H
Alfredo Alfredo skrev:
Är det inte väldigt ovanligt med en egen panna för en lägenhet? Har aldrig stött på detta i Sverige i alla fall.
hade det i mina 2 sista.
Satt elpannor som försörjde det vattenburna systemet.
Är så i massa lägenheter här.

första lägenheten vi hade så slängdes pannan ut.
Så fick vi centralvärme med eget skåp inne.
 
H Hallerudsbo skrev:
hade det i mina 2 sista.
Satt elpannor som försörjde det vattenburna systemet.
Är så i massa lägenheter här.

första lägenheten vi hade så slängdes pannan ut.
Så fick vi centralvärme med eget skåp inne.
Har också haft 1 lägenhet med egen panna, dock fler med centralvärme.
 
nino nino skrev:
Är det inte bara att stänga termostaten och lossa på locket längst ner, så sitter det en avstängning där, oftast en insex skruv.
Då kan du plocka ner radiatorn och sätta dit lock.
Sen koppla på en handdukstork
Det låter som ett lovande alternativ!
 
Kopplet kan ha en avstängning, men då kan man bara ta bort elementet, kopplet blir kvar. Med tanke på att rören går i sidled så skulle inte jag ta bort elementen med rören kvar, då risken för att någon trampar på dem är stor (läckagerisk) Ta bort rören så bara stumparna sticker ut känns OK, men då måste hela systemet öppnas
 
P Plutus skrev:
Kopplet kan ha en avstängning, men då kan man bara ta bort elementet, kopplet blir kvar. Med tanke på att rören går i sidled så skulle inte jag ta bort elementen med rören kvar, då risken för att någon trampar på dem är stor (läckagerisk) Ta bort rören så bara stumparna sticker ut känns OK, men då måste hela systemet öppnas
Jo men för att renovera så funkar det ju, sen måste man ju göra nåt mer...
Handdukstork, ställa nåt för eller vara snabb och proppa...
 
P Plutus skrev:
Kopplet kan ha en avstängning, men då kan man bara ta bort elementet, kopplet blir kvar. Med tanke på att rören går i sidled så skulle inte jag ta bort elementen med rören kvar, då risken för att någon trampar på dem är stor (läckagerisk) Ta bort rören så bara stumparna sticker ut känns OK, men då måste hela systemet öppnas
Det är också ett alternativ. Enligt gällande regler måste vi ha ”proppatt” in i badrummet så att möjligheten till att ha ett element/handdukstork finns kvar. Kanske inte det vackraste men bättre än ett gammalt element enligt mig. Tack för svar!
 
Griffeltavlan
Det där är väl en-rörs koppel. Den röda färgen indikerar på det. Tar du bort de där blir det problem med resten av slingan.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Griffeltavlan Griffeltavlan skrev:
Det där är väl en-rörs koppel. Den röda färgen indikerar på det. Tar du bort de där blir det problem med resten av slingan.
Sant. Då får man bygla istället.
 
nino nino skrev:
Jo men för att renovera så funkar det ju, sen måste man ju göra nåt mer...
Handdukstork, ställa nåt för eller vara snabb och proppa...
Tack för svar!
 
Griffeltavlan Griffeltavlan skrev:
Det där är väl en-rörs koppel. Den röda färgen indikerar på det. Tar du bort de där blir det problem med resten av slingan.
oskar.valta oskar.valta skrev:
Sant. Då får man bygla istället.
Tack för info! Är det något som påverkar huruvida själva elementet kan plockas bort tillfälligt för att riva väggen?
 
Ska de kaklas måste du bort med det ändå eftersom väggeb kommer bygga ut mer, och kopplingen kommer typ hamna mitt i ytskiktet och platsättaren måste kunna få på manschetterna på rören de går inte med kopplingarna kvar på ett bra sätt.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
M miljon skrev:
Tack för info! Är det något som påverkar huruvida själva elementet kan plockas bort tillfälligt för att riva väggen?
Nej, man sätter en bygel istället för två proppar så att man inte bryter slingan.
 
  • Gilla
Griffeltavlan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.