K Kirre2021 skrev:
Nu tog jag tjuren i hornen och gick till grannen och blev insläppt. Blev kvar i två timmar då de var väldigt pratglada helt plötsligt!

Hur som helst så kunde även jag uppfatta ett ljud hos dem som lät väldigt svagt. Vi gjorde som så att jag gick över till mig och stängde av all el. Till deras förvåning var ljudet kvar .
Jag själv lyckades lokalisera ljudet källa till deras köksfläkt, där det lät högre än i hallen och vardagsrummet. Frugan i hemmet menade på att den har alltid låtit och att det är inte den. Tvinga dem dra ut strömmen och efter det hörde jag inget mer ljud. Men frugan hörde det fortfarande hela tiden. Jag rekommenderade dem att dra ut strömmen i kväll och se om det blir bättre i sovrummet eftersom ljudet troligtvis går vidare i ventilationen. De var inte så pigga på att testa för de var helt säkra på att det inte var fläkten. Hur som helst konstaterade vi att ljudet inte kommer från mig och att de får forska vidare. Passade på att fråga om de hörde min köksfläkt och micro vilket de menade på att de gjorde men då det bara är små stunder stör det dem inte.

Summeringen är att jag kan bara lugn för närvarande, de har anklagat fel person och jag är 100 på att ljudet är från deras fläkt och att det sitter kvar i deras huvud när de drar ut strömmen. Det positiva av det hela är att vi fick en fin dialog i 2 timmar om allt mellan himmel och jord, bara hålla tummarna att det inte vänder om en månad när de är sugna på att klaga på något nytt
Bra jobbat!Lycka till!
 
K Kirre2021 skrev:
Ja denna läsning var inte så positiv. Från början tänkte man att extra vägg skulle vara bättre ur ljudsynpunkt. Att riva utbyggd vägg innebär rivning av hela köket och ny dragning av el osv. En mycket stor kostnad som man absolut inte vill genomföra. Speciellt inte när köket bara är 2 månader gammalt.
Hej, kul att höra att det verkar lösa sig och skönt om relationen med grannen öppnar upp pga detta - härligt när det får en sådan vändning :)!

Ser att tråden är lång, så jag antar att du fått alla råd du behöver och fler därtill.

Skall bra följa upp angående din kommentar (ovan) - Jag tror inte att du behöver oroa dig för att "riva köket".

Som jag förstår det - Skillnaden mellan en two leaf wall och en three leaf wall blir mest markant när du skall bygga nytt, dvs när du bygger en vägg av en viss tjocklek: Om du använder hela tillgängliga tjockleken till en ordentlig two leaf wall, så får du mycket bättre ljuddämpande egenskaper än om du försöker bygga en three leaf wall av samma tjocklek. Ett annat fall är om du bygger specifikt för att förbättra väggens ljuddämpande egenskaper - då är vanligen inte vägen framåt att addera en extra luftspalt och göra en three leaf wall.

I ditt fall så har du lagt till ett extra leaf till din ursprungliga vägg. Utan att veta, så skulle jag bli förvånad om det ändrat egenskaperna för att släppa igenom ljud för väggen alltför mycket - möjligen kanske ljud kan låta lite "annorlunda" på grannens sida än tidigare. Vidare vet vi ju inte heller hur det ser ut under eller över väggen - kanske lika mycket ljud kan ledas den vägen?

Dock kan ju ditt bygge ha ändrat andra saker, såsom att du adderat mer vikt vid väggen, skruvat samman stommar etc. så att vägen för stomlljud kan ha ändrats i huset, kanske t o m från redan existerande källor (tror flera redan kommenterat om detta). Nu verkar ni ju ha hittat källan (fläkten), men kanske detta kan förklara varför grannen upplevt ljudet som "nytt/annorlunda" än tidigare?

Stomljud är luriga (inget jag har expertis inom) och kan låta långt bort från källan. Vidare, i en färdigbyggd konstruktion, så åtgärdas de nog enklast vid källan (som ju kan vara på grannens sida), så bor man i parhus (med delad stomme), så tycker jag det är bra att man tar sin grannes upplevda buller på allvar och diskuterar detta.

