Hej!
Väcker lite liv i denna tråden och hoppas på hjälp. Har precis samma ventil som läcker rakt ner i pelletspannan.
Jag undrar hur man stänger av eller får mindre tryck vid shunten/radiatorsidan för att kunna laga detta utan att bli blöt.
Är det unionskopplingen som gäller eller har shunten någon funktion, eller något annat sätt??
Hur ställer man i så fall unionskopplingen? Skruvar man många varv tills det tar stopp eller är det ett kvarts varv som gäller.
Har också läst att det kan börja krypa vatten om man rör dem?

Har också hittat en reservdelssats som ska passa LK 536.
https://www.rskdatabasen.se/kategor...artillbehor/lk-685-reservdelssats-4311739-123

Vad tror ni?
Reservdelsats eller byta till en ny påfyllnadsventil LK 538.

Vänligen/Urban

En ventil med märkningen LK 536 på ett rör i ett pannrum, vid sidan om syns en pelletspanna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Cirkulationspump av märket WILO monterad i värmesystem, med unionskoppling och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventil och rörsystem ovanför pelletspanna med potentiell läcka, i behov av reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag bytte ventil, men den började läcka igen. Min lösning var att stänga av vattnet och sätta en ballofix eller motsvarande i serie med tilloppet till påfyllnadsventilen. Man behöver inte pilla med Pan vattnet då. Om du vill vara riktigt säker, kan du göra så att rörstumpen mellan ventilerna går att ta bort.
 
Krilleman Krilleman skrev:
d att byta påfyllningsventilen för att utesluta den som bov i dramat
M -MH- skrev:
Jag bytte ventil, men den började läcka igen. Min lösning var att stänga av vattnet och sätta en ballofix eller motsvarande i serie med tilloppet till påfyllnadsventilen. Man behöver inte pilla med Pan vattnet då. Om du vill vara riktigt säker, kan du göra så att rörstumpen mellan ventilerna går att ta bort.
Tack för svar :) Men hur stängde du vattnet på radiatorsidan första gången för att slippa pannvatten? Antara tt du satte in ballofixen efter att läckan kom andra gången?? Eller har jag missförstått ?
Vill gärna vara säker innan jag öppnar systemet mitt i vintern!
 
Om jag minns rätt så tömde jag systemet (ovanför pannan).
 
Krilleman
Man måste göra värmesystemet trycklöst innan detta ingreppet! (Likväl som tappvattnet!)
 
Krilleman Krilleman skrev:
Man måste göra värmesystemet trycklöst innan detta ingreppet! (Likväl som tappvattnet!)
Det är precis det jag behöver hjälp att förstå, hur jag gör utan att vattnet från elementen rinner ut. Jag är rädd för att det kommer massa vatten från röret mellan radiatorslingan och påfyllningsventilen när jag tar bort den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.