäller energi är extremt politiserad. Avkastningen är extremt beroende av politiska beslut.
Just nu är kanske trenden att gynna den här typen av investeringar. Men politik är kortsiktig.
Jag skulle vilja se en payofftid på typ 5 år för att känna mig lugn med en investering som är så beroende av politiska beslut. På 5 års sikt kan man ha en skaplig koll på trenden.
Håller med om att bidrag för installation och bidrag för såld el är politiserat.
Installationen är ju passerat så fort man installerat och därmed återstår skattesubventionen som osäkerhet.
Egenkonsumptionen komme rjua lltid finnas där, och elpriser kommer sannolikt inte bli lägre över tid...
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Jag tycker det är enklare att helt utelämna räntekostnaden för det investerade kapitalet.
Den blir ändå lika stor oavsett vad du investerar i.

Om man använder den här kalkylatorn,
[länk]
Och räknar med 7% ränta/år i 20 år.

En engångsinsättning på 105 636 ger då 380 122:-
Månadsinsättningarna där man även tar ut 23 000:- efter 10 år behöver då vara 900:-/mån för att matcha varandra.

Jag tycker det verkar betydligt enklare att bara köpa en indexfond för 105 000:- och sedan vänta 20 år.
Mot böket att skaffa solceller och på något sätt lyckas spara 900:-/mån.

Men jag missar säkert något igen;)
T Thomas_Blekinge skrev:
DIna kalkyler är säkert rätta men för de flesta troligen för avancerade.
Man bör släppa tanken att ha solceller till den egna förbrukningen för tider på skörd och behov är totalt olika.
Jag ser mina solceller som ett ekonimiskt fristående system även om dom är nätansluten för att kunna sälja överskottet.
Eftersom mycket är beroende av olika bidragsformer kan varje kalkyl braka ihop när som helst. Du vet inget om livslängd på just ditt system.
Antingen man gör det eller inte.
Innan jag bytte från olja tillo BVP var jag som du och räknade med amortering, räntor, livslängder driftkostander elpris samt kvittning av uteblivna sotningskostnader mot begravning. Till sist sket jag i finanserna och bara böt. Ett av de bästa besluten jag gjort.
Blir nog så til slut :)
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Jag tycker det är enklare att helt utelämna räntekostnaden för det investerade kapitalet.
Den blir ändå lika stor oavsett vad du investerar i.

Om man använder den här kalkylatorn,
[länk]
Och räknar med 7% ränta/år i 20 år.

En engångsinsättning på 105 636 ger då 380 122:-
Månadsinsättningarna där man även tar ut 23 000:- efter 10 år behöver då vara 900:-/mån för att matcha varandra.

Jag tycker det verkar betydligt enklare att bara köpa en indexfond för 105 000:- och sedan vänta 20 år.
Mot böket att skaffa solceller och på något sätt lyckas spara 900:-/mån.

Men jag missar säkert något igen;)
Felet på den snurran är att de antar att man aldrig betalar skatt på något sätt :)

Antingen blir det 30% årligen på vinsten eller så ISK (nu 0,375% på totalbelopp) - vilket faktiskt slår rätt mycket på avkastningen totalt sett.

Att ta bort invertern från respektive årsbesparingär inte heller riktigt rätt eftersom pengarna växer första 10 åren med hela årsbesparingen.
Man borde istället i så fall köra med full besparing tio år i den beräkningen. Dra av växelriktaren, sedan lägga summan som startvärde i 10 år samt fulla årsbesparingen och räkna på 10 år till.

Då bör man enligt den hemsidan ställa 380 122kr mot 295 598 kr
Men överskattat då det inte tar skatt i beaktande. Om man skulle kunna låsa pegnarna och bara betala skatt på slutlig vinst skulle det bli:
380 122 - 0,33*(380 122 - 105 636) = 289 541 kr
295 598 - 0,33*(295 598 - 8078*20) = 251 365 kr

Men dock vinst för indexfonden =)

dock inte med så mycekt som jag trott i början, vilket nog leder till mer av ett beslut med magkänslan =)
 
C chrille-gäddan skrev:
Felet på den snurran är att de antar att man aldrig betalar skatt på något sätt :)

Antingen blir det 30% årligen på vinsten eller så ISK (nu 0,375% på totalbelopp) - vilket faktiskt slår rätt mycket på avkastningen totalt sett.
Jo, det är precis vad den gör. Under fliken avancerat väljer du hur skatten ska beräknas. 380 122 är ju med ISK skatt, blir 408 777 utan skatt.
C chrille-gäddan skrev:
Att ta bort invertern från respektive årsbesparingär inte heller riktigt rätt eftersom pengarna växer första 10 åren med hela årsbesparingen.
Man borde istället i så fall köra med full besparing tio år i den beräkningen. Dra av växelriktaren, sedan lägga summan som startvärde i 10 år samt fulla årsbesparingen och räkna på 10 år till.
Det är ju så jag har räknat:thinking:
 
Man kan ställa in så den ska dra av skatten på ISK.

Skärmdump av ränta-på-ränta-kalkylator med slutvärde och skatteberäkning för ISK.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Intressant diskussion. Tycker också det är väldigt osäker kalkyl.

I mitt fall tänkte jag låna pengar för en anläggning men det känns svårt att få en korrekt bild på vad jag faktiskt kommer tjäna på detta.

Slutar med att det är bättre att låna pengar och investera de istället men det har ju också sin osäkerhet. Dessa pengar är ju betydligt mer tillgängliga än att ha de fastskruvade i paneler som blir omoderna för varje minut som går :)
 
Suhagg Suhagg skrev:
Intressant diskussion. Tycker också det är väldigt osäker kalkyl.

I mitt fall tänkte jag låna pengar för en anläggning men det känns svårt att få en korrekt bild på vad jag faktiskt kommer tjäna på detta.

Slutar med att det är bättre att låna pengar och investera de istället men det har ju också sin osäkerhet. Dessa pengar är ju betydligt mer tillgängliga än att ha de fastskruvade i paneler som blir omoderna för varje minut som går :)
Håller med helt och hållet.
Vad som dock kan bli intressant är om det blir möjligt att låna till solceller i ett typ av direktörn med solcellerna och inte fastigheten som ”säkerhet” (likande ett billån).

Enligt min bankman så kommer inte solcellspanelslån då påverka din skuldkvot och därmed inte påverka amortering på huslån.

Då kan det (även om räntan blir högre) vara ett intressant case eftersom man skulle kunna låna pengar som man annars inte skulle komma åt.
 
C chrille-gäddan skrev:
låna till solceller i ett typ av direktörn
Va;)
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Va;)
Direktlån
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.