Angående att "frånkoppla" en källa som genererar stomljud, så är källan tung (ftx/frys) och den inte kan frånkopplas med enkla medel, så kan en rejäl MDF-bas (gärna två mdf-skivor med ett lager green glue noise proofing compound emellan) som flyter på något fjädrande (t ex en korrekt bit isolering för vikten - titta på något bra forum för att beräkna detta) fungera. Är det något litet (trafo), så löser du det nog enkelt själv om du bara kommer åt den.

Lycka till!
 
K
B Beida skrev:
Hej, kul att höra att det verkar lösa sig och skönt om relationen med grannen öppnar upp pga detta - härligt när det får en sådan vändning :)!

Ser att tråden är lång, så jag antar att du fått alla råd du behöver och fler därtill.

Skall bra följa upp angående din kommentar (ovan) - Jag tror inte att du behöver oroa dig för att "riva köket".

Som jag förstår det - Skillnaden mellan en two leaf wall och en three leaf wall blir mest markant när du skall bygga nytt, dvs när du bygger en vägg av en viss tjocklek: Om du använder hela tillgängliga tjockleken till en ordentlig two leaf wall, så får du mycket bättre ljuddämpande egenskaper än om du försöker bygga en three leaf wall av samma tjocklek. Ett annat fall är om du bygger specifikt för att förbättra väggens ljuddämpande egenskaper - då är vanligen inte vägen framåt att addera en extra luftspalt och göra en three leaf wall.

I ditt fall så har du lagt till ett extra leaf till din ursprungliga vägg. Utan att veta, så skulle jag bli förvånad om det ändrat egenskaperna för att släppa igenom ljud för väggen alltför mycket - möjligen kanske ljud kan låta lite "annorlunda" på grannens sida än tidigare. Vidare vet vi ju inte heller hur det ser ut under eller över väggen - kanske lika mycket ljud kan ledas den vägen?

Dock kan ju ditt bygge ha ändrat andra saker, såsom att du adderat mer vikt vid väggen, skruvat samman stommar etc. så att vägen för stomlljud kan ha ändrats i huset, kanske t o m från redan existerande källor (tror flera redan kommenterat om detta). Nu verkar ni ju ha hittat källan (fläkten), men kanske detta kan förklara varför grannen upplevt ljudet som "nytt/annorlunda" än tidigare?

Stomljud är luriga (inget jag har expertis inom) och kan låta långt bort från källan. Vidare, i en färdigbyggd konstruktion, så åtgärdas de nog enklast vid källan (som ju kan vara på grannens sida), så bor man i parhus (med delad stomme), så tycker jag det är bra att man tar sin grannes upplevda buller på allvar och diskuterar detta.

Angående att "frånkoppla" en källa som genererar stomljud, så är källan tung (ftx/frys) och den inte kan frånkopplas med enkla medel, så kan en rejäl MDF-bas (gärna två mdf-skivor med ett lager green glue noise proofing compound emellan) som flyter på något fjädrande (t ex en korrekt bit isolering för vikten - titta på något bra forum för att beräkna detta) fungera. Är det något litet (trafo), så löser du det nog enkelt själv om du bara kommer åt den.

Lycka till!
Tack för svar! Ja det känns skönt nu när vi identifierat att ljudet inte kommer från mig samt att vi genom det inträffade fått en bättre dialog med varandra!

Det är nog precis som du säger att ”stom” ljud förändrats mot tidigare. Skulle vilja påstå till det bättre i den bemärkelsen att det är färre vitvaror mot väggen idag jämfört med tidigare. Dock på nya platser så ev stomljud leds in på nya platser kan jag tänka mig.

Ljud är märkligt, speciellt när man lyssnar efter det. Nu i efterhand när man gått med skarpa öron har jag upptäckt att jag hör den andra grannens Micro, tvättmaskin och torktumlare när de är igång vilket jag inte noterat förut. Så MAO har jag kommit fram till att ett visst stomljud går igenom våra parhus oberoende om man förändrat väggar eller inte.

