Har lite funderingar kring detta med universalkutter. Alltså en sådan man kan byta till olika profilstål.
Jag har förstått att det är en som är stämplad MAN som jag ska leta efter, men det är ungefär så långt jag kommit. Då kör vi igång med frågorna då.
Är det alltid ett "motstål" eller "avvisarstål" på kuttrar märkt MAN?
Aluminium eller stål och varför?
Vilken diameter skall man ha på kuttern och varför?
Finns det möjligheter med kullager för mall fräsning till alla dimensioner?
Och så den viktigaste frågan. Axeldiameter? Jag har ju en liten Kity 626 som jag vill kunna använda på ett säkert sätt, därav att jag letar efter en ny kutter, men den har ju bara en 20mm axel. Går det att hitta en universalkutter märkt MAN som passar till 20mm axel???
Jag har letat på alla sidor jag känner till, men kan inte hitta någon.
 
  • Gilla
JFrisk
  • Laddar…
Det kanske kan vara en ide att köpa/göra en reduktionshylsa så att du kan använda 30mm verktyg som ju är lite mer standard. Om man håller sig till lite mindre verktyg borde det inte vara något problem för den något klenare axeln.

Här är ett exempel.

https://www.probois-machinoutils.co.../1378-sleeve-30-mm-rings-router-kity-626.html

Nackdelen med detta är väl att man måste anpassa höjden på verktyget så att man fortfarande klämmer det ordentligt.
 
Jag har fått upp den i mitt sökande också, har än så länge för lite kunskap för att bedöma om det är lämpligt, säkert och om det fungerar rent praktiskt.
 
Hur stor cutter får man plats med i en Kity 626? Alltså hur stor öppning kan man få på bordet?

Går det att hitta information om hur stora cuttrar som såldes till den från början? Då kan man nog i alla fall göra en bedömning av vad som är rimligt/lämpligt.
 
E Ezcobar skrev:
Har lite funderingar kring detta med universalkutter. Alltså en sådan man kan byta till olika profilstål.
Jag har förstått att det är en som är stämplad MAN som jag ska leta efter, men det är ungefär så långt jag kommit. Då kör vi igång med frågorna då.
Är det alltid ett "motstål" eller "avvisarstål" på kuttrar märkt MAN?
Aluminium eller stål och varför?
Vilken diameter skall man ha på kuttern och varför?
Finns det möjligheter med kullager för mall fräsning till alla dimensioner?
Och så den viktigaste frågan. Axeldiameter? Jag har ju en liten Kity 626 som jag vill kunna använda på ett säkert sätt, därav att jag letar efter en ny kutter, men den har ju bara en 20mm axel. Går det att hitta en universalkutter märkt MAN som passar till 20mm axel???
Jag har letat på alla sidor jag känner till, men kan inte hitta någon.
Ja, alltid avvisare på MAN. Det är det som gör själva MAN-funktionen.

Material: Jag föredrar stål. Tåler mer och kraftigare. Med det sagt har jag aldrig tagit sönder ngn kutter i alu. Jag tror det nog går lika bra med vilket som.

Diameter: Generellt föredrar jag större kuttrar. I alla fall inte de allra minsta, det blir ofta svårt att nå till, speciellt vid lutad spindel, eller om man har aigner-anhåll eller annan typ av eget anhåll i tex MDF framför.

Axeldiameter är nog svårt. Finns bussningar (eller i värsta fall svarva själv). Med det sagt så är 20 rätt klent, kanske får vara försiktig med hur kraftiga kuttrar du sätter på den maskinen. Ska du köpa ny kutter hade jag hellre köpt 30+bussning. Den dagen du byter upp dig till en fräs med 30-axel så är det skönt att kunna ta med sig kuttrarna.
 
Det var så jag uppfattade MAN vs. MEC också.
Angående materialet funderar jag på om det inte är bättre med aluminium i mitt fall, dels pga av klenare axel och mindre stöddig maskin.
Diametern förstår jag nu också, speciellt om man ska fräsa konkava former. Jag kan inte luta min spindel och jag har heller inget fint aigner-anhåll utan det blig nog ett hemgjort i någon aluminium profil för att förbättra det befintliga. Vågar nog inte köra för stor kutter i denna lilla maskinen. Vill inte ha större än 100mm diameter iaf.
Att utbudet är 1000 ggr bättre till 30mm har jag förstått. Kunskapsluckan är fortfarande lite för stor angående alla ingående detaljer kring bussningar, distanser, mall ringar och kullager och allt vad det nu heter. På söndag räknar jag med att göra den luckan lite mindre iaf. Körde ju riktig vertikalfräs för första gången förra helgen så jag har inte hunnit få 100 koll på allt ännu.
 
B badtastex skrev:
Hur stor cutter får man plats med i en Kity 626? Alltså hur stor öppning kan man få på bordet?

Går det att hitta information om hur stora cuttrar som såldes till den från början? Då kan man nog i alla fall göra en bedömning av vad som är rimligt/lämpligt.
Jag har inte hittat någon information angående max storlek som den klarar av. Min farfar som köpte maskinen ny har en bra uppsättning diverse stål som säkert är original men jag vågar inte köra med dom eftersom dom inte sitter på någon kutter i den bemärkelsen. Dessutom ett par stål han fått specialtillverkat där jag inte ens skulle vilja vara i samma rum när dom snurrar. Men så är jag också lite rädd och försiktig av mig. Så här ser en Kity 626 ut iaf. Jag vet att min pappa har kört med någon form av klinga som wobblar för att fräsa/såga lite spår och den klingan har jag för mig är nånstans mellan 120-160mm i diam. Men jag är tveksam till att köra något större i denna. Och för mina behov tror jag inte det behövs heller.
original.jpg
 
E Ezcobar skrev:
Jag har inte hittat någon information angående max storlek som den klarar av. Min farfar som köpte maskinen ny har en bra uppsättning diverse stål som säkert är original men jag vågar inte köra med dom eftersom dom inte sitter på någon kutter i den bemärkelsen. Dessutom ett par stål han fått specialtillverkat där jag inte ens skulle vilja vara i samma rum när dom snurrar. Men så är jag också lite rädd och försiktig av mig. Så här ser en Kity 626 ut iaf. Jag vet att min pappa har kört med någon form av klinga som wobblar för att fräsa/såga lite spår och den klingan har jag för mig är nånstans mellan 120-160mm i diam. Men jag är tveksam till att köra något större i denna. Och för mina behov tror jag inte det behövs heller.
[bild]
Samma fräs som jag köpt på mig men inte fått tummen ur att fixa till ännu..
 
Låter klokt att vara försiktig och anpassa både verktyg och vad man ska göra till vad som är lagom för maskinen! Viktigt också att inte låta sig luras, även om det är en mindre maskin så tuggar den en hand i ett nafs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.