är det någon som vet något om detta...

jag undrar en sak - säkert tokigt men,..

...jag funderar ut möjliga sätt att spara omkostnader i mitt fritidshus men sammtidigt kunna använda det........

jag har en jordkällare som är i helt ok skick, den är rätt stor och med ett förrum och en liten sänka ner i ett större, eftersom detta tidigare varit ett bageri så misstänker jag att det använts rätt flitigt....även om det var för 20+ år sedan... ..och frågan är i vilken omfattning en sådan går att använda som ett riktigt kylskåp - med detta menar jag lagring av sådant man har i ett kylskåp - eller finns det överhängande risk för för livsmedel som befinner sig i den miljön - sådant i förpackning borde ju gå bra - men det är mera sådant som är öppnat som ost och öppnad mjölk, och snnat sånt - ....

om amn har detta i slutna plastlådor eller så,,??

logiken säger ju att det borde funka bara temperaturen är ok..?? .. och om allt är förlutet så kanske inte ev. luften kan påverka..??

skulle man kunna ha ett äldre kylskåp stående i en jordkällare utan dörr
- med synliga hyllor och uppnå samma effekt..???
 
Det fungerar utmärkt.

Se till att det ar ordentligt isolerat, både tak/väggar och dörrarna(sätt gärna på cellplast på insidan av dörren) och att dörrarna är täta. Källaren får gärna stå i skugga.

Och så klart: ha dörrarna öppna så kort tid som möjligt när du hämtar /lämnar saker i källaren.

Den källare jag har erfarenhet av kommer temperaturen upp lite över 10 grader på sommaren. Hållbarheten på mjölk/jos/ost kanske kortas lite, men inte mycket.

Köttfärs och annart färskt kött ska man nog undvika.


Mvh/Abbe_
 
okej,...dörren ska man isolera ordentligt med andra ord,...

väggar och tak är ju i befintligt skick så att säga ..vet ej om jag ska behöva isolera det mer....den nedre delen av källaren består av ett valvliknande rum med stentak och golvbrunn,..medan det direkt innaför dörren är gjutet i betong....

borde in inte köttfärs och andra köttprodukter eller annan färskvara fungera om det ligger i väl slutna plastförpackningar..??..och om temperaturen inte är för hög.....

denna källare ligger för övrigt om jag inte sagt det under markytan, nere i källarplanet av bostaden - inte utanför.....


..

tack ska du ha,,,,,jag ska prova...lite trevande,..det största problemet som jag ser det blir ett modärnt sådant ....att måste gå nedför en trappa varenda gång jag vill göra mig en ostmacka,...vilket man borde kunna göra....
 
-frågan är om det inte finns bättre sätt att spara pengar på... Det är ju som sagt jävligt skönt att ha all mat i köket när man skall fixa middag.
 
fast jag har ett jävligt gammalt och kasst kylskåp..och inte dollars till ett nytt..

så ..överallt..där man kan...tänkte jag...
 
Om det BARA är en budgetfråga, jaga efter ett begagnat kylskåp. Då kan du kanske hitta nåt i en udda färg, t.ex lingonröd ? Många gånger vill folk helst slippa åka till återvinningscentralen, speciellt om de måste hyra bil eller släp, så du har bra prutläge. Hitta fel, repor , bucklor mm, och pruta rejält.
 
En begagnad kyl/frys kan man ju hitta för nedåt 200-400 kr. (tittade nu tex på blocket/sthlm och såg en -01a för 250 kr (alt. bortskänkes))
Om även detta är för dyrt så kanske jordkällaren kan funka tills vidare, men att bara isolera dörren lär nog gå på ungefär samma suma i virke (om du inte har ett lager med sånt) :)

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.