När det gäller själva väggen så hade man inte lyckats skapa en bra ljudisolerad ny vägg, detta pga att vi har fler våningsplan utan isolering mellan planen. Dessutom är alla tak sänkta sedan tidigare för belysning, så allt ljud har möjlighet att komma in både över och under ”den nya väggen”. Orginalväggen (om jag tolkat allt rätt) går från källare upp till vind som en helhet för att inte få samma symtom som ”ny vägg”. Den nya väggen skapades enbart i syfte att möjliggöra eldragningar som annars hade fått dras i väggen mellan oss som jag tolkat är otillåtet, dessutom hade säkert eldosor läckt igenom en hel del ljud in i väggen.
 
T Thomas M skrev:
Det där låter intressant! Ska "utrustningen" vara på samma plan som TV-/stereoanläggningen eller på det plan som störs? (Dum fråga kanske.)

En av de vanligare orsakerna till grannbråk i flerfamiljshus (allra mest i brf) att grannar spelar hög musik, och eftersom anläggningarna har blivit så mycket bättre de 20 sista åren, så störs man just av de basljud du nämner. Det låter dunka-dunka för att uttrycka sig som en pensionär. Och det vore nästan bättre att höra hela musiken än bara basljuden.

Är det du nämner realistiskt för "vanliga" människor att ordna?
Nej, knappast realiserbart för vanliga dödliga. det krävs en del lödjobb, tillverkning av kretskort, inköp av material osv. Finns säker färdiga och köpa men jag kan tänka mig att det inte är billigt. Det krävs också en högtalare som skall skicka ut mottaktljudet. Det är nog lättare att sänka basen några snäpp alternativt knacka på hos grannen om det är grannen som spelar.
 
N nomoD2 skrev:
Vad vet du om mina praktiska erfarenheter av byggnadsakustisk projektering och erfarenheter av mätningar av ljudnivåer och vibrationer?

Med tanke på att du själv sitter och killgissar om sådant som sannolikt inte är din expertis så gör du nog klokt i att vara lite ödmjuk inför andras kunskaper.
Jag är alltid ödmjuk men jag "killgissar" inte vad det nu är för något. Det är inte önskvärt att påstå sådant om andra, tycker jag i all ödmjukhet. Jag säger inte heller emot de som beskrivit teorin bakom luftspalter osv. Det jag konstaterar är att ett så lågt ljudnivå som detta är frågan om kan inte påverkas av en luftspalt på en helt annan vägg som dessutom är klädd med kakel och skåp.

I värsta fall, om ljudet kom från en fläkt som sitter på just den väggen skulle man kunna fylla väggen med frigolitkulor. Det bästa hade, under samma förutsättningar, varit att spruta in skum. Men jag har sett de som sprutat in skum i mellanväggar. Det trycker ut väggen när det härdar därför är det bättre med frigolitkulor som går att blåsa in. Förutsatt att det går öppna upp ett litet hål mellan varje sektion. Fast i just detta fall med så låg ljudnivå som grannen har hade det inte gjort någon skillnad.
 
K Kalbygge skrev:
Jag är alltid ödmjuk men jag "killgissar" inte vad det nu är för något. Det är inte önskvärt att påstå sådant om andra, tycker jag i all ödmjukhet. Jag säger inte heller emot de som beskrivit teorin bakom luftspalter osv. Det jag konstaterar är att ett så lågt ljudnivå som detta är frågan om kan inte påverkas av en luftspalt på en helt annan vägg som dessutom är klädd med kakel och skåp.

I värsta fall, om ljudet kom från en fläkt som sitter på just den väggen skulle man kunna fylla väggen med frigolitkulor. Det bästa hade, under samma förutsättningar, varit att spruta in skum. Men jag har sett de som sprutat in skum i mellanväggar. Det trycker ut väggen när det härdar därför är det bättre med frigolitkulor som går att blåsa in. Förutsatt att det går öppna upp ett litet hål mellan varje sektion. Fast i just detta fall med så låg ljudnivå som grannen har hade det inte gjort någon skillnad.
Att du fortsätter påstå att fogskum kan förbättra ljudisoleringen, och nu föreslår frigolitkulor (som akustiskt är samma som luft) visar att du fortsätter killgissa. Eller har du en ljudmätning enl iso 16283-1 tillgänglig som visar den påstådda förbättringen?

