Hejsan!

Badrumsrenovering på ingång i min Bostadsrätt och min förhoppning är att kunna byta ut befintligt element mot eldragen golvvärme.

Ledningarna in i badrummet är planerade att vara kvar med proppar in mot badrummet då inget vatten får proppas inne i vägg. Kanske inte det snyggaste, men det får gå.

Min fråga lyder, går det att ta bort elementet öht utan att behöva stänga av befintlig stam/allt ingående vatten i lägenhetshuset? (Se bild på hur det ser ut idag)

Tack på förhand!
 
  • Element med termostatventil och synliga rörledningar på vägg i badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

E
Gör ingenting alls innan du ansökt om (och fått) styrelsens tillstånd att göra ingrepp på värmesystemet. De flesta föreningar uppskattar inte att radiatorer tas bort, eftersom det riskerar att påverka hela systemet negativt.
 
  • Gilla
Mickeman63 och 2 till
  • Laddar…
Du behöver som sagt tillstånd. Och det går inte att göra utan att stänga av och tappa ur vatten ur systemet.

Rörfirmor har en ”frystång ” som kan bilda en tillfällig ispropp. Tveksamt om det går att komma åt med det i ditt fall.
 
  • Gilla
miljon
  • Laddar…
M miljon skrev:
Badrumsrenovering på ingång i min Bostadsrätt och min förhoppning är att kunna byta ut befintligt element mot eldragen golvvärme.
Inget svar på frågan men varför inte ha både och? Utseendet? Platskravet?

Vi har både varma golv tack vare elektrisk golvvärme och behagligt uppvärmda morgonrockar som hänger över den vanliga radiatorn. Dessutom känns det lite onödigt att "helt privat" behöva betala för all badrumsuppvärmning då det faktiskt normalt ingår via elementen i årsavgiften.

Välkommen hit!
 
  • Gilla
miljon
  • Laddar…
Tack för de givande svaren hittills.

Om det är så att elementet inte går att plocka bort utan stora ingrepp så får det givetvis vara kvar.

Tror ni att elementet försvårar själva renoveringen när det kommer till både rivning och byggnation/ av nya väggar/etablering av tätskikt+kakel?
 
H
Jag skulle ta ned det och ersätta med en hunddukstork om plats finns.

ned bör det för att renovera rätt.
Inga problem med att ta ned element.

har du panna i lägenheten eller är det en central för alla lägenheter?

lättare om du har egen i lägenheten, bara tappa ned trycket hos dig och plocka bort.
Sen proppa rören.
När man är klar så dit med det igen.

men kolla med brf om du får först.
 
M miljon skrev:
Tror ni att elementet försvårar själva renoveringen när det kommer till både rivning och byggnation/ av nya väggar/etablering av tätskikt+kakel?
Det bör nog tas bort tillfälligt under själva renoveringen men det är ju något helt annat än att ta bort det permanent.
 
H Hallerudsbo skrev:
har du panna i lägenheten eller är det en central för alla lägenheter?
Är det inte väldigt ovanligt med en egen panna för en lägenhet? Har aldrig stött på detta i Sverige i alla fall.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Är det inte väldigt ovanligt med en egen panna för en lägenhet? Har aldrig stött på detta i Sverige i alla fall.
Helt riktigt. Det är central värme för alla lägenheter.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det bör nog tas bort tillfälligt under själva renoveringen men det är ju något helt annat än att ta bort det permanent.
Ja precis! Hur plockas det enklast bort temporärt? Går det att göra utan att stänga av vattnet i hela lägenhetshuset osv?

Ursäktar okunskapen! Är i början av min renoveringskarriär..
(Dock så kommer givetvis en auktoriserad firma renovera just badrummet)
 
M miljon skrev:
Ja precis! Hur plockas det enklast bort temporärt? Går det att göra utan att stänga av vattnet i hela lägenhetshuset osv?

Ursäktar okunskapen! Är i början av min renoveringskarriär..
(Dock så kommer givetvis en auktoriserad firma renovera just badrummet)
Det brukar för det mesta finnas avstängningsmöjlighet per lägenhet.
 
oskar.valta oskar.valta skrev:
Det brukar för det mesta finnas avstängningsmöjlighet per lägenhet.
På radiatorvattnet? Tycker det är tur/ovanligt om det ens finns på tappvattnet.
 
  • Gilla
miljon och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
På radiatorvattnet? Tycker det är tur/ovanligt om det ens finns på tappvattnet.
Beror lite på hur systemet är uppbyggt är min erfarenhet. Det skulle också kunna vara så att det går att stänga ned stamvis i källaren.
 
M miljon skrev:
Går det att göra utan att stänga av vattnet i hela lägenhetshuset osv?
Avstängning för värme och för tappvatten kan finnas i ”källaren”, kan täcka tex hela trappuppgången, i värsta fall hela huset.

Ta kontakt med styrelsen kanske även med vaktmästaren.
Styrelsen för godkännande å vaktmästaren för det praktiska.

Om du pratar först med vaktmästaren så kan du eventuellt få värdefull information för hur det kan utföras för att sedan ta det med styrelsen/vicevärden.
 
  • Gilla
eb86
  • Laddar…
Är det inte bara att stänga termostaten och lossa på locket längst ner, så sitter det en avstängning där, oftast en insex skruv.
Då kan du plocka ner radiatorn och sätta dit lock.
Sen koppla på en handdukstork
 
  • Gilla
miljon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.