Hej alla proffs och entusiaster

Detta är mitt första inlägg här. Jag har sökt igenom forumet och redan fått svar på många frågor men det finns några frågetecken kvar som jag tänkte att jag kanske kunde få svar på.

Vi har ett inglasat uterum på 20 kvm av typen förlängd sommar. Alltså ganska bra isolerat glas och kanalplast som tak. Golvet är trall på träreglar. Hela uterummet är uppbyggt en bit från marken.
Nu känner vi att vi skulle vilja använda det ännu längre in på hösten/tidigare på våren och det är helt klart golvet som kyler ner trots att det är till viss del isolerat med cellplast. Dessutom drar det in mellan golvspringorna på vissa ställen.

Jag hade tänkt ta bort befintlig trall och isolering och sedan bygga nytt i denna ordningen, nerifrån och upp:

1. Ny isolering av typen XPS-cellplast mellan reglarna.
2. Golvspånskiva 22 mm
3. Ebisol isoleringsskiva 3 mm
4. Golvvärme Ebeco Foil 0.3 mm
5. Trä/laminatgolv

Här kommer motivation och frågor.

1. Det finns en viss risk för möss där under och jag läste att de inte gillar XPS.

2. Är golvspånskiva rätt material och ska de i så fall läggas kloss intill varandra och väggar? Temperaturen kommer att variera mellan -10 på vintern och +40 på sommaren. Ska det vara något mellanrum mellan spånskivan och isoleringen undertill eller ska de ligga intill varandra?

3. Ska läggas om man använder 4.

4. Det står i monteringsanvisningarna för golvvärmen att man ska använda åldersbeständig plastfolie mellan golvvärmefolien och trä/laminatgolvet. Är det applicerbart i mitt fall? Jag vill inte behöva riva upp det igen pga fukt i spånskivorna. Golvvärmen kommer bara att användas när vi är där på kyliga höstkvällar, typ.

5. Har inte bestämt mig vad det ska bli för material eller golv så om det är någon som har bra erfarenhet av något speciellt som klarar 50 graders temperaturskillnad så tipsa gärna.

Svara gärna även om du bara har någon tanke eller idé. Inga av materialen ovan är spikade än. Jag vill ha den bästa lösningen så jag är helt öppen för idéer.
 
K
Hej!

Har arbetat med försäljning av uterum och har sett det mesta när det kommer till golv. Allt från bra till dåliga exempel och många gånger handlar det om tur. Dvs en del har haft trä eller laminat utan problem och en del har fått golven förstörda. Vill tro att du kommer få bra tips här i tråden på uppbyggnad av golv men vill passa på att tipsa om några saker man kan ta med sig.

Stora temperaturväxlingar vilket du känner till. Sedan skulle jag tro att profilerna (runt dörrar mm) är oisolerade vilket innebär att många får rikligt med kondens på dem om man värmer upp rummet höst/vinter. Har sett en del som fått pölar på golvet men det har troligen varit mer extremt. Därefter är taket viktigt, värme stiger och ex 16mm tak isolerar inte speciellt bra, helst vill man upp i 32,40 eller 50mm. Du bör också kolla gavlarna på stommen, dvs är de isolerade? Har du bröstpanel, är den isolerad? Allt handlar egentligen om hur man vill nyttja uterummet.

När jag byggde ett eget uterum hemma gjorde jag det enkelt för mig. Körde med frigolit som isolering både i golv och mellan panel i gavlar + vindpapp. Körde trall som golv och ovanpå tjockare ballkongmatta i tyg. Enkelglas runt om samt 16mm i taket. Totalt ca 20kvm. Detta använde vi flera gånger på vintern genom att värma upp det med två fläktelement. Fungerade kanon men givetvis krävdes det lite framförhållning för att få upp värmen, tog ca 2 timmar. Sedan blev det också snabbt kallt när man stängde av elementen.
 
  • Gilla
fekberg och 2 till
  • Laddar…
Tack för svar Kirre,

Jag glömde ju att beskriva det övriga som kan spela roll.
Uterummet består av 3 sidor med enbart skjutpartier i glas och den fjärde sidan består av husväggen. Det finns alltså inget trä (förutom de 5 limträstolparna) eller isolering där.
 
  • Uterum med skjutpartier i glas, möblerat med bord och stolar, utsikt över snötäckt trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
T The-Flash skrev:
Tack för svar Kirre,

Jag glömde ju att beskriva det övriga som kan spela roll.
Uterummet består av 3 sidor med enbart skjutpartier i glas och den fjärde sidan består av husväggen. Det finns alltså inget trä (förutom de 5 limträstolparna) eller isolering där.
Jag tror mer isolerat golv kommer göra mycket. Vill man isolera mer kan du isolera framtill och på ena gaveln där du har balkarna. Fylla utrymmet med valfri isolering och sätta invändig panel.
 
K Kirre2021 skrev:
Körde med frigolit som isolering både i golv och mellan panel i gavlar + vindpapp. Körde trall som golv och ovanpå tjockare ballkongmatta i tyg.
En bonus är att balkongmattor ofta är behandlade med flammskydd, så man skyddar frigoliten något då den brinner rätt bra, ifall oturen är framme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.