Du har även helt fel att en luftspalt inte har någon betydelse när ljudnivåerna är låga. Om luftspalten överensstämmer med exempelvis våglängden för ett kylskåps kompressor så är det stor sannolikhet att kompressorn är hörbar hos grannen, ljudisoleringen kan blir i det närmaste 0 i enskilda tersband
 
  • Gilla
nomoD2
  • Laddar…
N NiklasJBN skrev:
Att du fortsätter påstå att fogskum kan förbättra ljudisoleringen, och nu föreslår frigolitkulor (som akustiskt är samma som luft) visar att du fortsätter killgissa. Eller har du en ljudmätning enl iso 16283-1 tillgänglig som visar den påstådda förbättringen?

Du har även helt fel att en luftspalt inte har någon betydelse när ljudnivåerna är låga. Om luftspalten överensstämmer med exempelvis våglängden för ett kylskåps kompressor så är det stor sannolikhet att kompressorn är hörbar hos grannen, ljudisoleringen kan blir i det närmaste 0 i enskilda tersband
Jag har aldrig påstått att fogskum förbättrar ljudisoleringen. Var har du fått det ifrån?

Det jag däremot föreslog var att fylla väggen med något för att få bort resonanser. Men det är överkurs och behövs inte alls.
 
  • Gilla
eleson
  • Laddar…
K Kalbygge skrev:
Jag är alltid ödmjuk men jag "killgissar" inte vad det nu är för något. Det är inte önskvärt att påstå sådant om andra, tycker jag i all ödmjukhet. Jag säger inte heller emot de som beskrivit teorin bakom luftspalter osv. Det jag konstaterar är att ett så lågt ljudnivå som detta är frågan om kan inte påverkas av en luftspalt på en helt annan vägg som dessutom är klädd med kakel och skåp.

I värsta fall, om ljudet kom från en fläkt som sitter på just den väggen skulle man kunna fylla väggen med frigolitkulor. Det bästa hade, under samma förutsättningar, varit att spruta in skum. Men jag har sett de som sprutat in skum i mellanväggar. Det trycker ut väggen när det härdar därför är det bättre med frigolitkulor som går att blåsa in. Förutsatt att det går öppna upp ett litet hål mellan varje sektion. Fast i just detta fall med så låg ljudnivå som grannen har hade det inte gjort någon skillnad.
Lämnadse ni luftspalt mellan 45-regeln och den gamla väggens gipsskivor eller skruvade ni den nya väggens 45-regeln i den gamla väggens gips?
K Kirre2021 skrev:
Hej,

Bor i parhus och har bott här i snart 3 år. I höstas byggde vi nytt kök på samma sida av parhuset, dvs mot ena grannen. Då väggarna oss i mellan bör räknas som brandvägg så ville vi inte göra åverkan på befintlig vägg genom att dra el osv så vi löste det genom att regla ut 45mm och klä detta med gips. Tyvärr struntade vi att isolera denna vägg då vi ändå skulle upp med kakel och skåp osv. Dessutom möter väggen en yttervägg så kanske bra med fri luft i vägen pga ev fukt samt att det är ingen isolering mellan våningsplanen så ljud skulle ändå inte gå att dämpa.

väggen mellan oss och grannarna är uppbyggda med separata regelverk, dubbel gips, luftspalt och hängande isolering i mellan, byggt 1972.

Köket blev klart 1 december och efter 1 månad klagar grannen på ett surrande ljud som hörs inne hos dem dygnet runt. De har aldrig klagat på några ljud under tidigare år. Till slut börjar jag misstänka att det var kyl och frys som ev orsakade ljudet, de var placerade mot grannens vägg (precis som tidigare). Dock hade dessa dubbla fläktar. Snäll som jag är så investerade jag i nya vitvaror och har placerat dem mot andra väggen, dvs så långt bort som möjligt från denna granne. Men efter ett par dagar så kom han igen och sa att ljudet fortfarande var kvar. Jag har frågat om det är tillfälliga ljud, dvs när vi kör köksfläkten eller Micro som också är placerat mot dem men han menade på att det är mer eller mindre konstant, dock får jag inte gå in och lyssna.

