Den hemliga beställaren hade önskat en betydligt större byggnad, något som arkitekterna löste genom att skapa lika stor yta utomhus som inne. Genom att arrangera en serie slutna och öppna volymer förskjutna sinsemellan, och med olika inre proportioner, vävs ute och inne samman till en dubblerad bostadsyta. De tre arkitekterna Mårten Claesson, Eero Koivisto och Ola Rune har skapat ett fascinerande stycke arkitektur.

Du kan läsa artikeln här: House of Many Courtyards av Claesson Koivisto Rune
 
  • Gilla
  • Älska
DiscoDuck och 3 till
  • Laddar…
Fantastiskt!
 
Snyggt. Gillar den uppbrutna formen, som är lika spännande som den försämrar husets energieffektivitet. Huset känns genomarbetat men jag undrar hur det är tänkt att användas? Som en sommarbostad? Det finns inga förråd på ritningen Det skulle behöva mjukas upp lite med växter utomhus
 
  • Gilla
Börka kaar
  • Laddar…
Mycket vackert, och säkert dyrt - men vilka underbara material.
 
  • Gilla
Börka kaar
  • Laddar…
"Det var länge sen man såg såhär snygg modernism ritas", tänkte jag, men det hävdar arkitekterna att det inte alls är. Vad vet jag, men jag tycker planritningen ser ut som att utformningen på huset är ganska grundad i rummens behov, där man precis missar symmetri lite överallt baserat på hur stora olika rum behöver vara för sina syftet.

Men missförstå mig rätt, jag tycker i alla fall att det var väldigt snyggt. Ett av få nybyggen jag gärna skulle vistas i.

Materialen och och uteplatserna säljer verkligen in det, men jag kan tänka mig att den 40 meter långa "kommunikationsaxeln" gör huset väldigt trevligt att röra sig igenom också. Det lär ge en effekt till hela huset och känns modernt jämfört med en vanlig korridor, samtidigt som huset fortfarande har individuella rum, vilket är ett plus.

Kan tänka mig att många på Facebook-sidan "Arkitekturupproret" hade klagat på att det fortfarande är lådor, bara ställda i lite oordning. Kanske hade de haft lite rätt i det, men inbakat i naturen fungerar det, och den prydliga uteplatsen med pool ger ändå en känsla av ordning. Tillsammans med allt det gröna och det fina teglet blir det ändå ett lugn över alltihop.

Själv hade jag kanske velat, som Surfarn, mjuka upp det strama med lite mer växtlighet nära huset, men de behöver ju tid att få växa också. Lite klättergrönt på någon vägg hade inte varit så tokigt, dock.

PS. Fattar jag rätt att det är 3 badrum med toa, samt en toalett? Känns som att en förråd hade gått att få till på samma yta med lite annan prioritering.
 
Trappa mellan sovrum och kök? Hur fick dom igenom det bygglovet utan en hiss? :geek:
 
MultiMan
Brukar inte gilla denna typen av lådor, men här tappar jag faktiskt andan lite och blir stilla i en studie och beundran av det arkitektoniska.

Möjligen lite för mycket grå massa på markläggningen utomhus.
 
Vilket hus!
 
useless useless skrev:
Trappa mellan sovrum och kök? Hur fick dom igenom det bygglovet utan en hiss? :geek:
Jag gissar att det är ett fritidshus.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Haha vilket snömos från arkitekten

Här anspelar man på stjärnarkitekter som Zaha Hadid, Thom Mayne och Wolf Prix.

– Vi gör det på svenskt manér utan några stora utsvävningar, det ska vara lite lugn och ro. Men det är allt annat än en modernistisk arkitektur. Det blir skalförskjutning som hos Le Corbusier, en arkitektonisk promenad i en rumslighet som bara går att uppleva i rörelse.
Mårten Claesson: "Allt annat än modernistisk arkitektur" utan "beskriver modernistisk arkitektur"

Ok ser ni likheten med de nämnda arkitekternas verk?

Zaha Hadid
02_ZHA_Changsha_25C225A9VirgileSimonBertrand.jpg

Thom Mayne
morphosis-architects-thom-mayne-roland-halbe-kolon-one-only-tower.jpg

Wolf Prix

54b04431e58ecedabc00001a_mus-e-des-confluences-coop-himmelb-l-au_p_0018_b016_dm.jpg


Slående likheter där ...
 
  • Gilla
Snailman och 3 till
  • Laddar…
Riktigt snygg hus! :love:
 
  • Gilla
Börka kaar
  • Laddar…
Snygg fasad, byggs för lite med tegel nuförtiden. Kul med annorlunda utseende med.

Om det är ett problem att byggytan är begränsad är det dock lite märkligt att ha ett konstruktion med så mycket vägg per användbar golvyta då en ganska stor andel av byggytan går åt till ytterväggarna, utöver det även stor andel yta som är transport mellan rummen, inte så resurssnål konstruktion när det gäller byggmaterial eller uppvärmning men om man främst är ute efter att det ska se stort och pampigt ut från utsidan är det helt rätt.
 
jag gissar på gotland vart det är
 
Underbart hus :) Det enda spontangnället jag kan uppbåda är entréns lösning. Man får gå genom/över skräp från skorna då förvaring är tvärs över korridoren. Men, som man säger - Flärd före funktion. Ångrar redan mitt gnäll. Allt är glömt :)
 
  • Gilla
Börka kaar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.