så min fråga är egentligen, har vi skapat sämre ljudisolering mot grannen genom att regla ut väggen 45mm klätt med gips. Bildas det så kraftig resonans att det går igenom till grannen, är det möjligt?
När jag lyssnar med örat så hörs givetvis fläkt men då är den ca 2m ifrån där jag lyssnar så inget konstigt utan frågan är om detta ljud tränger igenom befintlig vägg mer än förut?

vi gjorde samma lösning i vardagsrummet, dvs reglade ut, dock med 45mm isolering. Men då golven mellan våningsplanen är helt utan isolering kan man lätt höra barnen ovanifrån om man sätter örat mot väggen. Tror det är omöjligt att ljudisolera extra pga detta.

Känner mig stressad över situationen, vill inte behöva riva hela nya köket och just nu går jag och lyssnar på minsta lilla ljud och är rädd att grannen ska komma förbi och klaga.
Som sagt, enda skillnaden mot tidigare är att vi reglat ut 45mm för el. I övrigt har vi inte gjort någon ändring på befintliga väggar.
 
N nomoD2 skrev:
Lämnadse ni luftspalt mellan 45-regeln och den gamla väggens gipsskivor eller skruvade ni den nya väggens 45-regeln i den gamla väggens gips?
Om det är mig du frågar så var det inte jag som gjorde jobbet, det var TS som inte är jag.
 
Björn Melander Björn Melander skrev:
Jo, det stämmer det som nomoD2 skriver. Ljudisolationen i en konstruktion med två hålrumsresonanser blir kontraproduktiv (koincidensfrekvens) vid vissa frekvenser och förbättrad vid vissa frekvens avhängt massan på skivningen och luftspalt bl.a.
K Kalbygge skrev:
Ja, men inte för de ljud som knappt hörs. Det krävs ljudnivåer som kan skapa effekter i luftspalten så att det hörs in till grannen när de sitter och dricker kaffe. Det gör inte ett kylskåp som står nära en annan vägg. Dessutom är problemet löst. Det var grannens egen fläkt som burrade även nr den var avstängd. Förmodligen är det en trafo som styr fläkten som låter.
Ett litet räkneexempel för den nyfikne:
K Kirre2021 skrev:
så risken finns att jag försämrat ljudisolering med
min nya vägg? Befintlig vägg består som sagt av gips på båda sidor med luft och hängande isolering. Min nya vägg har reglar på befintlig vägg och sedan ett lager gips med delvis kakel och skåp. Det jag är mest rädd för är att mina nya väggar försämrat helheten vilket inte alls är bra.
Här bifogas ett litet räkneexempel.
Akustisk isolering i väggar visande olika konstruktioner och dess ljudreduktionstabeller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
N nomoD2 skrev:
Ett litet räkneexempel för den nyfikne:


Här bifogas ett litet räkneexempel.
[bild]
Vad har det med grannes fläkt som knappt hörs att göra?
Jag tycker detta börjar dra iväg till hårklyverier vilket är onödigt när det bara handlar om en granne som trodde hans eget fläktljud kom från grannen.
 
K Kalbygge skrev:
Vad har det med grannes fläkt som knappt hörs att göra?
Jag tycker detta börjar dra iväg till hårklyverier vilket är onödigt när det bara handlar om en granne som trodde hans eget fläktljud kom från grannen.
Det må så vara men att komma med faktafel hjälper ingen.
 
K Kalbygge skrev:
Om det är mig du frågar så var det inte jag som gjorde jobbet, det var TS som inte är jag.
Sorry! My bad. Jag borde ha citerat det allra första inlägget från TS.
 
  • Gilla
Kalbygge
  • Laddar…
N nomoD2 skrev:
Det må så vara men att komma med faktafel hjälper ingen.
Ingen har kommit med faktafel. Men det är fel att dra upp invecklade teoretiska modeller när det bara handlar om en fläkt hos grannen som bara grannen själv hör.
 
Grejen med forumet är väl ändå att vi hjälps åt att lösa problem och rättar till missförstånd och faktafel. Gör vi inte det kommer den som söker på detta ämne framgent att bli vilseledd till ingens nytta.
 
  • Gilla
nomoD2
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.